Hamster fra dyrehandel - drægtig?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Junika

Hamster fra dyrehandel - drægtig?

Indlæg af Junika » 18. maj 2014 09:36

Igår besøgte jeg en Bonnie, for at hente en guldhamster, som jeg havde reserveret for en uge siden. Ved godt man er imod dyrehandlere herinde, men denne dyrehandel har ok forhold og dyrene er glade - selvom de går flere sammen.

Men da jeg skal hente denne hamster, er den sat i et andet bur alene - fordi den lige har født 7 unger! Selvom den gik sammen med en anden "hun".....

Jeg kunne ikke lige magte at tage alle de unger med, da jeg er vant til dværge, det er min første guldhamster..
Så faldt for en anden skøn hamster, som kom med hjem. Dette var en yngre hun, som gik sammen med sine søskende. De er nok et par måneder gamle.

Men nu går jeg nærmest med en frygt for at denne hamster viser sig at være drægtig, da jeg ikke har plads til et kuld unger, og frygter de ikke vil kunne blive afsat. Men sådan er det jo så, det vil vise sig om et par uger..

Mit spørgsmål er, om man nærmest kan regne med at hamstere der går flere sammen parrer sig konstant, og man derfor nærmest er sikret at få en drægtig hamster med hjem, hvis man vælger en hun? Eller om det er sjældent yngre hamstere parrer sig med hinanden, når de går en søskende flok sammen?

Det er da lidt ærgerligt for de børn der får en hamster for første gang fra en dyrehandel, hvis de så skal risikere at stå med et kuld unger et par uger efter, inden deres hamster overhovedet er faldet ordentligt til..

Junika

Rasholm

Re: Hamster fra dyrehandel - drægtig?

Indlæg af Rasholm » 18. maj 2014 11:49

Det er rigtig trist at man risikere at få en drægtig hamster med hjem, når man køber hos en dyrehandler.

Hvis jeg var dig, så ville jeg læse alt jeg kunne finde her på forum om det at få unger, så du er forberedt, hvis nu det skulle vise sig at din hun desværre er blevet drægtig inden du fik hende hjem. Og så samtidig krydse fingre for, at hun ikke er drægtig.

Og skulle hun så få unger, så giv hende tid med dem og så har dig og hende stadig god tid til rigtig at lære hinanden at kende og til at I kan blive rigtig gode venner bagefter.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

LiseJuul

Indlæg af LiseJuul » 18. maj 2014 13:09

Hejsa,
Jeg håber ikke at din lille pige er drægtig, men når de går sammen med hanner vil de 100% blive parret og så er der risiko for at de bliver drægtige. Derfor er det så skudt at købe fra dyrehandel, da man risikerer en drægtig hamster og unger som er af søskende parring, hvilket kan være rigtig skidt med fx dom spot hamstere. Hamstere differentierer ikke mellem hanner, så de kan ikke "sige nej tak" og derfor er det meget uansvarligt af dyrehandlen at lade dem gå sammen i grupper af begge køn. Hvis jeg var dig og fik ubger, så ville jeg smutte ned og fortælle dem at det altså ikke er okay, samt at de bør skille dyrene i køn :-) held og lykke, og som Rastholm skriver, så læs alt hvad du kan, hvis nu uheldet er ude.
Billede

taysha

Indlæg af taysha » 18. maj 2014 14:22

Junika skrev: Mit spørgsmål er, om man nærmest kan regne med at hamstere der går flere sammen parrer sig konstant, og man derfor nærmest er sikret at få en drægtig hamster med hjem, hvis man vælger en hun?
og det helt korte svar er sådan set ... ja.

Det gælder ikke bare for hamstre, men for alle dyrearter... er de kønsmodne og går begge køn sammen, ja så vil de parre sig, så snart hunnen er i brunst.
Og ingen dyr tager hensyn til om de parrer sig med en, de er i familie med. Det er en mennesketing, at vi tænker på den slags.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

gnaverhuset

Indlæg af gnaverhuset » 18. maj 2014 17:16

Øv
Håber på det bedste <3
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

Junika

Indlæg af Junika » 18. maj 2014 18:19

Mange tak for svar :)

De tilbød selvfølgelig at tage ungerne ind i denne dyrehandel, hvis jeg skulle ende med sådanne, da jeg blev ved med at proklamere at "det er da for dumt at lade dem gå sammen, så ved man jo ikke om hunnerne er drægtige??". Men tror nu hellere jeg vil se om jeg selv kan få den ud til private inden de bliver kønsmodne, HVIS det nu skulle ske.. Og har heldigvis et ekstra bur så det skal nok gå, men håber det nu ikke... :)

LiseJuul

Indlæg af LiseJuul » 18. maj 2014 18:39

Det er rigtig ansvarsfuldt at du selv vil prøve at finde hjem til unger hvis din hun får unger :-)
Jeg kan slet ikke forstå at de tilbyder at sælge dig en hamster med unger :o Dårlig stil.
Alt held og lykke med din nye hamster :)
Billede

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 19. maj 2014 19:53

Jeg håber hun ikke er drægtig. Men er hun drægtig og du får brug for hjælp. Kan du altid spørge og vis endelig billeder af din nye hamstere :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Junika

Indlæg af Junika » 19. maj 2014 21:25

Jeg var faktisk næsten lige ved at tage den hamster med ungerne med hjem - dels fordi den var noget så skøn, sød og rolig, selv med unger.. Men også fordi jeg synes det var synd ungerne skal starte deres liv der, og moren har nok ikke større chancer for at blive solgt jo ældre hun ville blive..

Men tak for hjælpen, man kan altid regne med hjælp herinde hvis det bliver nødvendigt :)
Lige nu vejer mit lille dyr 84 g.. Så vil lige holde øje over den næste uges tid om vægten øges.. :)

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 20. maj 2014 07:06

Puha så er den ikke ret stor , lille pus , det var godt hun kom med dig hjem :)

Krydser fingre for hun ikke er gravid, men sinde andre siger så er forum et godt sted at læse, og du er heldigvis omgivet af rigtig mange kanon dygtige mennesker hvis du bar spørgsmål, jeg bruger dem meget selv ;)

Håber du opdagere løbende :) og husk at bare fordi hun tager på behøver hun ikke være gravid, det kan også betyde mad og kærlighed :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Junika

Indlæg af Junika » 21. maj 2014 07:54

Idag har hun taget 3 gram på. Håber det bare er alle de godbidder... :)

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 21. maj 2014 12:18

3 g kan godt sagtens være godbidder, specielt hvis den gemmer nogle i kindposerne i forhold til sidst du vejede den.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

gnaverhuset

Indlæg af gnaverhuset » 21. maj 2014 13:18

Jeg tror du er heldig med hun ikke er drægtig <3 <3

Junika

Indlæg af Junika » 22. maj 2014 05:32

Håber du har ret:)

I weekenden vil jeg rengøre lidt i hendes rede, har ikke ville forstyrre her i starten.. så må jeg se om der dukker små hamsterbabyer op:)

gnaverhuset

Indlæg af gnaverhuset » 22. maj 2014 13:05

Ja det er spændende, man plejer at kunne høre dem sige små lyde, især hvis de er utilfredse med mor hams er gået ud af reden,

Inden du begynder at gøre rent synes jeg du skal få morhamster ud, også gå det hele forsigtigt igennem :)

Låst