endnu et spørgsmål om polywhite og dom spot

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Misty

endnu et spørgsmål om polywhite og dom spot

Indlæg af Misty » 4. dec 2012 02:41

Spørgsmålene går sådan her.
Hvis man har en overmarkeret hvid sort dom spot polowhite med få pletter kan man så parre den med sort eller sort (polybære) for at få den sorte farve (pletter) tilbage igen eller er det for sent ?

Når man siger man skal parre med helfarvet og ikke må parre med hvide aftegninger gælder det så også en sort som har hvidt på maven eller andre helfarvet m. hvidt på maven ?

Hvis man har en sort eller chokolade dom spot og den mørke farve dominere mest og der kun er lidt hvidt  kan man så avle mere hvid ind i for at få den hvide farve til at dominere mere ?

Kan man sætte en hvid eller ofwhite på en sort dom spot og i så fald hvad vil der komme ud af det ?

Simse

Indlæg af Simse » 4. dec 2012 06:04

Hvidt på maven har de fleste helfarvede, så det "gælder ikke" under hvide aftegn, med mindre den altså er dårlig tegnet dom. spot eller anden hvid aftegning - så meget kan jeg svare dig på. :)
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

burrus

Re: endnu et spørgsmål om polywhite og dom spot

Indlæg af burrus » 4. dec 2012 20:34

Misty skrev:Spørgsmålene går sådan her.
Hvis man har en overmarkeret hvid sort dom spot polowhite med få pletter kan man så parre den med sort eller sort (polybære) for at få den sorte farve (pletter) tilbage igen eller er det for sent ?
Tager lige spørgsmålene et af gangen :)
Ja HVIS den skal bruges i avl, skal den parres over på en "helfarvet" evt. polybærer :)  så kan man "håbe" det lykkes, men de læser sjældent genetik de små hamstere så du kan "risikere" at stå med tre slags: undermarkerede, overmarkerede og pænt markerede :)  det er lidt et puslespil at arbejde med de meget hvide...
Misty skrev:Når man siger man skal parre med helfarvet og ikke må parre med hvide aftegninger gælder det så også en sort som har hvidt på maven eller andre helfarvet m. hvidt på maven ?
Mange hamstere har hvidt på poter og lidt på maven uden det er en egentligt aftegning :)  det har ingen betydning :)
Misty skrev:Hvis man har en sort eller chokolade dom spot og den mørke farve dominere mest og der kun er lidt hvidt  kan man så avle mere hvid ind i for at få den hvide farve til at dominere mere ?
Ja og nej - en "alm" dom spot, som du parrer ind på en helfarvet vil afgive sit dom spot gen. Hvis det ikke er "stærkt" så kan man stå med et kuld af undermarkerede dom spot'er :)
dom spot'er skal jo altid parres på helfarvede så det er svært at avle "mere" hvidt ind, medmindre du får en unge efter den, som er mere hvid - og så man selekterer på den facon :)
Men en dom spot "bør" jo aldrig være mere eller mindre end ca. 50% hvid :)   det skal være jævnt fordelt.
Misty skrev:Kan man sætte en hvid eller ofwhite på en sort dom spot og i så fald hvad vil der komme ud af det ?
gylden hvis ikke de bærer nogle fælles gener...  både sort og creme er recessivt, så det kræver at de bærer noget fælles for at der kommer andet end gylden og gylden dom spot :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Misty

Indlæg af Misty » 4. dec 2012 21:06

Hej Pia tusind tak for dine svar vedr. det sidste med hvad der sker hvis man sætter en hvid eller offwhite på en sort dom spot så ved jeg ikke om jeg helt forstår. Hvis jeg har en offwhite den har sorte øre og en lille antydning af crem ved ansigt ville den så kunne bruges ?

burrus

Indlæg af burrus » 4. dec 2012 23:04

Misty skrev:Hej Pia tusind tak for dine svar vedr. det sidste med hvad der sker hvis man sætter en hvid eller offwhite på en sort dom spot så ved jeg ikke om jeg helt forstår. Hvis jeg har en offwhite den har sorte øre og en lille antydning af crem ved ansigt ville den så kunne bruges ?
altså med hvid kommer det meget an på hvorfor den er hvid! :)
For "hvid" er ikke umiddelbart bare en hamsterfarve, men hamstere kan blive helt hvide af forskellige genkombinationer og dermed forskellige farver...

en offwhite og en sort - jamen det vil give gylden og sølvgrå, men og uden dom spot, hvis ikke de deler andre fælles gener (f.eks. sort eller creme)

men hvis din sorte hamster bærer creme, så "risikerer" man offwhite dom spot og det kan give noget rod i farvebestemmelsen, da nogle offwhite er meget lyse som unger og så kan det blive meget svært at se om ungen er med eller uden dom spot...

... en offwhite har typisk sorte ører (det er helt normalt) og den creme undertone er heller ikke unormalt for offwhite med et enkelt sølvgen :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst