farven på mine unger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

farven på mine unger

Indlæg af sandi » 6. maj 2013 20:14

Jeg parrede HAMSTERHEAVENS Black Magic, en kul sort pige aa Ee Ll Pp Uu
med
Hamsterheavens Gold Digger, en rust agouti satin dreng A_ Ee Ll Sasa


Og det er hvad der er kommet. 8 unger allesammen i veklsing farver brun Over i sort. Jeg formoder at nogen af dem er rust, men hvis de er hvid på bugen, kan de være chokolade eller er det udelukkede??. Og hvis så, hvad kan deres genetisk kode være??
Så vidt at jeg kan se alle steder er chocolade ens favede (helfarvede).Og da Magic kom fra et kuld hvor der var mange som var Umbrouse, kunne det være det som spiller inde med det mørke farver så at man ikke kan se så meget endnu??
På forhånd tak,
Sandi
Vedhæftede filer
Magic & Zoloos 2 kuld unger f.24.4.2013 594 (600x418) (250x174).jpg
Magic & Zoloos 2 kuld unger f.24.4.2013 594 (600x418) (250x174).jpg (91.45 KiB) Vist 7147 gange
sandi : all good things comes to those who wait....

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: farven på mine unger

Indlæg af burrus » 6. maj 2013 21:24

sandi skrev:Jeg parrede HAMSTERHEAVENS Black Magic, en kul sort pige aa Ee Ll Pp Uu
med
Hamsterheavens Gold Digger, en rust agouti satin dreng A_ Ee Ll Sasa


Og det er hvad der er kommet. 8 unger allesammen i veklsing farver brun Over i sort. Jeg formoder at nogen af dem er rust, men hvis de er hvid på bugen, kan de være chokolade eller er det udelukkede??. Og hvis så, hvad kan deres genetisk kode være??
Så vidt at jeg kan se alle steder er chocolade ens favede (helfarvede).Og da Magic kom fra et kuld hvor der var mange som var Umbrouse, kunne det være det som spiller inde med det mørke farver så at man ikke kan se så meget endnu??
På forhånd tak,
Sandi
Først - genkoden på den rust hænger ikke sammen... En rust er bb - så bb mangler i genkoden som det står der, for som den er skrevet lige nu, er den "kun" gylden. (og så lige en mindre rettelse - det hedder "kun" Rust satin - ikke rust agouti satin (da det er underforstået at rust er en agouti baseret farve)

For at kunne få rust eller chokolade vil det kræve at din sorte hun bærer på rust også - altså er Bb, og det er hun ikke ud fra den genkode der er skrevet her. Rust genet er recessivt, så det kan kun "formodes" at der vil være rust i mellem hvis begge forældre har generne til det - og det har den sorte hun ikke i følge den skrevne genkode.
Umiddelbart ser alle på billedet også ud til at være gyldne umiddelbart.

Den hvide bug er klassisk for alle agouti baserede farver. De har alle agouti-tegninger (hætte, kindtegninger, halvmåner, buglinje osv.). Farver som sort, chokolade, dove osv. er non-agouti og er det man kalder "self" eller fuldfarvet, altså samme farve på hele kroppen uden nogen "opdelinger". Om en farve er agouti eller non-agouti ses på A-lokus. AA og Aa er begge agouti baseret med de aftegninger det giver og aa er sort-baseret / non-agouti baseret uden agouti tegninger og dermed helt ensfarvet.

Hvis du er sikker på at hunnen er sort med Uu - altså umbrouse - så kan der jo også være gylden umbrouse i blandt. de der er umbrouse er grå på maven og på halvmånerne - i stedet for hvide/lyse som på alm. gylden.
Men det ses først tydeligt når de har fået rigeligt med pels som 14-20 dage ca., hvis ikke man er trænet i at se det.
Gyldne kommer i mange farvenuancer - de kan godt være næsten helt mørke i det brune uden at være umbrouse - om de er umbrouse eller ej ses på om der er hvide eller grå pigment. De er ikke umbrouse hvis de er hvide, men er de helt grå i stedet for hvid på maven og halvmånerne, så er de umbrouse. men der skal du nok have lidt tålmodighed endnu :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 6. maj 2013 22:02

Tak for svar! Ja, det var sjovt det med rust, fordi da Gold Digger var set ved en udstilling tilbage i april 2012 var han givet denne genkode som jeg har skrevet. Han var 'Kun' en lyse gylden var det sagt. Så så jeg ham ikke for ca. 8 måneder, så kom han tilBage til mig, og han var tydeligvis så rust at det basker!!! Jeg tror ikke der er blevet rettet i hans genkode siden da.



