hvor sjældne?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Bubbi
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. aug 2012 15:35

hvor sjældne?

Indlæg af Bubbi » 6. aug 2012 11:32

Jeg leder efter en guldklump og har så kigget på de forskellige farver og aftegn og har nu lidt spørgsmål til jer garvede hamster folk :)

Jeg er faldet lidt for tortie aftegnet, hvor udbredt/nem at få fat i er sådan en fin en?

de blå er de i avlen herhjemme nu?

og så lige nogle af dem jeg er faldet for umiddelbart, sølvzobel, chokolade, sølvgrå og zobel

er jeg faldet for nogle af de farver der er langt imellem kuld med? :roll:

jeg leder jo efter en guldhamster som kæledyr og ikke for at blive avler så jeg gider jo egentlig ikke gå op i hvordan den ser ud, men der er bare nogle som er så fine synes jeg.. men jeg har heller ikke lyst til at vente i evigheder på at få min nye ven jo :roll:

den der er på forsiden på hamsterpaletten hvad er den? den er godt nok os fin!

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 6. aug 2012 11:57

Hej.
De blå er først lige ved at komme her i Danmark. Hanne (Malthes) i Silkeborg har danmarks første kuld på vej, så de er meget svære at få fat på. Hvis du ønsker dig et hobbydyr, synes jeg ikke du skal satse på denne farve

Tortie/gul findes hist og her, det er nok ikke det sværeste at få fat i.
Sølvgrå er nok den farve der er nemmest at få, da det er et dominant gen. Jeg regner i al fald med at have den farve i mine næste to kuld.
Chokolade er dobbelt ressisivt, men ikke håbløs at finde/lave. Jeg havde en i mit sidste kuld, men kunne sagtens have lavet flere.
Jeg ved ikke hvor udbredt Zobel-varianterne er, jeg har ikke farverne så har ikke beskæftiget mig med dem, men der er nok andre her på forum der ved noget om dette.

Hvis du gerne vil have en kælehamster indenfor overskuelig fremtid, så synes jeg derfor at du skal satse på at få en Sølvgrå
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 6. aug 2012 12:00

Generelt kan man vel sige at jo flere gener der skal til for at give en bestemt farve, jo sværere er det at lave den og dermed er der længere imellem dem. :-)

Sølvgrå burde være rimelig nem at få fat på, ligeledes zobel måske også sølvzobel.

Blå tror jeg ikke er ret udbredt herhjemme endnu.

Chokolade tror jeg ikke er så udbredt for tiden. Ej heller tortie/gul.
Kenneth Worm

Bubbi
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. aug 2012 15:35

Indlæg af Bubbi » 6. aug 2012 12:35

tak for svar,  den der er på hamsterpaletten forsiden hvad farve er den?

kunna godt tænke mig at finde ud af om der er nogle som har et planlagt kuld med tortie :)  

hvis jeg vil finde ud af hvordan udsigterne ser ud til de forskellige varianter skal jeg skrive en annonce i hamster købes da?

hvordan med satin ? er den en sjældenhed..

sølvsort er der ingen billeder af?

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 6. aug 2012 12:46

Hvis du vil se en rødøjet sølvsort så kig på min Malthes Sølvregn.
Prøv evt at lave et indlæg under hamster købes omkring dine ønsker, så kan folk se hvad du søger og skrive til dig, hvis de har nogle kuld der kan have din interesse
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 6. aug 2012 13:09

Alle farverne du nævner findes herhjemme. Det er bare et spørgsmål om hos hvilken opdrætter og hvornår.

Jeg har selv zobel, sølvzobel, sølvgrå og satin.

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 7. aug 2012 21:37

chlin skrev:Hvis du vil se en rødøjet sølvsort så kig på min Malthes Sølvregn.
Prøv evt at lave et indlæg under hamster købes omkring dine ønsker, så kan folk se hvad du søger og skrive til dig, hvis de har nogle kuld der kan have din interesse
Sølvregn er rødøjet silverdove :)

Jeg har jænligt både tortie hunner, gule hanner, sølvgrå, chokolade og rust (som den på hamster palettens forside).

