Luna skal være mor! -Råd og vejledning tages imod med glæde!
Luna skal være mor! -Råd og vejledning tages imod med glæde!
Hej alle! Så har jeg endelig fået planlagt et kuld med min skønne Luna! - Først vil jeg dog bestille en stamtavle til hende, og melde mig ind i DHF, så ungerne i det mindste får en begyndelse af stamtavlen. Skal i dag ud og snakke med min dyrhandel om de vil tage imod ungerne, hvis ikke jeg selv finder købere til alle unger, inden de skal sælges Hun er ikke blevet parret endnu, men har en aftale med en mand, som har en masse forskellige hanner, som jeg kan låne en af Vedhæfter nogle billeder af Luna her. Er der nogen, som har en ide om, hvilken farvekode hun er, og hvilken farve han, der kunne komme nogle fine unger ud af?
Gode råd og idéer tages glædelig imod!
Gode råd og idéer tages glædelig imod!
- Vedhæftede filer
-
- 21242_4909046848061_1822916680_n.jpg (123.01 KiB) Vist 6448 gange
-
- 60722_4909044928013_1467789936_n.jpg (78.67 KiB) Vist 6448 gange
-
- 182537_4909044167994_1700950286_n.jpg (101.48 KiB) Vist 6448 gange
Det er et dominant gen, men man opnår den bedste farve hvis den er i dobbeltfaktor.
Hvis den er agouti baseret, så vil man sammen med bb (rust) få brunøret sølvgrå (A_ Sg_ bb) og sammen med pp (dove) vil man få rødøjet sølvgrå (A_ Sg_ pp).
Hvis den er sortbaseret i stedet så er det en sortsølv. aa Sg_ bb er en chokoladesølv og aa Sg_ pp er en silverdove.
Hvis den er agouti baseret, så vil man sammen med bb (rust) få brunøret sølvgrå (A_ Sg_ bb) og sammen med pp (dove) vil man få rødøjet sølvgrå (A_ Sg_ pp).
Hvis den er sortbaseret i stedet så er det en sortsølv. aa Sg_ bb er en chokoladesølv og aa Sg_ pp er en silverdove.
Sølvgrå er en dominant farve. Derfor staves Sg.
Hamsteren kan enten være enkeltfaktor Sgsg eller dobbeltfaktor SgSg.
Hvis Luna er enkeltfaktor vil hun videregive genet således: 50% blive Sølvgrå (Sg) og 50% noget andet (sg)
Hvis Luna er dobbeltfaktor SgSg (hvilket jeg ikke tror udfra billedet) så vil alle unger blive Sølvgrå
Hvad den anden farve bliver er svært at sige. Hvis Luna, og den han du parrer hende med, bærer på skjulte ressisive gener, vil der kunne komme flere forskellige farver. Gør de ikke det vil de 50% blive Agouti (hamsterens grundfarve)
Sort er en ressisiv farve, aa. Dvs at der skal to a-gener til for at skabe farven. Dvs at for at lave sort skal Luna også bære det gen. Det kan du dog ikke vide noget om uden at parre hende (da du jo ikke kender hendes fortid). Hvis Luna bærer sort vil fordelen af de sidste 50% blive:
25% Sort (aa) og 25% Agouiti (Aa)
Derudover kan de begge måske bære gener som rust (bb), cinnamon (pp) creme (ee) og lignende, hvilket giver endnu flere farvekombinationer.
Hamsteren kan enten være enkeltfaktor Sgsg eller dobbeltfaktor SgSg.
Hvis Luna er enkeltfaktor vil hun videregive genet således: 50% blive Sølvgrå (Sg) og 50% noget andet (sg)
Hvis Luna er dobbeltfaktor SgSg (hvilket jeg ikke tror udfra billedet) så vil alle unger blive Sølvgrå
Hvad den anden farve bliver er svært at sige. Hvis Luna, og den han du parrer hende med, bærer på skjulte ressisive gener, vil der kunne komme flere forskellige farver. Gør de ikke det vil de 50% blive Agouti (hamsterens grundfarve)
Sort er en ressisiv farve, aa. Dvs at der skal to a-gener til for at skabe farven. Dvs at for at lave sort skal Luna også bære det gen. Det kan du dog ikke vide noget om uden at parre hende (da du jo ikke kender hendes fortid). Hvis Luna bærer sort vil fordelen af de sidste 50% blive:
25% Sort (aa) og 25% Agouiti (Aa)
Derudover kan de begge måske bære gener som rust (bb), cinnamon (pp) creme (ee) og lignende, hvilket giver endnu flere farvekombinationer.
Det tyder på at den ene af forældrene var dobbeltfaktor Sølvgrå SgSg og når søskende har haft røde øjne så bærer Luna helt sikkert Cinnamon: PpLuna skrev:jeg håber på forskellige farver unger! -Jeg tror ikke nogen af hendes forældre har været sorte. har set alle hendes søskende. De var alle grå. -nogen var næsten hvide og ca halvdelen havde røde øjne. Men der var kun grå nuancer i kuldet
Der kan stadig gemme sig sort
Fuld genkode:
A_ B_ E_ Sgsg Pp (Agouti kan bære sort, kan bære rust, kan bære creme, EF Sølvgrå, Bærer Cinnamon)
Du kan ikke være sikker på at hun bærer Pp bare fordi søskende var det - det kommer an på forældrene, da de begge jo kan have været bærere, og Luna dermed kun er mulig bærer. Vi ved heller ikke med sikkerhed om hun er enkeltfaktor, så jeg ville skrive genkoden som A_ B_ E_ Sg_ P_chlin skrev:Det tyder på at den ene af forældrene var dobbeltfaktor Sølvgrå SgSg og når søskende har haft røde øjne så bærer Luna helt sikkert Cinnamon: PpLuna skrev:jeg håber på forskellige farver unger! -Jeg tror ikke nogen af hendes forældre har været sorte. har set alle hendes søskende. De var alle grå. -nogen var næsten hvide og ca halvdelen havde røde øjne. Men der var kun grå nuancer i kuldet
Fuld genkode:
A_ B_ E_ Sgsg Pp (Agouti kan bære sort, kan bære rust, kan bære creme, EF Sølvgrå, Bærer Cinnamon)
Så det vil sige at hendes genkode er : A_ B_ E_ Sg_ P_ ? Og det kan jeg skrive i hendes stamtavle, og være nogenlunde sikker på at det er korrekt?Laeborg skrev:Du kan ikke være sikker på at hun bærer Pp bare fordi søskende var det - det kommer an på forældrene, da de begge jo kan have været bærere, og Luna dermed kun er mulig bærer. Vi ved heller ikke med sikkerhed om hun er enkeltfaktor, så jeg ville skrive genkoden som A_ B_ E_ Sg_ P_chlin skrev:Det tyder på at den ene af forældrene var dobbeltfaktor Sølvgrå SgSg og når søskende har haft røde øjne så bærer Luna helt sikkert Cinnamon: PpLuna skrev:jeg håber på forskellige farver unger! -Jeg tror ikke nogen af hendes forældre har været sorte. har set alle hendes søskende. De var alle grå. -nogen var næsten hvide og ca halvdelen havde røde øjne. Men der var kun grå nuancer i kuldet
Fuld genkode:
-
Du behøver ikke skrive andet end A_ Sg_ på stamtavlen
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.