Først - genkoden på den rust hænger ikke sammen... En rust er bb - så bb mangler i genkoden som det står der, for som den er skrevet lige nu, er den "kun" gylden. (og så lige en mindre rettelse - det hedder "kun" Rust satin - ikke rust agouti satin (da det er underforstået at rust er en agouti baseret farve) '
Du siger at Magic skal være bærer af rust for at får chokolade, men ja, hu bærer på rust, det ved jeg fordi jeg har opdrættet begge hamstere og bevidst sat dem sammen for at fremavle chokolade. Magics Far var gylden og bar på rust og hendes mor også bar på rust. Mor og far var 2 fra forskellig sammensætninger, som i starten begyndt med gylden, rust, og denne agotui familie farver på begge sider fordi Magics far var gylden og mor var også gylden, 2 søskender fra samme flok men bare parret med forskellig hanner.
Det er bare at guldhamster genetik er så stort og kompliceret, nogle gange har jeg svært ved det og roder lidt rundt i det fordi jeg er ikke 21 mere og det er længe siden jeg gik i skole. Godt nok har jeg fremavlet mange syriske hamster, men har ikke eksperimenteret så meget som jeg har lyst til, fordi jeg har ikke plads til at lave en utal af parringer lige til at se hvad kommer ude af det i praktisk mål. Man kan sagtens regne punnett squares, men det er ikke sikkert at det endlige resultat blir som man har regnet ude!! Men ja, jeg skal lære mget, men det her med alle de mørke unger har jeg godt nok ikke haft før, så det må være nogle stærke dominant gener som spiller ind her. Men tusind tak for denne svar, jeg arbejder videre med det, måske skulle jeg gå tilbage og rigtigt studere genkoder på nogle dyr som har forladt mig nu til at finde ude af hvad virklige ligger bag dem.
sandi : all good things comes to those who wait....

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: farven på mine unger

Indlæg af chlin » 6. maj 2013 23:22

Når du har en hamster, du ved bærer rust skal du tilføje Bb til stamtavlen. Så kan man se at du ved det. Når du ingenting skriver må man formode at den ikke bærer genet.

Og når du mener at Gold Digger er Rust, skal du tilføje bb til hans genkode.

Vi kan ikke rigtigt hjælpe dig hvis du ikke kommer med de rigtige genkoder, det gør bare det hele mere forvirrende og svært at forstå.

Så må du kigge på deres tegninger og derudfra vurdere, om de er gyldne eller rust.

Jeg så Gold Digger og jeg fastholder at det er en gylden han jeg så....
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 7. maj 2013 07:59

Hej. Jeg kan ikke forstår at du siger du så gold digger :?: . Han kom ikke til nogen udstillinger hvor du var dommer. :?: Måske var det ikke i det udstilling jeg tænkt. Det var i hvert fald Kenneth som bedømt ham på denne udstilling, og der var et af de udstillinger hvor der var kun noget med 24 hamstere tilmeldt. Men pyt. Hvis du tror han er gylden, så er der ikke andet end jeg sender ind nogen billeder af dem begge 2 så i kan se hvad jeg kan se. Han fik ikke hans klart rust farve før sener hen i hans lille liv! Jeg var også chokeret da jeg på gensyn så ham igen, han var ikke den Gold Digger som jeg husker!!!

Ang. genkoder, ja helt enig og klart, de skal opdateres. :oops:

Ja, jeg forstår godt den agouti baseret farver og de self. farver. Det er bare når der kommer så meget af agotui og ikke en eneste self farvet unge, det er det jeg studser over. :!: :?:
Jeg har ikke tid lige nu til at gøre noget ved det ss. lige i dag er jeg meget optaget af andre ting, men her til aften vil jeg prøve på at sæt nogle billeder af dem begge to ind. Så kan i selv bedømme ude fra hvad i seer.! :?
sandi : all good things comes to those who wait....

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: farven på mine unger

Indlæg af PiaH » 7. maj 2013 09:41

Jeg følger lige med her og håber at der fisser noget ind på lystavlen hos mig, er en knold til det med gener og koder :oops:
Fra mig og Zoo

Alphas
Indlæg: 485
Tilmeldt: 11. nov 2012 16:45

Re: farven på mine unger

Indlæg af Alphas » 7. maj 2013 11:01

Skriver også lige, for at følge med i tråden. :D
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: farven på mine unger

Indlæg af chlin » 7. maj 2013 12:52

sandi skrev:Hej. Jeg kan ikke forstår at du siger du så gold digger :?: . Han kom ikke til nogen udstillinger hvor du var dommer. :?: Måske var det ikke i det udstilling jeg tænkt. Det var i hvert fald Kenneth som bedømt ham på denne udstilling, og der var et af de udstillinger hvor der var kun noget med 24 hamstere tilmeldt. Men pyt. Hvis du tror han er gylden, så er der ikke andet end jeg sender ind nogen billeder af dem begge 2 så i kan se hvad jeg kan se. Han fik ikke hans klart rust farve før sener hen i hans lille liv! Jeg var også chokeret da jeg på gensyn så ham igen, han var ikke den Gold Digger som jeg husker!!!

