Guld-kuld: udgifter og forventninger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
KittyMis
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10. aug 2012 03:11

Guld-kuld: udgifter og forventninger

Indlæg af KittyMis » 8. okt 2012 14:39

Hej allesammen.

Jeg er begyndt at komme i tvivl, om et hyggekuld måske er så smart at lave alligevel :( Ville ellers gerne prøve det, men har altså nogle bekymringer omkring det.
Derfor vil jeg høre jer herinde, hvilke overvejelser I har haft gjort, når det første kuld har været på tale?

Mine egne bekymringer er feks om jeg vil kunne komme af med alle ungerne. Og hvis ikke, hvad gør jeg så? Har ikke plads til at have 10+ bure herhjemme :( Økonomien spiller også ind, må jeg indrømme. Som det er nu, er der lavvande i pengebanken :( Og der er altså snart ikke længere ventetid tilbage, før min Tulle bliver for gammel til første kuld.

Er det ugleset indenfor guld-verden at aflevere de tiloversblevne unger i en dyrehandel eller sælge dem på dba? Kæresten har foreslået at de kan blive til foder, men det er jeg slet ikke interesseret i! De skal blive til gode kæledyr, ikke mad!

Håber I kan forstå mit volapyk. Indlægget er skrevet på fonen, så det kan være at det ikke hænger helt sammen :oops:

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 8. okt 2012 15:11

Som du selv skriver er det vigtigt at overveje hvad du vil gøre ved ungerne?
- Vil du aflevere de unger du ikke kan sælge til en dyrehandel? I så fald hvilken? Er du tilfreds med forholdende i den dyrehandel? Har du det godt med at aflevere dem der?
Jeg kunne aldrig drømme om at aflevere dyr i min lokale dyrehandel, for der er forholdene ikke særligt gode, så jeg har det sådan at de hamstere jeg har været med til at bringe til verden er mit ansvar. Og kan jeg ikke sælge dem så må de være bestemt til at blive boende hjemme hos mig.

Men jeg har også annoncer på dba, gul og gratis og lignede steder.
Ikke fordi jeg vil sælge til hvem som helst, jeg tillader mig fortsat at fravælge købere, hvor jeg ikke tror at mine hamstere vil få det godt. Men jeg tror også at det er en god måde at komme i kontakt med folk på og gøre lidt opmærksom på Foreningen.

Ja det er lige nogle tanker jeg har gjort mig omkring mit opdræt og salg af unger. Det er ikke sikkert at det er det rigtige for dig, men nu ved du da hvordan jeg tænker om det
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Mulisa's Hamster
Indlæg: 49
Tilmeldt: 11. feb 2012 15:23

Indlæg af Mulisa's Hamster » 8. okt 2012 15:15

Vi har også lige haft vores først kuld.
Jeg blev også bekymret efter vi havde taget beslutningen og fået ungerne.

Jeg skrev også herinde og spurgte hvad folk gjorde hvis de ikke kom af med ungerne. Nogen skrev at de gav den 6 mdr og hvis de stadig havde dyr tilbage, beholdte de dem. Ifht. hvor længe de kunne gå sammen, så måtte vi tage dem fra moderen da de var 4 uger fordi mor blev stresset. Det betød at vi satte dem i to andre akvarier drengene og pigerne hver for sig.
Vi lavede dog en fejl med en af pigerne og satte hende med drengene men da vi så satte hende ned til de andre piger, var hun allerede blevet for fremmed og måtte i en kasse (improviseret bur) for sig selv.
Vi annoncerede på dba.dk og det er der vist mange der gør.
Det fungerede fint. Det betød vist meget at vi tog nogle søde billeder og at de var håndvante men så gik der kun 3 uger så var de solgt.
Men det kræver lidt indkøb af ekstra vandflaske, hus, hjul, evt legetøj, anskaffelse af bur/akvarie (vi fandt på storskrald der hvor vi bor.

Simse
Indlæg: 268
Tilmeldt: 22. sep 2008 19:31

Indlæg af Simse » 8. okt 2012 18:37

Jeg synes det er langt værre at give dyrene til en dyrehandel frem for til foder.

Men her er nogle af de ting jeg tænker over:
- Har jeg råd? Hamsterunger spiser og sviner MEGET.
- Er det værd at risikere hunnens liv for dette kuld?
- Har jeg plads til ungerne, hvis de ikke flytter når de er 4 uger?
- Har jeg tid nok til at håndtere ungerne? (1-2 gange dagligt)


Jeg har altid ekstra bure klar til når ungerne skal skilles ad. De behøver jo ikke at være så store som forældrenes - alt efter hvor længe de skal bo her.  :wink:
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 8. okt 2012 18:59

Jeg er enig med Chlin i at hvis forholdende i dyrehandlen er gode så har jeg det okay med at aflevere dem.

Sådan en dyrehandel har vi ikke i nærheden af mig + jeg kun får vinterhvide unger og de skal ikke blandes med dyrehandlernes hybrider.

Jeg ville aldrig give dem til foder.

Jeg sælger mine på dba, men afviser også folk hvis jeg ikke finder dem egnet  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

KittyMis
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10. aug 2012 03:11

Indlæg af KittyMis » 8. okt 2012 19:11

Tusind tak for jeres inputs :mrgreen: De hjælper meget på mine overvejelser og bekymringer om et hyggekuld. Der er jo mange overvejelser og ting der spiller ind, når sådan en beslutning skal tages. Har stadig lidt tid til at tænke over det, men det er ikke meget dog.

Et enkelt side-spørgsmål: Hvor mange unger kan jeg muligvis forvente at få ved et kuld? Tulle er fra et kuld på 16stk og Teddy ved jeg ikke helt med. Ved ikke om det har noget at sige, men nu er det i hvert fald nævnt :wink:

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 8. okt 2012 19:47

Du skal regne med du kan riskere at stå med 20 unger, men de fleste får vist mellem 9-15 unger, tror jeg (mon ikke nogen retter mig hvis jeg tager fejl).

Ellers står det i pasnings vejledning for guldhamstere som kan hentes på forsiden på hamsterland.dk
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Låst