hjælp vores dværg hamster har fået unger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
pjevs
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27. jun 2014 07:56

hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af pjevs » 27. jun 2014 08:06

For 3 uger siden, fik vores hamster unger, 7 stk de 6 af dem er nu store og render rundt, men den 7 har fået skadet det ene ben og er derfor meget mindre , moderen gider den ikke, så nu prøver vi selv at fodre den, den spiser lidt og drikker lidt vand og modee mælk erstatning. Nu har vi brug for gode råd

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af taysha » 27. jun 2014 08:24

hvis den er skadet og ikke kan bruge sit ben bør I enten få den aflivet (af en, der har forstand på det) eller gå til dyrlægen. Et dyr, der ikke bruger sit ben har smerter og skal have hjælp.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

pjevs
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27. jun 2014 07:56

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af pjevs » 27. jun 2014 08:33

Den kan godt gå men halter på det ben, vi skal til dyrlægen på tirsdag, så må vi se hva han siger.

gnaverhuset
Indlæg: 233
Tilmeldt: 31. dec 2013 14:45

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af gnaverhuset » 27. jun 2014 11:36

Jeg ville nok høre dyrlægens vudering, men ellers ville jeg aflive den :(
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af Colour Point » 27. jun 2014 13:46

Min erfaring siger desværre også at når dyret halter så har det (især hvis det er over længere tid) nok ret ondt, hamstere er et byttedyr og viser derfor helst ikke svaghedstegn :(
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

pjevs
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27. jun 2014 07:56

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af pjevs » 28. jun 2014 05:12

Nu igår kunne vi se at den lille gik fint rundt uden at halte, så benet må have helet.

pjevs
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27. jun 2014 07:56

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af pjevs » 30. jun 2014 22:38

Jeg skulle hilse fra dyrlægen og sige, at i bør ikke udtale jer om ting i ikke kender til, vores lille hamster overlever og klare sig fint, han spurgte mig om i også vil aflive em hund eller en kat bare fordi den havde problemer med det ene ben, hvis han var jeres læge skulle han nok aflive jet hvis i kom til skade med en arm eller ben.

Noget andet som han fortalte mig var at man kan ikke være sikker på , at en stamtavle er ægte hvis der ikke er foto på det, ligesom tol en hund eller kat, da der laves meget svindel med stamtavler på dyr .

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af Hamsterguf9000 » 30. jun 2014 22:58

Folk herinde svarer ud fra deres erfaring og den erfaring siger altså at hamstere først viser at de har ondt når de har virkelig ondt. Som folk skrev så skulle du gå til dyrlægen og det gjorde du jo så. Han har mulighed for at vurdere hamsteren ordentligt og det har vi ikke over nettet. Derfor behøver du ikke at skrive sådan til os? Vi forsøger bare at hjælpe så godt vi kan!

Et billede af hamsteren vil ikke hjælpe på en stamtavle for mange hamstere ligner hinanden utrolig meget. Istedet vælger vi at stole på at de opdrættere, vi har, er ærlige folk. Er der den mindste smule i tvivl om oprindelsen af hamsteren så får den ingen stamtavle.

pjevs
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27. jun 2014 07:56

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af pjevs » 30. jun 2014 23:09

Jeg skrev bare hvad han sagde ikke andet, og ang. Stamtavle så er man jo ikke 100 % sikker man har jo kun jeres ord og opdrætterens ord, derfor lader jeg tvivlen komme til gode, jeg har læst lidt om hvad det går ud på, i vil frem avle jered varianter og farver , det er måske også godt, at få en hamster skræder syet lige som man ønsker det, med temperament og være måde

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af Colour Point » 30. jun 2014 23:57

Du skrev og spurgte om hjælp , vi hjælper og vurdere ud fra vores erfaringer, hvad din dyrlæge vurdere kan jeg ikke kommentere , jeg ved hvad min egen havde sagt hvis jeg var taget til ham med en hamster der haltede , mine var slet ikke nået så langt, mine dyr skal ikke gå i smerter.

Mht til stamtavler, handler det ikke om at vi vil have skræddersyet vores dyr, men at vi forsøger at holde arterne adskildt og på den måde undgår Hybrider som i og for sig kun findes fordi man for mange år tilbage ikke vidste det var to forskelligt arter, man undgår jo heller ikke at parre løver og tigere fordi man gerne vil have "perfekte striber" på tigeren ,men fordi det ikke er naturligt at de skal have unger sammen. Der er super stor forskel på Campbells og vinterhvide, og b.la derfor ønsker jeg at holde arterne langt fra hinanden da jeg gerne vil vide hvad jeg sender ud til en familie.
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

MiivxD
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. apr 2014 16:11

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af MiivxD » 30. jun 2014 23:59

pjevs skrev:Jeg skrev bare hvad han sagde ikke andet, og ang. Stamtavle så er man jo ikke 100 % sikker man har jo kun jeres ord og opdrætterens ord, derfor lader jeg tvivlen komme til gode, jeg har læst lidt om hvad det går ud på, i vil frem avle jered varianter og farver , det er måske også godt, at få en hamster skræder syet lige som man ønsker det, med temperament og være måde

Der er jo en grund til at der for noget tid siden, blev annulleret en hel masse stamtavler, da man ikke vidste om hamsterne var ægte vinterhvide eller ej.