Ang. genkoder, ja helt enig og klart, de skal opdateres. :oops:

Ja, jeg forstår godt den agouti baseret farver og de self. farver. Det er bare når der kommer så meget af agotui og ikke en eneste self farvet unge, det er det jeg studser over. :!: :?:
Jeg har ikke tid lige nu til at gøre noget ved det ss. lige i dag er jeg meget optaget af andre ting, men her til aften vil jeg prøve på at sæt nogle billeder af dem begge to ind. Så kan i selv bedømme ude fra hvad i seer.! :?
Beklager, jeg mente det var den vi så nærmere på for at farvebestemme til udstillingen i november. Det var i al fald en som var meget lys gylden blev vi enige om. Men så var det altså ikke Gold Digger, men en anden af dine hamstere
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 7. maj 2013 16:48

Nej, det var slet slet ikke den hamster. Det er en helt anden hamster, sorry!!! Gold Digger har kun været udstillet 1. gang og det var i april 2012 har jeg lige remset op af mine journaler. OG på dete tidspunkt trode vi allesammen han var alm. agouti, men nu er han et bestemt rust farve. Jeg sætter et billede af ham ind i tråden!....hans halv bror var osse satin rust, stammende fra moderen som var hele søster til gold diggers mor.
MVH
Vedhæftede filer
Magic & Zoloos 2 kuld unger f.24.4.2013 088 (250x167).jpg
her kan man se klart rust farve. Hvis det er IKKE rust, hvad er det ellers?? Jeg er lutter øre!! Vil gerne lære af det en gang for alle!!!
Magic & Zoloos 2 kuld unger f.24.4.2013 088 (250x167).jpg (74.13 KiB) Vist 7097 gange
sandi : all good things comes to those who wait....

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: farven på mine unger

Indlæg af darkangel87 » 7. maj 2013 17:24

jeg synes stadig han ser gylden ud
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 7. maj 2013 17:45

:?: :?: Undskyld mig, men er der ikke nogen som ved hvordan et rusten afløb ser ud???!!!Han var MEGET anderledes først gang han var kigget på,trods alt det var faktsik Kenneth som sagde han er rust satin og han har skrevet 'flot farve' og det var imens han var yngre!!! :| :? Og han har været fejl regisreret at han var hvid bånd, men jeg fik det aldrig rettet. Men nu ser det ud til at jeg skal lave en helt nye revision af hans genkoder, fordi mange ser med andre briller det samme farve, og det er ikke det samme for én som det er for en anden!??? Og det er på den venligst måde, jeg vil bare prøv på at finde ude af noget som jeg ikke forstår.
sandi : all good things comes to those who wait....

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: farven på mine unger

Indlæg af chlin » 7. maj 2013 18:03

Prøv at lægge et billede op hvor man tydeligt kan se hans ansigt og kindtegninger
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 7. maj 2013 18:05

Her ser du et rust plet. Helt frisk for 2 uger siden. Den er på hvid plast og kan ikke kom af, dog der der ikke smidt anden en koldt vand på det. Bare for at fastslå hvordan rust ser ud i virkligheden. !Og at den ser lidt 'skygge agtigt' på billede er rent tilfældigt.
MVH
Vedhæftede filer
rusten plet 079 (250x188).jpg
her er et rust plet på hvid plastic
rusten plet 079 (250x188).jpg (53.8 KiB) Vist 7083 gange
sandi : all good things comes to those who wait....

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 7. maj 2013 18:17

Her er et anden vinkel af Gold Digger.
MVH
Vedhæftede filer
Beautiful hamsters 118 (2) (250x116).jpg
Beautiful hamsters 118 (2) (250x116).jpg (61.32 KiB) Vist 7079 gange
Beautiful hamsters 119 (250x162).jpg
Beautiful hamsters 119 (250x162).jpg (70.62 KiB) Vist 7079 gange
sandi : all good things comes to those who wait....

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: farven på mine unger

Indlæg af PiaH » 7. maj 2013 18:19

Jeg har faktisk ikke rigtig og slet ikke i virkligheden set rust hamstere, men umidelbart syntes jeg han ser lidt mørkere ud end gylden, men som sagt, jeg kan ikke sige det da erfaring med rust farven er li nul.
Fra mig og Zoo

Låst