Guldhamsterkuld. Er det klogt?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Guldhamsterkuld. Er det klogt?

Indlæg af Luna » 27. okt 2012 18:42

Hello! Jeg overvejer stærkt at få min skønne Luna parret med en sød han, så hun kan få unger. Har haft hamster siden jeg var 6 år gammel, og aldrig haft unger. Jeg ved godt at hunnen skal være mellem 3 og 6 måneder osv. men har nogle spørgsmål:: (Mest folk som har erfaring med guldhamsterunger) :P

- Er der noget jeg burde vide ingen jeg vælger at få et "hyggeopdræt" (ud over ting man ligesom kan læse sig til i bøger osv. da jeg IKKE går i gang med sådan noget uden at sætte mig ind i det :) )
- Har jer der opdrætter guldhamstre vanskeligt ved at få solgt ungerne?
- Ville det være dumt at avle på hende når hun ikke har stamtavle?
- Hvor meget tid pr. dag kræver det at have et hyggeopdræt?
- Er der noget I mener der gør at jeg burde lade være?

Haha, det blev lidt rodet. Håber på nogle gode svar! :)
Vedhæftede filer
229899_4846326800099_1447689423_n.jpg
229899_4846326800099_1447689423_n.jpg (18.33 KiB) Vist 2138 gange

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 28. okt 2012 12:16

Nu jeg ikke opdrætter, men du kan høre min mening ?  :)
Jeg syndtes at du virkelig skal sætte dig godt ind i det og skaffe dig en hamster fra en opdrætter, med stamtavle. Da det sikkert bliver rodet at søger for at din Luna måske ikke er indavl. Når du ingen tavle har. Og jeg ved at gulhamster jo komme op at slås når de bliver ældre, så du skal nærmest have køberne klar før ungerne. ellers står du og skal have en masse bure

Der er et godt kapitel i bogen "hamstere" som Kenneth Worm har skrevet (Kwo her inde) om avl og så vider. :)

Det var bare min mening ^.^

Emily
Indlæg: 231
Tilmeldt: 5. maj 2007 22:49

Indlæg af Emily » 4. nov 2012 01:46

Først og fremmest ville jeg undersøge markedet for at se om du kan komme af med ungerne, enten ved at lave en aftale med en dyrhandler eller kigge på dba eller de gule sider og se om mange prøver at sælge hamstre i dit område. Ellers måske kender du nogen som vil have en unge?

Hvis du tror at du kan komme af med ungerne, så synes jeg virkelig du skulle prøve at få unger med din skønne Luna. Husk at have to ekstra burer at dele ungerne op i. Hanner i det ene og hunner i det andet, når de tages fra moren.

Om der er nogle råd jeg kunne give dig med på vejen, så skulle det være at du husker at give Luna ekstra proteiner, gør hendes bur rent så den er klar lige før hun skal føde, jeg plejer at fjerne alle legesager med undtagelse af hjulet, godt med rede materiale.
Så er det bedst hvis buret har høje kanter -hvis det er gitter, da ungerne godt kan ryge ud mellem tremmerne.

Det kræver ikke meget ekstra tid at have unger :) Men det tager noget tid og energi at få dem solgt.


I starten skal man ikke have ungerne op for længe af gangen, men efterhånden kan man godt. Så må du prøve at få dem gjort tamme og tage en masse billeder, så har jeg erfaret at de er nemmere at komme af med.

Held og lykke med det!
--Emily--

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Indlæg af Luna » 4. nov 2012 13:22

Tusind tak for det gode råd!:) Luna går i et terraium, så der er ingen tremmer:)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Låst