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 7. aug 2012 22:07

malthesmor skrev:
chlin skrev:Hvis du vil se en rødøjet sølvsort så kig på min Malthes Sølvregn.
Prøv evt at lave et indlæg under hamster købes omkring dine ønsker, så kan folk se hvad du søger og skrive til dig, hvis de har nogle kuld der kan have din interesse
Sølvregn er rødøjet silverdove :)

Jeg har jænligt både tortie hunner, gule hanner, sølvgrå, chokolade og rust (som den på hamster palettens forside).
Ja det er hun og så vidt jeg ved er en rødøjet sølvsort det samme som en Silverdove. De har i al fald nøjagtig samme genkode ifølge Hamsterpaletten.dk  :)
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 7. aug 2012 22:22

chlin skrev:
malthesmor skrev:
chlin skrev:Hvis du vil se en rødøjet sølvsort så kig på min Malthes Sølvregn.
Prøv evt at lave et indlæg under hamster købes omkring dine ønsker, så kan folk se hvad du søger og skrive til dig, hvis de har nogle kuld der kan have din interesse
Sølvregn er rødøjet silverdove :)

Jeg har jænligt både tortie hunner, gule hanner, sølvgrå, chokolade og rust (som den på hamster palettens forside).
Ja det er hun og så vidt jeg ved er en rødøjet sølvsort det samme som en Silverdove. De har i al fald nøjagtig samme genkode ifølge Hamsterpaletten.dk  :)
Såvidt jeg ved er en sølv sort nærmere sort end grå, men kan godt se det er samme genkode :)

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 7. aug 2012 22:37

malthesmor skrev:
chlin skrev:
malthesmor skrev: Sølvregn er rødøjet silverdove :)

Jeg har jænligt både tortie hunner, gule hanner, sølvgrå, chokolade og rust (som den på hamster palettens forside).
Ja det er hun og så vidt jeg ved er en rødøjet sølvsort det samme som en Silverdove. De har i al fald nøjagtig samme genkode ifølge Hamsterpaletten.dk  :)
Såvidt jeg ved er en sølv sort nærmere sort end grå, men kan godt se det er samme genkode :)
Ja jeg troede jo bare at Silverdove var den engelske betegnelse og Sølvsort var den danske, men der er faktisk en forskel ifølge hamsterpaletten og DHF standard: Sølvsort kræver dobbeltfaktor SgSg.
Hvad mon man så kalder en aa Sgsg? Det er jo ikke Silverdove, for den er rødøjet.
Mon nogen har et svar?
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 7. aug 2012 22:41

chlin skrev:
malthesmor skrev:
chlin skrev: Ja det er hun og så vidt jeg ved er en rødøjet sølvsort det samme som en Silverdove. De har i al fald nøjagtig samme genkode ifølge Hamsterpaletten.dk  :)
Såvidt jeg ved er en sølv sort nærmere sort end grå, men kan godt se det er samme genkode :)
Ja jeg troede jo bare at Silverdove var den engelske betegnelse og Sølvsort var den danske, men der er faktisk en forskel ifølge hamsterpaletten og DHF standard: Sølvsort kræver dobbeltfaktor SgSg.
Hvad mon man så kalder en aa Sgsg? Det er jo ikke Silverdove, for den er rødøjet.
Mon nogen har et svar?
Ja det er lidt mystisk :) men er ret sikker på at der er en logisk forklaring

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 8. aug 2012 06:50

Silverdove er: aa pp Sg_
Rødøjet sortsølv lyder mest som et klodset hjemmelavet navn til samme farve.  :-)

Man kan jo næsten se det på navnene hvad koden er:
sort = aa
sølvsort = aa Sg_

dove = aa pp
silverdove = aa pp Sg_

Da pp godt kan kaldes rødøjet, kan man vel godt sætte det foran sølvsort når pp introduceres til den. Men hvorfor gøre det så besværligt når der nu allerede er et navn for farven, silverdove? :-)
Kenneth Worm

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 8. aug 2012 09:29

kwo skrev:Silverdove er: aa pp Sg_
Rødøjet sortsølv lyder mest som et klodset hjemmelavet navn til samme farve.  :-)

Man kan jo næsten se det på navnene hvad koden er:
sort = aa
sølvsort = aa Sg_

dove = aa pp
silverdove = aa pp Sg_

Da pp godt kan kaldes rødøjet, kan man vel godt sætte det foran sølvsort når pp introduceres til den. Men hvorfor gøre det så besværligt når der nu allerede er et navn for farven, silverdove? :-)
Helt enig Kenneth, synes også Silverdove lyder flottere :-)
men i dette tilfælde efterlystes en sølvsort, og jeg troede jeg havde en "rødøjet sølvsort" så jeg syntes det var nemmere at skrive dette for ikke at forvirre hende ift begreberne. Det er svært at fatte alle de farver (det kan jeg skrive under på!)
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Låst