Aflivning

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Aflivning

Indlæg af Rasholm » 15. feb 2014 13:01

Et meget tungt emne, men alligevel godt at det blev taget op, så man kan få viden om hvilken metode der er bedst og hurtigst, hvis man står i en akut situation.
Men emnet niver da godt nok i tårekanalerne og giver en klump i halsen, og man håber stille at det aldrig bliver nødvendigt.
Jeg overvejede dog mulighederne da vore hamster Pjuske var syg og jeg var nået dertil, hvor jeg vidste at der ikke var nogen vej tilbage. Men valgte at vente til dagen efter, hvor dyrlægen kunne klare det, af hensyn til min datter - det var heller ikke en akut situation.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Simse
Indlæg: 268
Tilmeldt: 22. sep 2008 19:31

Re: Aflivning

Indlæg af Simse » 15. feb 2014 21:29

Jeg har aflivet unger ved at slå dem bevidst løs og derefter lave nakketræk - jeg er ret sikker på, at man ikke bare laver nakketræk uden at gøre dem bevidstløse?

Ved voksene kan jeg slet ikke få mig selv til det, pga. det specielle forhold vi har opbygget, så det får jeg enten dyrlægen eller en bekendt til - hvis det er akut. (den bekendte gør "tricket" med posen, som Pia beskriver)
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Aflivning

Indlæg af PiaH » 15. feb 2014 22:11

Et rigtig træls emne, men godt det bliver taget op, for det er nok noget vi alle på et tidspunkt kommer ud for.
Godt at få lidt information om hvordan man så gør.
Fra mig og Zoo

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Aflivning

Indlæg af Luna » 15. feb 2014 22:56

Simse skrev:Jeg har aflivet unger ved at slå dem bevidst løs og derefter lave nakketræk - jeg er ret sikker på, at man ikke bare laver nakketræk uden at gøre dem bevidstløse?

Ved voksene kan jeg slet ikke få mig selv til det, pga. det specielle forhold vi har opbygget, så det får jeg enten dyrlægen eller en bekendt til - hvis det er akut. (den bekendte gør "tricket" med posen, som Pia beskriver)
Man kan sagtens lave nakketræk uden at gøre dem bevidstløse først, og jeg foretrækker egentlig at man ikke slår dem bevidstløse først, når det alligevel går så stærkt med nakketræk, så synes jeg ikke man skal til at slå hamsteren først (Så kan man ligeså godt slå dem helt ihjel på den måde mener jeg :))
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Aflivning

Indlæg af taysha » 16. feb 2014 09:39

min holdning er, at det er godt at kunne lave en nødaflivning på de her små dyr, (især hvis man har mange af dem), men man skal dælenmedyttenme vide hvad man laver, og hvordan. Sørg for at få en, der virkelig har styr på det, til at vise dig det, og gerne stå ved siden af, første gang du selv skal gøre det. Og betal hellere for hjælp, hvis du er det mindste i tvivl om, hvad du skal, hvordan eller om du kan, når det kommer til stykket.

Det er altid ubehageligt at aflive, og det er virkeligt ubehageligt at aflive ens egne dyr.

Og hvis man fjumrer i en aflivning ender man meget nemt i ren dyremishandling, så derfor skal man vide, hvad man laver.

To ekstra bemærkninger:
Drukning er direkte ulovligt.
Lad være med at bruge udstødningsgas - det er alt for varmt (dyret lider, når lungerne forbrændes) og gassen er fyldt med stoffer, der irriterer luftvejene (dvs det gør ondt at indånde, og dyret går i panik). Derfor er denne metode naturligvis heller ikke lovlig, om ikke andet så fordi det er i modstrid med dyreværnsloven...

