Aflivning

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Aflivning

Indlæg af Fyrsting » 2. sep 2013 10:51

Jeg ved at dette er et ømtåleligt emne, og jeg har heldigvis ikke selv været nødt til at aflive en unge, men jeg kunne godt tænke mig at høre hvilken måde der er mest human, hvis man selv skal gøre det, for at give en syg unge fred?

Jeg har engang måttet aflive 8 undulatunger fordi de alle var syge. Det var virkelig forfærdeligt. Måtte simpelthen rive hovedet af dem i et hårdt ryk - jeg turde ikke bare dreje halsen om, ville være sikker på at det gik stærkt og de døde med det samme.

Det var det værste jeg nogensinde har måttet gøre :cry:

Men ja - hvordan gør man/I med hamsterunger?

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Aflivning

Indlæg af Luna » 3. sep 2013 13:58

Jeg er ikke selv i stand til at aflive et dyr selv og hvis den har nået at få øjne ville jeg heller kkke engang kunme få andre til det og ville derfor tage til dyrlæge med den. Dog har jeg ikke noget impd at andre gør det hvis hamsteren dør med det samme uden at lide. Kunne forestille mig at de fleste som selv afliver, slår dem i et bord eller jorden? Har ikke erfaring indenfor dette område:)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Aflivning

Indlæg af Fyrsting » 3. sep 2013 18:20

Tusind tak for dit svar Nikoline :)

Jeg forstår godt at det er rigtigt ubehageligt at tænke på, og jeg bryder mig bestemt heller ikke om det, men som opdrætter er man nødt til at være forberedt på at en hurtig aflivning kan blive nødvendig. Og med hurtig mener jeg selvfølgelig i tilfælde hvor dyret lider, og man ved at der ikke findes nogen behandling der kan redde det.

Jeg håber at andre herinde også vil give sit besyv med i tråden.

Alphas
Indlæg: 485
Tilmeldt: 11. nov 2012 16:45

Re: Aflivning

Indlæg af Alphas » 3. sep 2013 19:50

Jeg måtte så sent som i morges kl. 2.00 lade mig rådgive omkring aflivning af unger, da vi jo havde den særdeles forfærdelige situation herhjemme.
Ungerne var hverken døde eller i live - nærmere halvdøde, men min dyrlæge havde ikke mulighed for at komme til mig lige i dag, og en tur ud til ham ville vare for længe - derfor måtte jeg gøre, hvad han rådte mig til.

Jeg har altid syntes at det var brutalt at slå et dyr ned i noget, for at det skulle dø. Men i morges skiftede jeg mening.
Han rådte mig til at tage en stofpose (for guds skyld ikke af plast, da der ville være for meget luft i posen, som ville øge modtand), lægge ungerne deri (en ad gangen, selvfølgelig), for derefter med fuld kraft at slå posen mod en bordkant.

Lige nu føles det stadig som et mareridt, og jeg kan hverken begribe at alt dette skete i nat, eller at jeg selv har aflivet de små unger. Min dyrlæge var med på telefonen som støtte hele tiden, og jeg græd, og græd.

Man vil jo de små puds det bedste - men hvordan kan man så stå her og slå dem ihjel?
Åh gud, en masse tanker der skøjtede rundt i hovedet.

Efter slaget, der tog et splitsekund, havde hver enkelt af de små stakkels unger fået fred. Ingen beklagelige, ængstelige og smertefulde skrig længere, blot fredsfyldt stilhed.

Det er uden tvivl noget der har gjort indtryk på mig, men jeg er glad for at jeg fik overvundet mig selv til at aflive dem. Havde jeg ladet dem være, havde de lidt ihjel.

Håber det giver lidt svar på dit spørgsmål, det er i hvert fald min oplevelse af aflivning uden at dyrlægen er fysisk til stede.
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Aflivning

Indlæg af Luna » 4. sep 2013 20:43

Puha jeg fortryder jeg læste det sidste indlæg :'( Stakkels dig, søde Jenny :'(
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

LMM
Indlæg: 34
Tilmeldt: 30. jan 2013 13:39

Re: Aflivning

Indlæg af LMM » 5. sep 2013 19:52

Normalt kan jeg ikke lide at slå hamstere ihjel, men må indrømme at jeg ikke vil give flere hundrede kroner for at de slår en unge ihjel. Så derfor da en af Snehvide's unger fik det dårligt sagde jeg til Maria at jeg godt kunne gøre det og jeg gik uden for og slog ungen i jorden og den døde med det samme.

