Farver på mit A-Kuld

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Farver på mit A-Kuld

Indlæg af chlin » 8. jul 2012 00:49

Ja, så er de kære små unger efterhånden blevet 25 dage gamle og det begynder at nærme sig at jeg skal sige farvel :-(
Så det er tid til at finde ud af hvilke farver mine unger har, jeg har ideer om hvad hver enkelt er, men håber I vil hjælpe mig til endelig at afgøre det.
Forældre:
Malthes Louisiana: A_ bb ll U_ (må være: Aa bb ll U_)
Fredrik: A_ ll U_ (må være: Aa Bb ll U_)
Det er jo ikke nemt at få sådan en flok unger til at holde sig i ro, men jeg håber at billederne er gode nok til at I kan se farverne. Ellers må I sige til, så skal jeg prøve igen
På forhånd tak for hjælpen
Vedhæftede filer
togo18dage.jpg
Lindes Togo: Langhåret rust. Er hun umbrouse?
togo18dage.jpg (92.71 KiB) Vist 7701 gange
rustumbrousedreng18dage.jpg
Langhåret rust umbrouse dreng?
rustumbrousedreng18dage.jpg (85.89 KiB) Vist 7701 gange
rustdreng18dage.jpg
Langhåret rust dreng?
rustdreng18dage.jpg (93.67 KiB) Vist 7701 gange
rustdreng218dage.jpg
Langhåret rust dreng?
rustdreng218dage.jpg (89.88 KiB) Vist 7701 gange
gyldenumbrousepige18dage.jpg
Langhåret gylden umbrouse pige
gyldenumbrousepige18dage.jpg (85.49 KiB) Vist 7701 gange
gyldenumbrousedreng18dage.jpg
Langhåret gylden umbrouse dreng
gyldenumbrousedreng18dage.jpg (89.89 KiB) Vist 7701 gange
dengrdame18dage.jpg
Min lille efternøler. Hun er mindre end de andre og har hele tiden været nærmest farveløs. Er hun mon langhåret rust?
dengrdame18dage.jpg (116.97 KiB) Vist 7701 gange
angola.jpg
Lindes Angola: Langhåret chokolade
angola.jpg (104.49 KiB) Vist 7701 gange
Senest rettet af chlin 9. jul 2012 16:51, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 8. jul 2012 09:47

Hej Christina

Jeg tror, de fleste er umbrous. Når de er agouti-varianter, dvs. f.eks. gylden og rust, har de en sort og en hvid kindtegning, hvis de IKKE er umbrous - dine har vist allesammen en sort og en grå kindtegning og det betyder, at de er umbrous.
Nr 2 rust dreng tror jeg er den eneste som måske ikke er umbrouse. (den grumsede er det nok, den chokolade kan du ikke se det på)
Hvis du ikke er sikker på, at der er unger som IKKE er umbrouse, kan du heller ikke skrive lille u ved forældrene.

Du mener, at alle er langhårede - og hvis begge forældrene er det, bør ungerne også være det. Jeg synes dog ikke de ser særligt langhårede ud - isært hannerne hvor pelsen bør være et par cm lang.

Billederne er desværre for tæt på til at jeg kan se farverne ordentligt (men du har nok generelt ret i farverne).
Kan du tage et gruppebillede af dem? eller to grupper af hanner og hunner hver for sig? Og også gerne enkeltbilleder, hvor man kan se hele hamsteren.
Giv dem evt. lidt lækkert, havregryn eller noget, så de er optaget af det, mens du fotograferer.

Rust er lysere end gylden. Jeg kan ikke sikker på, om dem du tror er rust måske bare er gylden. Men de ER lysere end dem du skriver er gyldne, så det er nok rigtigt.

Den chokolade kan jeg ikke se ordentligt, men i den nuance er chokolade en mulighed.

Den grumsede... har vist en mørk kindtegning. Er nødt til at se billeder af hele hamsteren. Er du sikker på, det er en hun?

Du må også gerne lige lægge billeder ind af forældrene - nogle gange kan det give ekstra ideer.

