Skal begge forældre værre genet?
Skal begge forældre værre genet?
Ja jeg har lige et spørgsmål. Her kommer et e.ks. Hvis jeg nu gerne vil have sorte unger skal begge forældre så minimum bære genet for sort eller er det nok hvis den ene gør det?
Calobe's hamsteropdræt
Re: Skal begge forældre værre genet?
Der skal 2 gener til for at lave alle recessive farver.
Okay det var det jeg var i tvivl om men hvad så hvis e.ka. Moren er sort og faren er Dove og han ikke bære sort vil alle ungerne så komme til at bære sort?
Calobe's hamsteropdræt
Dove er aa pp - altså en sort argente - så alle ungerne vil blive sorte og så alt efter om de bærer andre fælles gener, så de sortbaserede udgaver af disse.
Hovedreglen er følgende:
De gener, der skrives med stort skal der kun en til af for at det kommer til udtryk. Det gælder altså Gylden (A_), Sølvgrå (Sg_) og flere
De gener, der skrives med småt skal der to af til for at komme til udtryk. Det gælder gener som Rust (bb), sort (aa), creme (ee) og mange flere
De gener, der skrives med stort skal der kun en til af for at det kommer til udtryk. Det gælder altså Gylden (A_), Sølvgrå (Sg_) og flere
De gener, der skrives med småt skal der to af til for at komme til udtryk. Det gælder gener som Rust (bb), sort (aa), creme (ee) og mange flere
Jonas: Ups.. Men så en anden farve som sandy vil alle ungerne så bære sandy og sort?
Christina: Tak for hjælpen for det vidste jeg ikke så tusind tak:)
Christina: Tak for hjælpen for det vidste jeg ikke så tusind tak:)
Calobe's hamsteropdræt
Hvis den ene er aa BB (sort - bærer ikke sandy) og den anden er AA bb (sandy - bærer ikke sort), så vil alle ungerne blive Aa Bb (agouti - bærer sort og sandy)milla.b skrev:Jonas: Ups.. Men så en anden farve som sandy vil alle ungerne så bære sandy og sort?
Okay nu er jeg helt med! Mange tak så kom jeg da noget videre med det genetik!
Calobe's hamsteropdræt