Farve/genetik på en guldhamster????

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Farve/genetik på en guldhamster????

Indlæg af sandi » 23. aug 2012 20:37

Hej! Jeg har det lille fyr som har et farve som jeg tror er umbrose, men jeg kan ikke se farverne ordentlig i nogle af billeder jeg har set indtil nu. Hans mor er HAMSTERHEAVENS SANDY A_ Ee Ll sasa
Og hans mor er HAMSTERHEAVENS PIPPI aa Ee Ll sasa
Pelsen er meget tyndt, kunne måske være satin???? jeg ved det ikke,,men Pippis mor far er satin. Det dejlige cheek flashes og ansigts farver ved jeg ikke hvad farve/betegnelse man vil give ham. Er der noget  :? bud på hvad han kan være?? Han er 3 uger i morgen
P.S. Han virker lysere i rigtigt liv! Hældning til grålig farver.
Vedhæftede filer
Billeder for DBA unger august 2012 059 (640x427).jpg
Billeder for DBA unger august 2012 059 (640x427).jpg (207.57 KiB) Vist 6558 gange
Billeder for DBA unger august 2012 063.JPG
Billeder for DBA unger august 2012 063.JPG (61.17 KiB) Vist 6558 gange
sandi : all good things comes to those who wait....

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 24. aug 2012 05:43

hvis ingen af forældrene er satin kan den ikke være satin, men satin kan ikke ses på sorte.

ud fra de oplyste genkoder er den gylden, creme er den ihvertfald ikke.
den kan evt være langhåret.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 24. aug 2012 07:14

OK, men jeg mener godt at mor kan godt være satin fordi hun skinner utrolig meget. :D men  det er hvis hvad du siger gælder for moderen. Moderens bror var satin, og han var sorte og det var IKKE til at tag fejl af. Men den lille fyr er udpræget tynd i pelsen og har den overhår at de helt unge har, og det er nemlig sorte fint hår. Men tak på buddet, jeg vil se hvordan han udvikler sig, men smukke er han, den lille unge!
P.s.jeg tror osse han kan vær langhåret, der er 2 andre i den kuld som ser ud til at vær langhåret! Jeg går MEGET højt op i mit langhåret dyr.!!! Den kuld bliv til med den mulighed i sindet!
Sandi :D
sandi : all good things comes to those who wait....

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 24. aug 2012 08:22

Han er sølvgrå.

Hvis forældrene er gylden og sort, så er det den sorte som gemmer på sølvgrå. Sølvgrå kan nemlig ikke ses på sort hvis det er i enkeltfaktor (Sgsg i modsætning til SgSg).

Jeg tror ikke, den er umbrous.

Jeg kan ikke se på billederne, om den er satin.
Er der nogle af hans søskende som er satin?

Han kan kun være satin, hvis en af forældrene er det. Som Heidi siger, står der i genkoderne, at de ikke er det. Men der kan jo være en fejl i genkoden, så hvis moren kan have det fra en af sine forældre er det muligt.

Det er dog nemmest at sige med sikkerhed, hvis der også er andre af hendes unger, der er satin.

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 24. aug 2012 09:28

Jeg har lige undersøgt moren med et finkam, og det er klart hun er satin. Hun skinner helt dejligt og hun har ikke sådan tykke hårlag som jeg syns min andre non-satin hamstere har. Og ja, Igor er hans bedstefar, og Igor er langhårede satin. OG der er mindst et af de andre i kuldet som ER satin, så det må være det problem opklaret.


Jeg er meget glad for at du fortæller hvor det sølvgrå kommer fra! Det er lige netop denne slags info som jeg syns er guld værd. Tak.

Guldhamster genetik er lidt mere indviklet end Winter whites og jeg har selfølgelig ikke haft SÅ mange kuld så at jeg har set alle farver.

Jeg har osse et andet spørgesmål, og det er : Hvor tit ser man ensfarvet sort? Jeg læser i en bog fra UK at rigtigt sort, som er komplet jet sort med et lille stribe hvid under hagen og et lille bitte hvid plet på maven, forekommer ikke så tit. Jeg har fået en dejlig store pige i det samme kuld som vi snakker om oven over, og hun ER Satin!!! og hun er sort!
sandi : all good things comes to those who wait....

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 24. aug 2012 09:54

Sort er meget almindeligt.
Det kommer jo an på, om forældrene bærer a-genet.

Dog forholder det sig sådan, at creme kan gemme sort, så hvis hamsteren er aa ee, så bliver hamster creme (ee), mens det sorte (aa) bliver gemt.

Sort falmer også med alderen, så det bliver lidt mere brunsort at se på.

Desuden holder folk af at blande sort med andre farver:
- hvidbåndet eller dominant spot sort
- chokolade (rust og sort)
- sort tortie

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 24. aug 2012 10:24

Lykke, Tak!  Det er nemlig den info du skriver som IKKE er skrevet så meget om i genetik sider.  :roll: Jeg syns at  der mangler sider med hvad kan være ansvarlig for hvad, men self. vil de blive utrolig kompliceret når man tænker på hamster genetik!!! Men tak, det er det jeg vil høre :D :!:

Vil der kom genetik kursus for opdrættere på et tidspunkt i fremtiden??  :?:  :?:
sandi : all good things comes to those who wait....

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 24. aug 2012 10:35

P.S. Jeg mener generne og hvad er bag dem når de er blandet sammen osv!
sandi : all good things comes to those who wait....

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 24. aug 2012 10:43

Jeg har på min side en oversigt over farver med tilhørende genkoder så ved man at alle der er sort blandet med andet hedder aa er der lidt der, der er også billeder til nogle farver
Men ja der mangler nok mere dybdegående info
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 24. aug 2012 11:31

tak, helt enig om dybtegående info, det er det jeg efterlyser
sandi : all good things comes to those who wait....

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 25. aug 2012 14:09

har du kikket på hamsterpaletten.dk ?
de venligste hilsner amanda

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 25. aug 2012 14:52

Ja, men syns det kan være vildledende, ikke helt klar i farverne. Jeg har et dejlig stort skærm og en god printer, men nogen gang syns jeg ikke jeg kan se hvad jeg skulle!!
sandi : all good things comes to those who wait....

Låst