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 8. jul 2012 11:11

Malthes Louisianas fortid er kendt. Hun er datter af Malthes Supermand (Aa bb Ee ll Pp Sgsg Uu) og Malthes Delicious Fillippa (Aa bb Ee ll Pp Sgsg Toto Uu)
Hvad angår Fredrik aner jeg ikke hvad han er afkom af.
Men i Princippet kan de jo alle sammen være umbrouse, det havde jeg slet ikke overvejet hehe
Dem jeg skriver er rust har brune øre og de gyldne har sorte øre. Jeg vender tilbage med nogen flere billeder senere.
Tak for hjælpen
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 8. jul 2012 12:33

Fik lige taget lidt flere billeder, håber de kan hjælpe. Mangler de sidste af ungerne, men kameraet løb tør for strøm. Den gyldne umbrouse pige og rust pigen mangler
Vedhæftede filer
mor lullu.jpg
Mor Lullu.
mor lullu.jpg (126.38 KiB) Vist 7682 gange
frederik1-1.jpg
Far Fredrik
frederik1-1.jpg (139.83 KiB) Vist 7682 gange
tre rust drenge.jpg
De tre rust drenge
tre rust drenge.jpg (118.87 KiB) Vist 7684 gange
min gyldne umbrouse dreng.jpg
Min gyldne umbrouse dreng
min gyldne umbrouse dreng.jpg (105.99 KiB) Vist 7684 gange
min grå dame.jpg
min "grå" dame
min grå dame.jpg (86.38 KiB) Vist 7684 gange
grå og chokolade.jpg
To dejlige damer: chokolade og "grå"
grå og chokolade.jpg (102.15 KiB) Vist 7684 gange
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 14. jul 2012 11:19

Interessant med den lille grå!
(de andre har du vist styr på)

Hanne (Malthes) har nogle gange haft nogle unger med spøjse farver, så der kan ligge noget vi ikke har forstand på i linjen.

Den har ikke røde øjne, vel?
Har den kindtegninger?

Umiddelbart ligner den jo noget i stil med dove, sølvchokolade eller noget, men det giver ikke helt mening ud fra forældrene...

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 14. jul 2012 11:56

Lykke skrev:Interessant med den lille grå!
(de andre har du vist styr på)

Hanne (Malthes) har nogle gange haft nogle unger med spøjse farver, så der kan ligge noget vi ikke har forstand på i linjen.

Den har ikke røde øjne, vel?
Har den kindtegninger?

Umiddelbart ligner den jo noget i stil med dove, sølvchokolade eller noget, men det giver ikke helt mening ud fra forældrene...
Ja jeg synes også hun er speciel. Ja hun har kindtegninger. Jeg venter på om hun dog ikke bliver mere brun, men foreløbig holder hun den grå linie. Nej, ingen røde øjne på nogen i mit kuld. Jeg skal lige prøve at få et nyt billede af hende senere.
Det var også derfor jeg skulle høre dig ad med om sølvgrå kunne ligge skjult i generne, for jeg forstår hende ikke.
Spørgsmålet med de andre er jo fortsat: hvem er umbrouse? er de alle det?
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 14. jul 2012 12:45

Jeg synes, alle ungerne ser umbrouse ud på de nye billeder.
Til gengæld synes jeg ikke moren gør!

Hvis kindtegningen er hvid, er de ikke umbrouse.

Sølvgrå er dominant, så nej, den burde ikke kunne være sølvgrå.
Til gengæld er andre grå farver recessive, f.eks. mørk grå (dg), men de er sjældne, måske ikke kendt i DK, så det ville være noget af et tilfælde...
Den ligner heller ikke den svenskerne kalder mørk grå http://www.hamsterforeningen.se/guldham ... A5-2466068
men måske en bb dgdg - der er dog ikke noget billede...

Den ser for ensfarvet ud og for lidt kindtegninger til at være en ren grå farve tror jeg.

Prøv at høre Kenneth også!