Det er godt at kende reglerne:
dyreværnsloven siger
§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
§ 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

lidt ekstra:
Der er en bekendtgørelse om aflivning og slagtning. Den er faktisk ikke gældende for hamstre (kun for produktionsdyr, hunde og katte), men har nu alligevel nogle gode pointer:
§ 3. Dyr skal skånes for enhver undgåelig smerte, psykisk belastning eller lidelse under aflivning og dermed forbundne aktiviteter, jf. forordningens artikel 3, stk. 1.
§ 4. Børn under 14 år må ikke udføre bedøvelse, aflivninger og slagtninger.
( § 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.
Stk. 3. Stk. 2, gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted, jf. dyreværnslovens § 13, stk. 1.)
Senest rettet af taysha 16. feb 2014 16:30, rettet i alt 1 gang.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Aflivning

Indlæg af Rasholm » 16. feb 2014 12:33

Den med børn under 14 kendte jeg ikke.
Jeg tror ikke jeg var mere end 11-12 år da jeg måtte aflive en hare, vi havde fundet på rideskolen. Den havde tilsyneladende være for tæt på en mejetærsker eller noget, for begge bagben var flænset af. Så der var ikke tid til at finde en voksen, den skulle bare have fred hurtigt.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Aflivning

Indlæg af burrus » 17. feb 2014 14:10

Luna skrev:
Simse skrev:Jeg har aflivet unger ved at slå dem bevidst løs og derefter lave nakketræk - jeg er ret sikker på, at man ikke bare laver nakketræk uden at gøre dem bevidstløse?

Ved voksene kan jeg slet ikke få mig selv til det, pga. det specielle forhold vi har opbygget, så det får jeg enten dyrlægen eller en bekendt til - hvis det er akut. (den bekendte gør "tricket" med posen, som Pia beskriver)
Man kan sagtens lave nakketræk uden at gøre dem bevidstløse først, og jeg foretrækker egentlig at man ikke slår dem bevidstløse først, når det alligevel går så stærkt med nakketræk, så synes jeg ikke man skal til at slå hamsteren først (Så kan man ligeså godt slå dem helt ihjel på den måde mener jeg :))
Da jeg aflivede hamster ved slag i et bord, lavede jeg altid nakketræk alligevel "for at være sikker".
Jeg var ikke 110% sikker på mine hænder ift. nakketræk altid (pga. til tider dårlige hænder) - og har en gang revet hovedet helt af en lille unge :shock:

derfor foretrak jeg faktisk at give dem et slag, som jeg VIDSTE slog dem ihjel, tjekkede så med stetoskop efter hjertelyd - just in case!, og når jeg egentligt have konstateret den var død lavede jeg alligevel nakketræk. Jeg ville nemlig være HELT sikker!

Noget af det jeg så er meget glad for at have er netop stetoskopet! det koster ikke ret meget, hvis man "kun" skal bruge det til at tjekke at hjertet ikke slår! :thumb: HVIS man begynder på ville aflive selv sådan "fast", så synes jeg faktisk et stetoskop er noget af det man skal have. Fordi man så kan være sikker på dyret faktisk dør! :thumb:

Jeg afliver selv mine smådyr, hvis det er op til weekend, aften eller - jeg har fået ALT for mange dumme kommentarer fra dyrlæger som ikke tager det seriøst i Aalborg. Der er faktisk kun to i aalborg som er værd at tage til, og det er i samme klinik. Så da jeg tog jagttegn fik jeg lagt et ord ind for at vi skulle lære aflivningsteknikker (Det er nemlig "frivilligt" om man lærer det i dag!) , så jeg VED at jeg kan også uden at stå med gevær.
Jeg har samtidig en kamerat som har fodermus - han viste mig nogle "tips", som man skal have i hænderne for at lære... jeg var nu glad for at vi brugte en bamse-rotte fra Ikea som stand-in! :oops:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Aflivning

