Lindes Janus - mysteriet
Lindes Janus - mysteriet
Ja Janus fra mit G-kuld er lidt af et mysterium.
Først troede jeg at han var gul, men han fik ikke kindtegninger, så måtte konstatere at mor Vera bærer sort og at han måtte være sortgul.
Men nu er jeg i tvivl om han mon også er zobel?
Han bliver ved med at have de klassiske øjenringe, der er kendetegnende for en zobel. Han kan sagtens være umbrous, for det er far Fredrik. Og far Fredrik bærer også creme. Men intet på Veras stamtavle tyder på creme. Har spurgt opdrætter og han kan ikke rigtigt sige noget om det, andet end at det da ville være en overraskelse...
Så nu spørger jeg jer:
Hvilken farve er Janus?
Først troede jeg at han var gul, men han fik ikke kindtegninger, så måtte konstatere at mor Vera bærer sort og at han måtte være sortgul.
Men nu er jeg i tvivl om han mon også er zobel?
Han bliver ved med at have de klassiske øjenringe, der er kendetegnende for en zobel. Han kan sagtens være umbrous, for det er far Fredrik. Og far Fredrik bærer også creme. Men intet på Veras stamtavle tyder på creme. Har spurgt opdrætter og han kan ikke rigtigt sige noget om det, andet end at det da ville være en overraskelse...
Så nu spørger jeg jer:
Hvilken farve er Janus?
-
Re: Lindes Janus - mysteriet
jeg vil sige zobel eller gul umbrous, som burde ligne zobel ret meget
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
helt enig - jeg ville sige klart zobel!darkangel87 skrev:jeg vil sige zobel eller gul umbrous, som burde ligne zobel ret meget
creme - og alle andre recessive farver - kan gemme sig i mange generationer uden at vise sig, før det kommer allermest ubelejligt!
glemmer aldrig, da jeg første gang fik snakket med nogle svenske opdrættere og snakken faldt på cinnamon/rød øjet. De havde i 20 (hamster)generationer forsøgt avle sig ud af cinnamon i en linje, der var testparret på hele kuld, frem og tilbage osv. osv. - virkelig forsøgt! og så en dag parrede de to gyldne, begge som "burde" være fri af cinnamon: 7 ud af 12 unger i kuldet var cinnamon
hamstere læser ikke genetik!
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
Hans bror Taurus mener jeg er gul umbrous og de ligner ikke hinanden. Du kan se Taurus under g-kuldet.darkangel87 skrev:jeg vil sige zobel eller gul umbrous, som burde ligne zobel ret meget
Men mon du mener at sortgul umbrouse og gul zobel umbrouse ligner hinanden?
Ja jeg er godt klar over at de kære hamstere kan gemme på lidt af hvert, så creme kan absolut ikke udelukkes.burrus skrev:helt enig - jeg ville sige klart zobel!darkangel87 skrev:jeg vil sige zobel eller gul umbrous, som burde ligne zobel ret meget
creme - og alle andre recessive farver - kan gemme sig i mange generationer uden at vise sig, før det kommer allermest ubelejligt!
glemmer aldrig, da jeg første gang fik snakket med nogle svenske opdrættere og snakken faldt på cinnamon/rød øjet. De havde i 20 (hamster)generationer forsøgt avle sig ud af cinnamon i en linje, der var testparret på hele kuld, frem og tilbage osv. osv. - virkelig forsøgt! og så en dag parrede de to gyldne, begge som "burde" være fri af cinnamon: 7 ud af 12 unger i kuldet var cinnamon
Det er også derfor jeg spørger, for creme er ikke lige mit speciale. og slet ikke sammen med gul
Så er han mon
gul zobel (A_ Bb ee Ll ToY Uu) eller sortgul zobel (aa Bb ee Ll ToY Uu) ???
jeg ville bare sige zobel - medmindre alle hanner i kulder "skal" være gule pga mor er det?chlin skrev:Ja jeg er godt klar over at de kære hamstere kan gemme på lidt af hvert, så creme kan absolut ikke udelukkes.burrus skrev:helt enig - jeg ville sige klart zobel!darkangel87 skrev:jeg vil sige zobel eller gul umbrous, som burde ligne zobel ret meget
Det er også derfor jeg spørger, for creme er ikke lige mit speciale. og slet ikke sammen med gul
Så er han mon
gul zobel (A_ Bb ee Ll ToY Uu) eller sortgul zobel (aa Bb ee Ll ToY Uu) ???
hvis ikke mor er gul, så ville jeg bare sige han er zobel, indtil evt. parring siger andet (jeg er nemlig slet ikke sikker på at en zobel gul kan skelnes på farven fra en zobel)
Pia B
Pia moren er brunøret gul:)
ja så skal han jo være gul inde underLuna skrev:Pia moren er brunøret gul:)
så må det jo være noget zobel gul
Pia B
Ja det er derfor det eneste jeg føler mig sikker på er at han er gul, for det skal han væreburrus skrev:ja så skal han jo være gul inde underLuna skrev:Pia moren er brunøret gul:)
så må det jo være noget zobel gul
-
tror nu ikke en sortgul umbrous får øjenringechlin skrev:Hans bror Taurus mener jeg er gul umbrous og de ligner ikke hinanden. Du kan se Taurus under g-kuldet.darkangel87 skrev:jeg vil sige zobel eller gul umbrous, som burde ligne zobel ret meget
Men mon du mener at sortgul umbrouse og gul zobel umbrouse ligner hinanden?
og da creme overruler sort, vil man ikke kunne se om en zobel er sort under den zobel.
hans øjenringe er jo da ihvertfald gule og ikke lys creme som man ellers forventer at se ved en zobel.
så vil sige han må være gul zobel (umbrous er overflødigt, for kunne jo ikke være zobel uden)
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.