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 14. jul 2012 12:58

Sad faktisk lige igår og læste om en mutation der kunne gøre farverne meget lyse og grå.
extreme dilute som har betegnelsen ce, lidt interessant gen synes jeg faktisk men kunne være man lige skulle lave en tråd om det gen.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 14. jul 2012 14:02

Lykke skrev:Jeg synes, alle ungerne ser umbrouse ud på de nye billeder.
Til gengæld synes jeg ikke moren gør!

Hvis kindtegningen er hvid, er de ikke umbrouse.

Sølvgrå er dominant, så nej, den burde ikke kunne være sølvgrå.
Til gengæld er andre grå farver recessive, f.eks. mørk grå (dg), men de er sjældne, måske ikke kendt i DK, så det ville være noget af et tilfælde...
Den ligner heller ikke den svenskerne kalder mørk grå http://www.hamsterforeningen.se/guldham ... A5-2466068
men måske en bb dgdg - der er dog ikke noget billede...

Den ser for ensfarvet ud og for lidt kindtegninger til at være en ren grå farve tror jeg.

Prøv at høre Kenneth også!
Nej jeg synes heller ikke Lullu ser umbrouse ud, men det er Hanne og Pia der har farvebestemt hende så regnede med at den var god nok. Jeg synes også hun er meget hvid af at skulle være umbrouse.
Jeg tror også alle ungerne er umbrouse, men er ikke 100% sikker, men synes de alle har den samme nuance ved kindtegninger og under maven - som er mere grå en Lullu

Kan min grå dame have en pigmentfejl? er det kendt hos hamstere?
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 14. jul 2012 15:39

fejlbedømmelser sker fra tid til anden, også for opdrættere som har opdrættet i 50 år eller mere. :lol:


jeg vil sige at alle er med umbrouse og hvad angår rust/gylden har du ramt rigtig godt.

Heidi, ja den ligner meget godt den Heterozygous Extreme Dilute Black, som er inde på siden vi kikkede på med ce... bare denne måske er chokolade istedet for.


Chlin: er det en du beholder? det ville være lækkert at kunne følge den i fremtiden også
de venligste hilsner amanda

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 14. jul 2012 15:54

Okay så vi er enige om at slette umbrouse fra Lullu?

Ja det ligner meget godt - men det kan jo ikke lade sig gøre at hun er extreme diluted!
Jeg har skrevet til Kenneth og også Ti Mo fra Tyskland og bedt om deres mening omkring den lille dame. Hun gider ikke stå op endnu så jeg kan få et nyt billede af hende, men det kommer senere, for det her mysterie skal jo opklares!
Ja, jeg havde egentlig ikke regnet med at skulle beholde hende, men foreløbig kommer hun altså ingen steder. Jeg kan slet ikke nænne at min mystiske dame skal i "fremmede" hænder
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 14. jul 2012 15:57

hvorfor kan det ikke lade sig gøre at hun er extreme diluted?
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 14. jul 2012 16:14

darkangel87 skrev:hvorfor kan det ikke lade sig gøre at hun er extreme diluted?
Hmm det kan det vel måske også. Har lige kigget på Lullus forfædre, der er en kendt cd (illiniums daemon), som er oldefar. Der er intet kendt ce i hendes gener...
Fredrik derimod kan bære på hvad som helst
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 14. jul 2012 16:55

Chlin; vi vil kunne hjælpe dig lidt bedre, hvis du gidder udfylde dette...
Vi er nød til at kunne se det du kan ser. og så har hannes linier generalt altid givet nogle "mystiske grålige/brune unger" fra tid til anden. så intet kan udelukkes... (mener faktisk der den gang også var snak om der kunne ligge noget ukendt gen og lave magi i den)

far: Fredrik: langhåret Gylden umbrouse: Aa Bb ll U_
mor: Malthes Louisiana: Langhåret rust umbrous Aa bb ll U_

Farfar:
Farmor:

Morfar:
Mormor:

Farfar's far:
farfar's mor:
farmor's far:
farmor's mor:

Morfar's far:
morfar's mor:
mormor's far:
mormor's mor:
de venligste hilsner amanda

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 14. jul 2012 17:08

må indrømme at jeg tror ikke svaret findes uden at lave et par test parringer med hende
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Låst