HJÆLP !!!!

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
mia
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2012 16:13

HJÆLP !!!!

Indlæg af mia » 5. aug 2012 16:30

Hej Alle sammen

Vi har virkelig problemer her.   først lidt historie om vores lille "fam" her.

Vi er mig (mor) Freja på 9 år og Sofie på 12 år.  
i købte for ca. 6 måneder siden to "hun" hamster (sagde de i poppi) men for
9 uger siden fik de to hunner så 3 unger, hum?? så var det jo nok ikke hunner begge to..
Nå men da de var 6 uger tog vi dem over i et andet bur end moren og faren men samme dag så vi at moren havde født 4 nye unger. faren var sammen med dem alle hele tiden da han er rigtig sød og kærlig over for dem alle.

Da det første kuld er 8 uger kommer en af mine veninder og hendes ven med 4 meget aktive børn og skal hente de "store" unger.

Jeg kan godt mærke at jeg synes de er lige vilde nok men får ikke sagt fra og de får også lov at se de nye små og kæle dem da de jo er blevet 2 uger, har pæls og øjne og drøner omkring..

I nat høre min store datter så at ungerne skriger meget og står op, moren står over dem og hun prøver at få hende til at stoppe uden held.

Næste morgen finder vi:  en unge godt kvæstet og smurt ind i blod, den dør mens vi sidder med dem..  en anden er halv, dvs. vi kan kun finde bagkroppen.. en tredie er godt såret på den ene fod men går omkring. og den sidste er "bare" våd og meget skræmt..  
Vi vælger at tage de to levende unger i et bur for sig selv... men kan de klare den alene??  kan de spise selv?  vi har set den "raske" drikke vand.
hvad pokker gør vi??  var det besøget af alle de børn der var for meget??

HJÆLP HJÆLP !!!!  jeg har to meget triste piger der er godt chokeret !!
vil lige sige at mine piger er så søde og rolige ved deres hamster selv og de elsker dem og de er "normalt" meget tamme !!

På forhånd tak for hjælpen

Mia

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 5. aug 2012 17:01

Hvilken art hamster er det?
Det har betydning for hvilke råd vi vil give jer!

Under alle omstændigheder vil jeg foreslå at I sætter far og mor i hvert sit bur - medmindre I vil have unger hver 3. uger indtil de enten bliver uvenner og begynder at slås med hinanden (evt. med døden til følge) eller de ikke er i stand til at få flere unger/ holder en naturlig pause (nogle arter hamstere kan absorbere fostrene igen).

Det er dog ikke unormalt, at hamstere spiser deres unger, så man må ofte leve med at det er naturens gang.

Der kan være flere grunde:

En grund er stress - hvis de fast bor under forhold, der ikke er gode (f.eks. mange hamstere i et bur), bliver de stressede og forvirrede og spiser ungerne. Hvis de kortvarigt bliver skræmt/ stressede, kan de også finde på at spise ungerne - det er en absurd forsvarsmekanisme, men det vil ske med det samme og ikke først flere timer senere.
Det kan selvfølgelig være, at den pludselig aktivitet i omgivelserne har været prikken over i'et for hende og at det så lidt har "slået klik" senere, men det kan man ikke rigtigt sige noget om - og det kan handle om mange andre ting.

En anden grund er hvis moren er nervøs - så kan hun f.eks. bliver forvirret over at man har rørt ved ungerne og de så ikke længere lugter som de skal.

En tredje grund er sygdom - at ungerne ikke kan klare det, og så kan det at spise dem gøre mor og de andre unger stærkere.

En fjerde grund er at mor mangler protein (f.eks. i forbindelse med at hun er svækket) - og det kan hun få ved at spise kød - igen gør det hende og de andre unger stærkere.

Endnu en grund er at en førstegangsmor (eller en der bare er forvirret) ikke ved hvad de der unger er for noget.

Ofte kan man dog ikke sige præcis, hvad det skyldes.

Hvis ungerne er to uger gamle, kan de måske godt klare sig. Igen afhænger det lidt af hvilken art hamstere der er tale om.
Sørg for at de har en varm rede og at de har blød mad (udover det almindelige hamsterfoder) - det kan f.eks. være ærtemos, killingemælk, kattevådfoder.

Mulisa's Hamster
Indlæg: 49
Tilmeldt: 11. feb 2012 15:23

Indlæg af Mulisa's Hamster » 5. aug 2012 20:24

Åh hvor er det ærgeligt at man får så dårlig service og vejledning hos dem som burde være profesionelle og vide hvad de sælger.  :hcry:

mia
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2012 16:13

Indlæg af mia » 5. aug 2012 20:39

Det er dværg hamster og er så fine og søde ellers. Ja trist når nogen står i en butik og udgiver sig for at vide noget de ikke ved.

Og tak for svarene..  Jeg har så dårlig samvittighed, for jeg tror det nok selv nu det må være pga. det stress det gav at have alle de børn på besøg og at de fik lov at røre dem.. jeg kan læse på svaret at det klart kan være derfor..

Vi har sat de to små "efterladte" et roligt og lunt sted og lavet havregrød til dem.. som er afkølet til stue temp. og det spiser de af.. i morgen køber jeg killinge mælk mm. og håber på det bedste.

Samtidig må jeg købe et bur mere så mor og far kan få hvert deres hjem og få lidt ro..

Tusind tak for svaret.. og tak for en go side, vi spørg her i fremtiden i stedet for !!!

Venlig hilsen Mia

Gunvor
Indlæg: 269
Tilmeldt: 30. jan 2012 11:24

Indlæg af Gunvor » 5. aug 2012 22:11

Hej Mia

Hvis du vil give dem lidt ekstra kalorier, så bland kokosmel i den færdige havregrød.
Med venlig hilsen

Gunvor


http://hamstervejen.weebly.com

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 5. aug 2012 22:58

Jeg krydser fingre for de små og håber de klare sig.

Nu skriver du dværghamster. Jeg ved ikke om i allerede har læst om hybrider ellers vil jeg bare lige nævne at der findes to forskellige arter som er blevet blandet sammen. Det svare til at parre en hest og et æsel. De to arter er Cambells og vinterhvide. De kan blive solgt under arts navnende eller sibirsk dværghamster.
De kan være gode kæledyr, men hvis i har fået jer et hybrider vil jeg fraråde at avle på dem og i stedet købe jer et pår cambells eller vinterhvide med stamtavle og få unger med dem :-)

Der står mere om hybrider her: http://www.hamsterland.dk/hybrider.htm
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

mia
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2012 16:13

Indlæg af mia » 6. aug 2012 20:37

Hej igen

Og endnu en gang tak.. indtil videre ser det ud til at gå.. de spiser begge fint af havregrøden og lidt af det "rigtige" mad.  
De drikker vand og killingemælk.

Den der fik en skade på benet går rundt men humper lidt, det ser dog meget bedre ud..

Faktisk vækkede den "friske" mig i nat, da den løb sig en tur i møllen som larmer lidt når den køre rundt..  først blev jeg irriteret, men da jeg hørte hvor det kom fra, fik jeg et smil på læben, for så var der da liv  :D

Mange hilsner
Mia

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 6. aug 2012 20:40

det var dejligt at høre  :D

Låst