farven på mine unger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 7. maj 2013 19:09

Ja, jeg er oså ikke kendt med alle de agouti farver, det er den 2. hamster som har den 'rusten' nuance af farver. Jeg ved godt at han ikke er Rust self. fordi han har kind tegninger og halv måner, men der er noget at et rusten farve over ham. Af denne samme familie, har jeg lige mistet den sidste, og det er gennem hende og hendes søster som er også gået borte, som bringer rust inde i billeder. Men hvis der er nogen derude som sidder inde med en lille chocko dreng el. pige som søger nyt hjem, ja, jeg er lutter øre.! Jeg vil SÅ GERNE :D kunne fremavle chokolade, og har forsøgt at reservere et hos en af vores opdrættere, men desværre faldt salget borte. :cry: OG tilmed jeg er sikker på at jeg har et helt kuld af det gode gamle agouti familie, men det er meget interessant at prøve på at rede trådene ude, man kan kun blive klogere, man kan aldrig have alle svare, og jeg må indrømme at jeg er ikke er så skarpe på skole bænk mere, så hvis der er nogen som vil godt svare på tråden, være sød og gøre det klart of tydelig så jeg kan følge med!! :crossed: !
sandi : all good things comes to those who wait....

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: farven på mine unger

Indlæg af darkangel87 » 7. maj 2013 21:07

altså for mig at se er hans aftegninger sorte
på en rust er de brune

men kan selvfølgelig være satin der gør han ser gylden ud
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: farven på mine unger

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 7. maj 2013 21:28

Så vidt jeg kan forstå kan du ikke være sikker på at Magic bære rust. Da rust er recessiv. Du må gerne rette mig hvis jeg har forstået det forkert i forhold til forældrene.
Magics mor og far bar begge rust men var ikke selv rust. Det betyder at de kunne lave rust unger, men det er ikke sikkert alle ungerne bære det. Mor og far kan have givet b videre til nogle af de unger der ikke var rust. Men det er ikke sikkert de alle har fået et Bb (lille Bb betyder de bære rust men ikke er det. bb betyder at hamsteren er rust, da der skal 2 b'er til for at skabe en rust) med. For at alle unger skulle være Bb skulle en af Magic's forælde være rust (bb), så ville alle ungerne have fået et b fra hende. Så de unger der kommer fra en rust forældre som ikke selv bliver rust er Bb :D

Hvad farve havde Gold Diggers forældre og hvad var der ellers af farver i det kuld han kom i?
Det kan jeg ikke lige læse ud af tråden :D

Det kan være svært med gylden og rust og kende forskel det synes jeg i hverfald. Jeg synes det er nemmest når de er unger. Jeg synes når de bliver voksne kan det være svært. Nogle gyldne er meget lyse og ligner rust. Dem har jeg set nogle stykker af nu. Men et godt råd er at kigge på om kindtegningerne er sorte eller brune :D
Måske er det en hjælp, men her er nogle billeder af den ene af mine rust hamster (har prøvet at finde nogen der viser hendes farve og hendes brune kindtegninger. Hun er Umbrouse det er derfor hun ikke har hvide måner eller mave):
Billede

Billede

Billede

Billede
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: farven på mine unger

Indlæg af chlin » 7. maj 2013 22:59

Det betyder ingenting hvordan en rust plet ser ud. Det er ikke farven over hele hamsteren man kigger på når man skal bestemme om den er rust eller gylden.
Det der er afgørende er kindtegninger og hætte:

Er de sorte så er den gylden
Er de brune så er den rust

En gylden og en rust kan være helt ens at se på i farven, det er kun på kindtegninger og hætte at man kan se forskel.

Jeg har svært ved at bedømme det ud fra billederne men jeg fristes til at sige at kindtegningerne er meget mørk brune og så er han rust... Men jeg er i tvivl
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: farven på mine unger

Indlæg af burrus » 8. maj 2013 05:42

sandi skrev:Her er et anden vinkel af Gold Digger.
MVH
hvis de to billeder der er af gold digger, så er han Gylden. :) Han har masser af sort tikning og sorte kindtegninger :) og især har han sort/grå ører. Her ville en rust have brune ører :) Rust har ingen sort/grå pigment som gold digger har her :)

en rust satin ser sådan ud:
http://www.hamsterpaletten.dk/?attachment_id=178
:)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: farven på mine unger

Indlæg af darkangel87 » 8. maj 2013 08:13

nåh ja ørerne havde jeg da helt glemt
de skal hos rust være brune og derfor ikke skille sig ud fra resten af farven.

så jeg vil sige ud fra dine billeder er han gylden
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 8. maj 2013 09:50

okay - så kan jeg godt se at han må være gylden hvis underpels ikke må være mørke hos en rust! men hertil vil jeg godt på tro og lov påstand at han har Ikke sorte kind strejer, de er bare et anden forme af det 'gylden' som den nu hedder i fare for at sige rust!!! Men der må være noget som hedder 'agotui rust satin' Da det er skrevet på mine bedømmelses kort for den hamsteres ½ bror, som ligner ham til en prik, bare er' Hb agouti rust satin'! Og Ja, jeg VED han ikke er Hb!!! Men pyt, bare vi kommer til en rigtigt genkode for ham, og for de mange mange mørke unger han er blevet far til!!! Jeg kan tage nye billeder af de unger igen i morgen aften, da jeg ikke kan gøre det i aften allerede, jeg skal noget andet i aften!! :crossed: :wink:
MVH
Vedhæftede filer
Magic & Zoloos 2 kuld unger f.24.4.2013 133 (600x400) (250x167).jpg
Magic & Zoloos 2 kuld unger f.24.4.2013 133 (600x400) (250x167).jpg (63.28 KiB) Vist 6236 gange
Magic & Zoloos 2 kuld unger f.24.4.2013 101 (600x400) (250x167).jpg
Magic & Zoloos 2 kuld unger f.24.4.2013 101 (600x400) (250x167).jpg (68.67 KiB) Vist 6236 gange
sandi : all good things comes to those who wait....

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 8. maj 2013 09:51

P.S. Maria Mosegaard - flot hamster!!!! Dejlige at se den, tak.....MVH
sandi : all good things comes to those who wait....

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: farven på mine unger

Indlæg af Luna » 8. maj 2013 09:59

Jeg synes den ligner gylden :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: farven på mine unger

Indlæg af darkangel87 » 8. maj 2013 13:08

nej der er ikke noget der hedder agouti rust satin, og er højest sandsynligt fordi det er det der er skrevet på stamtavle ansøgningen, og så er det en fejl der ikke er blevet fanget af stambogs administratoren.
Det korrekte udtryk for en agouti guldhamster er gylden, der er ingen lande der efter min erfaring bruger agouti til guldhamstere udover om til at beskrive om den har tegninger eller ej.
At kalde det en agouti rust er dobbeltkonfekt, fordi de er givet at en rust er en agouti variant, da den ellers ville være chokolade.

så som sagt må det at det står i stamtavlen være en fejl som ikke er fanget at stamtavle administratoren, jeg ved ikke hvem det var på daværende tidspunkt, men det er tydeligvist skrevet det du har haft skrevet i stamtavle ansøgningen, og derfor er det det der har stået i bedømmelseskortene.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: farven på mine unger

Indlæg af chlin » 8. maj 2013 13:29

burrus skrev:
sandi skrev:Her er et anden vinkel af Gold Digger.
MVH
hvis de to billeder der er af gold digger, så er han Gylden. :) Han har masser af sort tikning og sorte kindtegninger :) og især har han sort/grå ører. Her ville en rust have brune ører :) Rust har ingen sort/grå pigment som gold digger har her :)

en rust satin ser sådan ud:
http://www.hamsterpaletten.dk/?attachment_id=178
:)
Ja der er selvfølgelig også det med ørerne!
Det havde jeg helt glemt Pia, godt du kan minde om det.
Så er det jo nemt nok at se at det er en Gylden dreng
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: farven på mine unger

Indlæg af sandi » 8. maj 2013 15:40

ja, he's my Golden Child!!!!!! Tak for alle jeres vejledninger , jeg har været meget obs på hvad i eksperter siger, så nu tror jeg jeg kan se forskle mellem en rust hamster og en golden!! TAk!! Vi kan ikke altid SE hvad vi har umiddelbart. Det lektion har jeg lærte med Gold Digger, det er helt sikkert. Men hvis en dommer ser at genkoden ikke passer ordentlig på pågælende hamster, kan den dommer så skrive en rettelse og henvise til at ret fejl i stamtavlen! Det er jo derfor vi opdrættere viser vores hamstere for, det er ikke bare at de er kønt, og det er du utvivlsomt allesammen, men jeg bruger udstillings bedømmelse som en kostbar værktøj til at arbejde i et avls program man har tænkte sig i hovedet og læste sig til. Men tusind tak for alle jeres indslag, det er meget behjælpsomt!!
sandi : all good things comes to those who wait....

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: farven på mine unger

Indlæg af darkangel87 » 8. maj 2013 16:13

vi ser kun på hvilken farve der står på bedømmelseskortene og tilmeldingen, vi bliver ikke oplyst om genkode, derfor er det svært. men Gold diggers genkode er jo rigtig nok når han er gylden, men farven skal rettes til gylden satin
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Re: farven på mine unger

Indlæg af kwo » 9. maj 2013 12:17

darkangel87 skrev:nej der er ikke noget der hedder agouti rust satin, og er højest sandsynligt fordi det er det der er skrevet på stamtavle ansøgningen, og så er det en fejl der ikke er blevet fanget af stambogs administratoren.
Hvis det er skrevet på stamtavleansøgningen, kommer det sandsynligvis direkte med på stamtavlen. Folk er selv ansvarlige for at der er skrevet korrekt på ansøgningen, eventuelt efter at have spurgt til råds herinde først.

Hvis jeg hver gang jeg ser fejl på ansøgningerne skulle ligge og skrive frem og tilbage for at finde ud af hvilken farve hamsteren har, om det er genotypen eller udseendet der er rigtigt når de ikke passer sammen osv, så kunne jeg jo ikke bestille andet. :-)
Kenneth Worm

Låst