Uvist gentik på en parring

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Uvist gentik på en parring

Indlæg af sandi » 10. jul 2013 13:46

Hej. Jeg har en svensk chocolade dom.spot og ville godt høre om man kan parre ham til et sable banded pige. Gøre der noget at hvid bånd er tilstede, og i så fald, ville den kom til utryk?? Jeg ment vi snakket omkring det i opdrættere træf og ment at dommere sagde den hvid bånd vil ikke kom på udtryk, men jeg er langt fra sikker, og hvis så, hvad kan jeg forvente ude af denne parring?? :o
sandi : all good things comes to those who wait....

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Uvist gentik på en parring

Indlæg af Luna » 10. jul 2013 19:36

Jeg ville ikke blande de to hvide aftegninger :) Det hvide bånd kommer, så hvidt jeg ved, stadig til udtryk på dom. spot. Så jeg ville ikke gøre det, og kun parre den dom.spot med en helfarvet :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Uvist gentik på en parring

Indlæg af burrus » 12. jul 2013 14:38

det er mindre smart at blande de to hvide aftegninger ja... for både dom spot og hvidbåndet kan komme til udtryk, og nogle gange kan de skjule hinanden, så en hamster der ser hvidbåndet (overmarkeret) ud, måske faktisk er dom spot... bliver den så parret ind på en dom spot ved en fejl, så risikerer man dom spot i dobbeltfaktor og det er lethalt.

jeg er stor fortaler for, at man altid holde de hvide aftegn strengt adskilt (kun med undtagelse af polywhite-genet, som opfører sig lidt sjovt)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: Uvist gentik på en parring

Indlæg af sandi » 12. jul 2013 21:08

tak for et udmærket forklaring - den var som jeg syntes, men vil lige kaste spørgsmål åbent fordi jeg har læste på en webside at der er en opdrættere som har faktisk gjort det og hun siger at den ikke har noget at sige. men forklaring er fint, tak for det.
sandi : all good things comes to those who wait....

Låst