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Aflivning

Indlæg af Fyrsting » 7. sep 2013 20:43

Tusind tak for jeres svar. Puha jeg fik da også både tårer i øjnene og knude i maven af at læse dem. Det er virkelig hårdt og noget som man aldrig nogensinde glemmer. Jeg har ihvertfald aldrig glemt episoden med undulatungerne.

Jeg er glad fordi I har delt jeres tanker og meninger omkring dette, og Jenny, du har min allerdybeste medfølelse :cry2:

Alphas
Indlæg: 485
Tilmeldt: 11. nov 2012 16:45

Re: Aflivning

Indlæg af Alphas » 8. sep 2013 12:44

Jeg beklager, det var ikke for at skulle give jer forfærdelige tanker.
Ud af alle de metoder der findes, er den metode jeg har nævnt, den jeg synes bedst om. Det er absolut ikke behageligt at skulle gøre det, men det går stærkt.

Der var nogle inde på gnavergalleri på et tidspunkt der snakkede om at man kunne slå små dyr ihjel vha. CO2-forgiftning. Hvordan det foregår kan jeg ikke huske helt, men jeg kan da huske at jeg blev harm over metoden da jeg læste om den.
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

LMM
Indlæg: 34
Tilmeldt: 30. jan 2013 13:39

Re: Aflivning

Indlæg af LMM » 8. sep 2013 14:51

Men det er aldrig rart at slå unger ihjel. Man skal bare tænke på hvad der er bedst for hamsteren og det skal bare gøres hurtigt og effektivt.

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Re: Aflivning

Indlæg af Freja » 10. sep 2013 09:16

Ja, det er et ubehageligt emne, men nødvendigt at forholde sig til, når man har dyr.

Vi var selv i en dum situation med Frejas første dværghamster, Happy. Den blev pludselig syg en morgen (over to år gammel), slingrede ud af buret, kunne ikke gå, havde besværet vejrtrækning. Jeg vidste godt, at det var slut, men kunne ikke selv aflive Happy. Ringede til dyrehospitalet, der skulle have 1200-1400 for at aflive den, fordi det var en søndag eller helligdag. Inden vi nåede at tage stilling til at komme afsted, døde han heldigvis i Frejas hånd, stille og roligt. Det var en barsk oplevelse og satte nogle tanker i gang. Jeg synes, det er helt uanstændigt at tage over 1000 kr. for at aflive en dværghamster. Hvad koster det så ikke med en hund eller kat? Det kan jo tvinge nogle folk ud i inhumane aflivningsforsøg - eller også får dyret lov at lide.

Jeg har i hvert fald besluttet mig for, at næste gang vi er i situationen, så må jeg handle - og gøre det korrekt, så dyret dør med det samme. Så må jeg bide mine følelser i mig.

Jeg har også hørt om metoden med kulilteforgiftning. Man putter hamsteren i en lufttæt pose og sætter den på bilens udstødningsrør. Det er hurtigt og smertefrit, ligesom den med stofposen slået ned mod en bordkant/stenflise. Hvad jeg selv vil vælge at gøre, næste gang det bliver aktuelt - det ved jeg stadig ikke. Jeg hader tanken.

Vh. Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Aflivning

Indlæg af Luna » 10. sep 2013 11:17

Det koster heldigvis ikke nær så meget at få aflivet en hamster i nærheden af mig. Det koster mellem 170 og 300 og så det dobbelt hvis det er uden for åbningstid
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Aflivning

Indlæg af Fyrsting » 10. sep 2013 21:42

Tak for alle jeres lærerige og tankevækkende bidrag i tråden :)

Jenny til dig vil jeg sige at du endelig ikke skal beklage at din tekst gav mig en knude i maven, det var mig selv der spurgte ind til det og jeg vil hellere få en knude i maven end være tom for følelser omkring så svært et emne.

