Døde unger :o(

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Freja

Døde unger :o(

Indlæg af Freja » 9. dec 2012 12:48

Vi har fulgt Sandis råd om ekstra lys til at forlænge dagen med, da vores vinterhvide ikke rigtigt gad parre sig. Flora og Sne har boet fast sammen et stykke tid og har trivedes fint med det.

Jeg har været bortrejst det meste af ugen, og børnene blev hjemme og blev passet her hos hamsterne. Da jeg kom hjem torsdag fortalte de mig, at Flora havde taget på og var blevet tyk på maven. Jeg måtte selv kigge, og ja! Fra at veje 27-28 g, vejede hun torsdag 39 g med en lille bule på maven. Torsdag aften kunne vi mærke, at hun ikke var glad for at være hos Sne. Han forsøgte hele tiden at parre sig med hende, og det ville hun ikke. Vi besluttede os for at sætte hende tilbage i hendes eget bur, så hun kunne få fred for Sne.

Fredag ved middagstid ville jeg kigge til Flora og veje hende. Og hvad finder jeg i hendes rede???????????

EN LILLE SPRÆLLENDE LYSERØD UNGE!          

Der lå også en lillebitte død unge, kun halvt så stor og hvor hovedet var spist. Jeg tænker, at den var dødfødt, og at Flora har øjnet chancen for lidt ekstra protein. Jeg fjernede den døde og rørte ikke ved den levende unge. Skyndte mig at sætte huset på plads og lægge noget ekstra blødt køkkenrulle ned i buret og følge Flora hen til ungen igen. Gav hende havregrød, græskarkerner og tørret kød. I går ville vi lige kigge til Flora og babyen, og da fandt vi ungen død  :cry:  Flora lå hos den og varmede den.

Vi er selvfølgelig rigtig kede af, at det længe, længe ventede første von Happy-kuld endte med to døde unger. Vi håber, at det bare er begyndervanskeligheder, for Flora virker ellers til at have sine moderinstinkter i orden. Og øjensynligt kan Sne bidrage med dét, han nu skal.

Er der nogen, der har et bud på, hvorfor ungerne døde, og om vi mon har gjort noget forkeret?

Vi lader Flora få lidt fred til at hele op, og så flytter hun ind hos Sne igen.

Mvh.

Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 9. dec 2012 13:57

hun har evt. ikke været klar til passe ungerne.
Husk også at hvis i giver ekstra lys for at få hende drægtig, skal i sikkert blive ved med det mens ungerne er der.

At hun har spist ungen er ikke unormalt, i naturen vil en død unge kunne tiltrække rovdyr, og derfor spiser de de døde også voksne døde bliver spist hvis de ikke fjernes kort efter dødstidpunktet.

Giv hende noget tid og prøv igen, det kan have været at der er sket noget uheldigt
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 9. dec 2012 16:47

Hvor er jeg ked af at høre at først kuld endte sådan :cry2:

Måske det har været uheldig eller hun har været stresset af burskiftet eller Sne, eller at det er første kuld. Det er svært at vide og om hvad der kan gøres :(

Jeg vil sige giv hende ro som i selv forslår. 1 måned eller 2 lige til at kroppen kar rekreere.

Jeg håber det var et engangstilfælde og at jeres næste kuld forløber meget bedre.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Freja

Indlæg af Freja » 10. dec 2012 20:31

Tak for jeres input, Heidi og Maria. Vi er opmærksomme på lyset: Der tændes en lampe ved hvert bur kl. 7 om morgenen. Slukkes ca. kl. 8-9 om aftenen. Og det bliver vi ved med, også når der forhåbentlig kommer unger i reden igen.

Vi håber, det bare er startvanskeligheder, ligesom mange menneskehunner oplever, at første graviditet ender i spontan abort - jeg tror tallet er næsten 20%. Læger betegner det som en slags "prøvekørsel" af kroppen....

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 10. dec 2012 20:40

Freja skrev:Tak for jeres input, Heidi og Maria. Vi er opmærksomme på lyset: Der tændes en lampe ved hvert bur kl. 7 om morgenen. Slukkes ca. kl. 8-9 om aftenen. Og det bliver vi ved med, også når der forhåbentlig kommer unger i reden igen.

Vi håber, det bare er startvanskeligheder, ligesom mange menneskehunner oplever, at første graviditet ender i spontan abort - jeg tror tallet er næsten 20%. Læger betegner det som en slags "prøvekørsel" af kroppen....
vil tror at det er omvendt med lyset, hamster er jo nat-aktive ? eller er jeg gal på den ?  :)

Freja

Indlæg af Freja » 10. dec 2012 21:49

Hej Sara.
Når dagene bliver korte her om vinteren fortæller hamsterens instinkter, at det er et dårligt tidspunkt at få unger, fordi det kan være svært at finde mad nok, og kulden kan gøre det svært at beskytte ungerne. Hamsterens instinkter forstår ikke, at vi nok skal sørge for at give dem mad og omsorg.

Hvis man snyder med lyset og på den måde forlænger dagen, så vil hamsterens instinkt måske godt gå med til parringer i "utide". Det er dét, vi prøver på.

Mvh. Frejas mor.

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 11. dec 2012 08:22

Freja skrev:Hej Sara.
Når dagene bliver korte her om vinteren fortæller hamsterens instinkter, at det er et dårligt tidspunkt at få unger, fordi det kan være svært at finde mad nok, og kulden kan gøre det svært at beskytte ungerne. Hamsterens instinkter forstår ikke, at vi nok skal sørge for at give dem mad og omsorg.

Hvis man snyder med lyset og på den måde forlænger dagen, så vil hamsterens instinkt måske godt gå med til parringer i "utide". Det er dét, vi prøver på.

Mvh. Frejas mor.
Ah! troede det havde nået med lyset om natten at gøre  :roll:

Låst