Råd til 6 dage gamle unger, hvis mor har mistet interesse

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
mosegaardmortensen89

Råd til 6 dage gamle unger, hvis mor har mistet interesse

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 29. okt 2012 21:30

Min nuværende vinterhvide kuld 4 er i dag 6 næsten 7 dage gamle. Der er 6 unger.

Moren og faren bor stadig sammen, og det ser ud til det jeg havde håbet på ikke vil ske er sket. Moren ser drægtig ud. Måske det kan være derfor hun har reageret sådan. I sidste kuld var der  unger og dem lå hun næsten konstant hos. Men ikke det her kuld.

Hele dagen har moren virket stresset og ligeglad med ungerne. Først var hun lidt hos dem og sov så uden for reden mens ungerne skreg og pev.

I aften ser det ud til hun næsten helt har opgivet dem. Hun render ud og ind af huset hvor hun har født dem. 3 af ungerne havde forvildet sig ud af reden og lå og blev kolde. Dem har jeg lagt tilbage.

Faren virker heller ikke interesseret i dem og sover i sit eget hus.

Min plan er at give dem killingemælk hver 3 time og håbe på at de kan overleve og at moren passer dem når jeg ikke kigger.

Men har i ellers nogle råd til mig?

Kan det lade sig gøre at få dem til at overleve?

Jeg kan kun se dem i andre tråde har været 12 dage gamle. Men de her er jo halvt så gamle.

Jeg er meget bekymret og fik tåre i øjnene da jeg fodrede de 3 kolde unger med killingemælk fra Royal Canin.

Jeg er meget bekymret for de små pus  :(
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Luna

Indlæg af Luna » 29. okt 2012 21:47

Åh nej! :'( Krydser fingre for at det hele lykkedes!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 29. okt 2012 21:50

Tak.. Ungerne har brug for en masse krydset fingre
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Luna

Indlæg af Luna » 29. okt 2012 21:55

Jeg ved ikke om det her bare kommer til at lyde fjollet men jeg forsøger alligevel: Så vidt jeg ved, skal ungerne stadig holdes varme, ikke? Hvis hun helt har opgivet ungerne, kan du måske se om du kan få fat i en varmeboks eller sådan en maskine som varmer æg, indtil kyllingen kommer ud, så de har konstant varme :)

-Ellers kan en varmedunk måske holde dem varme? - eller en varmeplade som man bruger til terrarier. Ved ikke om du kan bruge nogen af ideerne:)
Billede

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 29. okt 2012 22:00

Jeg ved hellere ikke om det vil blive for varmt for dem om de kan klare så høj varme.

Jeg har skruet op for varmen i det rum de står og der nu 23 grader. Deres bur står oven på håndklæde tæppe og en sovepose for også at holde bunden varmen.

Måske andre ved om forslagene er farlige for en hamster?
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Luna

Indlæg af Luna » 29. okt 2012 22:02

en varmeplade til terrarium tror jeg selv man kan indstille varmen i :) Den skal ligges under buret :)
Billede

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 29. okt 2012 22:06

Men jeg ved ikke om de må have det mere varmt end der er i rummet nu.

Jeg er også bange for om moren vil blive afvist af varmen.

Men hvis jeg vidste det ville være godt ville jeg gøre det. Lige nu er jeg bare bekymret for dem. og bange for at gøre noget dumt i min bekymring
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Luna

Indlæg af Luna » 29. okt 2012 22:11

Held og lykke med det i hvert fald!! :)
Billede

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 29. okt 2012 22:13

Tusind tak, og vil helt sikkert overveje dine råd når jeg er faldet til ro og kan se rationelt på problemet med ungerne. Du skal i hverfald have tak for rådene  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Freja

Indlæg af Freja » 30. okt 2012 00:07

Hvor er jeg ked af at høre det, Maria :cry:  Man kunne godt forestille sig, at Arwen er drægtig igen, taget i betragtning, at hun var så fantastisk til at passe det sidste kuld. Der var jo også kun to. Tror du de seks er for stor en mundfuld for hende?

Vi har jo endnu ikke haft unger, men jeg ville gøre som du: Fodre med killingemælk og holde de små varme. Uld isolerer og reflekterer kropsvarmen rigtig godt - kunne du prøve at lave en rede af en uldsok, så de også har noget over sig - altså ikke stramt, men måske klippe halvdelen af foden af en uldsok og lægge ungerne i "posen", så de ikke forsvinder i dybet. Jeg tror, det er fint, at du har hævet temperaturen i lokalet.

Hvad sker der, hvis du tager Arwen og lægger hende tilbage til ungerne? Har du overvejet at tage Lunte ud, så der bliver lidt mere ro. Jeg har hørt, at hannen af og til kan hjælpe med at passe ungerne, men det interesserer ham øjensynligt ikke. Jeg tænker, der er en unødig risiko ved at lade ham blive.

Jeg håber, de små pus klarer skærene.

Varme tanker herfra
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 30. okt 2012 08:56

Der kan være mange ting som gør hun ikke er lige så interesseret i dem mere. Jeg kan kun gætte på hvad det er. Men jeg tænker det at hun er drægtig imens hun har unger må være en af de store faktore som påvirker hende. Men også måske at der er 6 den her gang og ikke kun 2, men så burde hun spise dem hun ikke magter (eller det tror jeg er normalt de gør).

Jeg tør ikke bruge sokker eller andet menneske agtig, fordi der er tråde i og jeg er bange for de for viklet sig ind i det. Lige nu ligger de i et tykt lag boxo og jeg dækker dem med boxo hver gang jeg har fodret dem. De virker varme medmindre de har forvildet sig ud af reden, men så længe de ligger sammen virker det til de holder hinanden varme eller også ligger Arwen eller Lunte hos dem når jeg ikke kigger.

Når jeg har sat Arwen hen til dem går hun hen over dem eller ligger kort hos dem og går så. Det lader ikke til at virke.

Grunden til jeg ikke fjerner Lunte er fordi hvis hun er drægtig så fjerner jeg ungerne et par dage før de er 3 uger, men så vil jeg sætte ungerne og Lunte i et andet bur, så der stadig er en "voksen" hamster til at opdrage dem den sidste uge. Hun virker ikke generet af ham. De virker som et gammelt ægtepar der ignorere hinanden. Jeg tænker også det kan være han hjælper til når de bliver ældre. Det håber jeg.

Men lidt update. De lever alle og i nat har jeg fundet Arwen liggende hos dem en af de gange jeg ville fodre, så jeg lod være med at fodre dem og regnede med Arwen tog den vagt.
Da jeg 3 timer senere ville fodre havde hun flyttede ungerne til et andet hus. 2 af dem havde forvildet sig ud af reden, så jeg fodrede dem alle og lagde dem ned i reden igen. Arwen var i en transportkasse med godbidder imens og så ud til at nyde dem. Da hun kom i buret gik hun ind til ungerne.
Her til morgen har hun ikke været inde ved ungerne, men jeg håber hun fortsætter den gode stil fra i nat.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 30. okt 2012 09:00

Tak for de varme tanker. Måske er det dem der holder ungerne varme  :D

Jeg ville bare ønske jeg kunne gøre mere end jeg gør nu  :?
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Luna

Indlæg af Luna » 30. okt 2012 10:18

Hvor er det skønt at høre at du gør så meget for de små! Hvis du fortsætter med det du gør nu, skal de nok overleve! Det vælger jeg i hvert fald at håbe på :)
Billede

Freja

Indlæg af Freja » 30. okt 2012 11:45

Det virker da ikke helt håbløst, når Arwen indimellem går ind til ungerne. Du gør i hvert fald alt, hvad der er menneskeligt muligt, søde Maria. Så jeg tror på, at du og Arwen i fællesskab klarer ærterne  :)
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 30. okt 2012 11:50

Årh.. Jeres ord varmer  :D

Jeg vil i hverfald kæmpe for dem og det giver også mig håb hun er lidt hos dem. Jeg kan give dem føde, men jeg kan ikke varme dem som Arwen kan.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Låst