Jeg kender til nogen der på mystisk måde har fået fat i lidt smule æther, det er jo ikke noget vi "normale mennesker" kan få fat i sådan lige.. Men det ville være rart hvis man kunne - der skal jo kun et par dråber til på en klud og det går meget stærkt og er heller ikke så traumatiserende for os mennesker, som de andre "hjemme-metoder".

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Aflivning

Indlæg af burrus » 11. sep 2013 14:04

med unger foretrækker jeg også at man ligger dem i en pose og så svinger for fuld kraft. Jeg har brugt to grå affaldsposer inde i hinanden lagt tæt op af hinanden, og så lige hurtigt trykket det værste luft ud og så er det med at gøre det hurtigt. Ingen tøven, ingen overvejelser - når hamsteren først er i posen, så skal det gå stærkt! I posen vil hamsteren nemlig være let stresset og ikke ane hvad der foregår - og tøver man mens man svinger, risikerer man at der ikke kommer fart nok på.
(jeg bruger to lag poser, da det inderste lag ofte går i stykker pga. farten og slaget! så der skal altså fart på!)

Det slår dem ihjel OMGÅENDE! De når lige at opleve en svingtur på 3/4 sekund og så slukker lyset uden smerte, stress eller andet.

Voksne, store guldhamstere KAN man godt gøre det samme med - men hold op man skal være sikker i sin sag! (jeg øvede med 30 gange med pose med bordtennisbold i for at vide at jeg kunne svinge hårdt nok!) For de kræver noget mere kraft at slå ihjel på den måde - ja også hvis man slår den ned i jorden. Der skal ligges voldsomt mange kræfter bag på de store voksne guldhamstere.

En vigtig ting er dog - kig ikke i posen bagefter! Hovedet vil ofte være slået i stykker og sådan ønsker ingen at huske sit kæledyr! sving hårdt!, tjek at hamsteren er stille og pak så posen rundt om og begrav den eller hvad man nu vil med den.
Jeg plejer at frigøre posen op til kroppen, så jeg er sikker på den er død (tjekker visuel vejrtrækning og hjerteslag med stetoskop) inden jeg pakker den ind. Men jeg pakker aldrig op til hovedet - det gjorde jeg én gang, aldrig mere! :(
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Re: Aflivning

Indlæg af kwo » 12. sep 2013 04:46

Med hensyn til metoden med gas, så vil jeg absolut ikke anbefale den. Folks idé om nemt og smertefrit stammer sikkert fra film, hvor folk bare sætter sig ind i deres bil og falder i søvn. Sådan foregår det langt fra i virkeligheden!

Som med al slags bedøvelse, så bliver dyrene vældigt stressede når de ikke længere har styr over deres bevægelser, bliver endnu mere aktive for at prøve at slippe væk fra ubehaget og tumler derfor rundt. Når de så endelig ikke kan gå mere, vil de blive liggende og gispe efter vejret et godt stykke tid endnu. Reelt bliver de jo kvalt efterhånden som ilten slipper op, og netop kvælningsdøden kan ikke på nogen måde betegnes som hverken nem, hurtig eller smertefri.
Kenneth Worm

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Aflivning

Indlæg af LiseJuul » 20. sep 2013 21:14

Jeg har endnu ikke selv aflivet en hamster, men både min far og min bror har gjort det for mig, da de var der da det var nødvendigt. Begge gange er de blevet aflivet ved at man simpelthen rykker og drejer hovedet, så den dør med det samme.. Eller jeg ved vel principielt ikke præcis hvordan de gjorde - men sådan blev det forklaret. Jeg er absolut ikke god til sådanne ting, men hvis jeg står i en situation hvor jeg bliver nødt til det, så vil jeg også kunne gøre det - fordi det er det bedste for hamsteren. Men puhaa..
Det er selvfølgelig svært med helt små unger, så posemetoden som er beskrevet lidt oppe lyder som et "godt" bud..
Billede

Låst