Hvor gammel må hunnen være første gang?
Hvor gammel må hunnen være første gang?
Jeg har en guldhamster, Ellie, og jeg har overvejet, om hun evt. skulle have unger. Hun er fra midten af december 2012, og hun er allerede over ½ år gammel. Er hun for gammel allerede nu til sit 1. kuld?
Jeg vil helst vente til midten af oktober, da det tidsmæssigt vil passe mig bedre (jeg skal på på ferie i september, og jeg vil jo helst være hos hende, når det sker). Men er det for sent for hende? Jeg vil jo absolut ikke udsætte hende for nogen risiko, selvom der jo altid er en risiko, men hvis risikoen øges med hendes alder, så er det selvfølgelig udelukket med unger.
Er bare så sikker på, hun vil kunne avle nuttede unger, og at hun vil være en super hamstermor.
Men hvad synes I?
Jeg vil helst vente til midten af oktober, da det tidsmæssigt vil passe mig bedre (jeg skal på på ferie i september, og jeg vil jo helst være hos hende, når det sker). Men er det for sent for hende? Jeg vil jo absolut ikke udsætte hende for nogen risiko, selvom der jo altid er en risiko, men hvis risikoen øges med hendes alder, så er det selvfølgelig udelukket med unger.
Er bare så sikker på, hun vil kunne avle nuttede unger, og at hun vil være en super hamstermor.
Men hvad synes I?
Re: Hvor gammel må hunnen være første gang?
Jeg vil mene oktober næsten er for sent det er i hvertfald sidste udkald så vil nok parre hende så hun fik unger nogle dage efter din ferie men vil absolut også mene at det er sidste udkald
Calobe's hamsteropdræt
Ja man siger jo egentlig at guldhamsteren skal have sit første kuld inden den er 6 måneder gammel.
Det har dog været manges erfaring at der ikke sker noget ved at trække den lidt, bare hun får sit første kuld senest når hun er 8 måneder gammel.
Når Ellie er fra december måned er hun nu 8 måneder gammel og jeg vil derfor fraråde dig at få unger på hende.
Det kan være, at det går godt. Men der er en øget risiko for at det kan gå galt når hun er så gammel og ikke har haft kuld før. Og jeg synes ikke den risiko er værd at tage
Det har dog været manges erfaring at der ikke sker noget ved at trække den lidt, bare hun får sit første kuld senest når hun er 8 måneder gammel.
Når Ellie er fra december måned er hun nu 8 måneder gammel og jeg vil derfor fraråde dig at få unger på hende.
Det kan være, at det går godt. Men der er en øget risiko for at det kan gå galt når hun er så gammel og ikke har haft kuld før. Og jeg synes ikke den risiko er værd at tage
Ok, ingen unger til Ellie så. Hun skal bare have det godt og ikke udsættes for unødig fare.
Tusind tak for jeres hurtige svar. Det er virkelig dejligt, at der findes nogle garvede hamsterejere, som gerne bruger tid og energi på at dele deres erfaringer med andre. Det har jeg i hvert fald stor glæde af.
Tusind tak for jeres hurtige svar. Det er virkelig dejligt, at der findes nogle garvede hamsterejere, som gerne bruger tid og energi på at dele deres erfaringer med andre. Det har jeg i hvert fald stor glæde af.
Jeg synes også det liiige er sent nok for et første kuld. Lige et sidespørgsmål; hvem er denne søde Ellie? Hvilken farve er hun?:p
Jeg tror, Ellie er det, man kalder hvidbåndet dove. Jeg er ikke så god til det med hamstergenetik, men det er hvad jeg har kunnet regne mig frem til.
Vedlægger et billede af hende, da jeg kun havde haft hende i 2 dage. Undskyld kvaliteten, men jeg ville ikke sætte lys på, når hun var så ny. På billedet har hun lige snuset til min gamle han, Hannibal, og hun er bare SÅ klar. Det var jeg til gengæld ikke, syntes også, hun var for ung.
Vedlægger et billede af hende, da jeg kun havde haft hende i 2 dage. Undskyld kvaliteten, men jeg ville ikke sætte lys på, når hun var så ny. På billedet har hun lige snuset til min gamle han, Hannibal, og hun er bare SÅ klar. Det var jeg til gengæld ikke, syntes også, hun var for ung.
Ej hvor er hun fantastisk smuk!
Tusind tak, det synes jeg også, selvom hun bestemt ikke kan gå ind under kategorien standard. Men jeg er ligeglad, for hun er bare dejlig
Det er også fuldstændig ligemeget! Det gør ikke dem mindre skønne!
Næ, lige præcis.
Og dine har jeg skam også beundret her på forum og især fulgt Luna. Skønne farver hun har. Virkelig smuk. Og vist nok lige så fræk som min Ellie
Men hamstere skal være frække, det er en del af deres personlighed.
Og dine har jeg skam også beundret her på forum og især fulgt Luna. Skønne farver hun har. Virkelig smuk. Og vist nok lige så fræk som min Ellie
Årrh, Lotte - Ellie er rigtig fin. Synd, at du ikke kan få unger med hende. Men som vi har talt om, kunne du jo få en vinterhvid, der kunne få et kuld Der skal gang i nogle flere opdrættere af vinterhvide, og du ville egne dig rigtig godt til det.
Kh. L
Kh. L
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere
Jeg takker! Luna er en rigtig bøllehamster Ja, der er ikke noget skønnere end hamstere med sjove personligheder!Lotte skrev:Næ, lige præcis.