Indlæg af taysha » 17. feb 2014 20:33

det er slet ikke dumt at øve det på et tøjdyr. Faktisk bruger man tøjdyr på dyrlægestudiet til de første øvelser af div. teknikker.
Så få en til at vise teknikken og øv på et tøjdyr mange, mange gange. Har man så mulighed for at få lov til at "gen-aflive" et dyr, som en erfaren allerede har aflivet, så er det en god hjælp, så mærker man lidt bedre, hvordan det føles i hænderne.
Jeg har f.eks. stukket en del rådyr, som min jæger-mand allerede havde skud helt i død - bare for at være sikker på, at jeg kan føre kniven hurtigt og korrekt, den dag jeg vil komme ud for at stå med et såret rådyr. Og jeg stikker stadig en død en nu og da, når jeg har chancen, for at holde mig i træning - det er jo heldigvis ikke noget, jeg endnu har haft brug for, men jeg vil kunne det, når det sker.

Stetoskopet er en god ide. Det kan suppleres med at tjekke blinkrefleks dvs. prikke dyret i øjet, ikke hårdt, bare en blid berøring af hornhinden. Hvis dyret ikke blinker er det enten dybt bevidstløst eller dødt.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Aflivning

Indlæg af burrus » 17. feb 2014 21:13

taysha skrev:det er slet ikke dumt at øve det på et tøjdyr. Faktisk bruger man tøjdyr på dyrlægestudiet til de første øvelser af div. teknikker.
Så få en til at vise teknikken og øv på et tøjdyr mange, mange gange. Har man så mulighed for at få lov til at "gen-aflive" et dyr, som en erfaren allerede har aflivet, så er det en god hjælp, så mærker man lidt bedre, hvordan det føles i hænderne.
Jeg har f.eks. stukket en del rådyr, som min jæger-mand allerede havde skud helt i død - bare for at være sikker på, at jeg kan føre kniven hurtigt og korrekt, den dag jeg vil komme ud for at stå med et såret rådyr. Og jeg stikker stadig en død en nu og da, når jeg har chancen, for at holde mig i træning - det er jo heldigvis ikke noget, jeg endnu har haft brug for, men jeg vil kunne det, når det sker.

Stetoskopet er en god ide. Det kan suppleres med at tjekke blinkrefleks dvs. prikke dyret i øjet, ikke hårdt, bare en blid berøring af hornhinden. Hvis dyret ikke blinker er det enten dybt bevidstløst eller dødt.
og du skal IKKE ønske dig at få brug for det... det er SÅ grim en smag i munden man har bagefter, selvom det var mere end nødvendigt :( :cry: (har "stukket" et rålam - og håber ALDRIG jeg får brug for at kunne det igen! Jeg havde det MEGET mærkeligt bagefter!)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

StaldSarbo
Indlæg: 28
Tilmeldt: 3. feb 2014 10:44

Re: Aflivning

Indlæg af StaldSarbo » 12. apr 2014 11:58

Min uddannelse har givet mig et super bagland i forhold til dette emne :-)

En kuglepind , altså spidsen af kuglepinden ned til nakken og hold i det lille halestykke og træk..
det er den mest humane måde fordi døden indtræffer øjeblikkeligt...
MVH Stald Sarbo' Stiklinger og Syriske smågrise RATS<3

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Aflivning

Indlæg af Colour Point » 12. apr 2014 16:34

Puha, et ikke særlig rart emne, men ja, noget man er nødt til at have tænkt en smule over inden man overvejer at få unger...

Jeg ville aldrig kunne aflive mine voksne dyr selv, så må en tur til Doktor Dyr hvis vi - gud forbyde det - kommer dertil en dag. Ungerne ville jeg bruge pose tricket på, det er desværre noget vi også havde erfaring med fra den dyrehandel jeg stod i.

Det er super ubehageligt, men jeg ved at det går stærkt, håber dog aldrig jeg kommer til at skulle bruge det igen.
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

gnaverhuset
Indlæg: 233
Tilmeldt: 31. dec 2013 14:45

Re: Aflivning

Indlæg af gnaverhuset » 8. maj 2014 22:18

Der findes mange forskellige metoder.

Min mand afliver hos os, hvis de ikke står til at reddes
Han.bruger en hammer og de.dør på stedet
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

Låst