Og der er kun 1 måde at bevise om en vinterhvid eller en cambells er ægte, og det er ved at man har en stamtavle :)

Og de vinterhvide der bliver fanget i naturen, parre sig jo ikke med en cambells, da det ikke ligger i deres natur at parre sig med hinanden :)

Og angående temperament, er jeg nu sikker på at der er mange der sætter pris på, at få en hamster, som har et godt temperament, i stedet for at få en arrig hamster, som bider eller andet.

pjevs
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27. jun 2014 07:56

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af pjevs » 1. jul 2014 05:43

Ja det kan godt være at de første fra naturen var ægte, men ingen af jer har nogle af dem, så hvordan kan i være 100 % sikker at jrres er ren arter, i har jo kun opdrætters ord på det, samt et stykke papir , som sagtens kunne være falsk.
Selvfølgelig parer man ikke tiger med løver, men heler ikke 2 slags løver, for at få en hel hvid, løve elleren alm. Puddelhund med en race puddelhund. Det er kun vi mennesker som ikke er rene racer. Og derfor har, den ide om at frem avle rene arter. Selvom en person for mange år siden prøvede det samme med mennesker,

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af Colour Point » 1. jul 2014 07:54

Jeg vil ikke kaste mig ud i at fortælle dig om hvorfor vi er sikre på de er rene, det er der helt sikkert nogle der har bedre styr på end jeg .

Men jeg kan derimod fortælle at der er nogle (mange) mennesker i foreningen som arbejder målrettet på at vi har gode , stærke artsrene dyr, det er muligt du siger man kun har opdrætterens ord for det, men de mennesker jeg F.eks køber fra ved jeg har arbejdet med det her projekt i lang tid og er ligeså dedikeret til det som jeg selv er, så det ville jo virkelig ikke give mening at arbejde med hybrider hvor skiftende temperament , sygdomme og andre ærgerlige ting kommer hyppigere og hyppigere til syne .
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af taysha » 1. jul 2014 10:43

Hej pjevs.
Hold da helt op, hvor gjorde du mig lidt vred og temmelig ked af det, med det udbrud der.
Men efter nogle timers tænken, synes jeg faktisk, at jeg vil prøve at give dig en seriøst svar på det alligevel.

Nu ved jeg jo ikke, hvad du egentligt har sagt til din dyrlæge mht hvilke svar du har fået fra gruppen her, men jeg synes helt ærligt at du skulle gå tilbage og læse, hvad der rent faktisk blev skrevet i svarene.
Der er ikke EN eneste af os der har givet den mindste antydning af at stille en diagnose på din hamsterunge. Det var dig selv, der valgte at bede om hjælp i denne gruppe i stedet for blot at ringe til dyrlægen. De svar du fik, gik generelt blot på, at du blev opfordret til at ringe til dyrlægen. Heldigvis valgte du at følge dette råd.
Min egen kommentar var f.eks. blot en lægmands sprogs gengivelse af dyreværnslovens forskrifter for skadede eller syge dyr. Ikke en stillingtagen til dit konkrete dyrs situation.

Derudover ser jeg i kommentarene et par venlige mennesker, der prøver at forbedre dig på, at det kan være dårligt nyt, du får ved dyrlægen, ved at fortælle dig, som sandt er, at små byttedyr ofte først viser at de er syge, når de er rigtigt syge.
Jeg synes faktisk ikke du kan være bekendt at give din dyrlæge det dårlige indtryk af en hel gruppe mennesker, som blot har forsøgt at hjælpe dig.

Til alle andre:
Det er min mening, at gruppen her bør være stolte over, at her (stort set) aldrig -modsat visse andre grupper, jeg kender - er nogen, der stiller fjerndiagnoser, som de ikke har den veterinærfaglige baggrund til at være kvalificerede til at stille. Der var ingen af jer, der "talte om ting I ikke har forstand på" i denne tråd.

Den af gruppen udviste tilbageholdenhed med at komme med pseudodiagnoser over nettet og give råd om behandling er en af hovedårsagerne til, at jeg valgte at blive medlem af gruppen, og stadig er det.

Jeg stiller gerne min veterinærfaglige viden til rådighed med de ting det kan lade sig gøre at hjælpe med - nemlig generelle råd og vejledninger, men ingen kan stille diagnoser over nettet, heller ikke jeg, og det gør jeg ikke.
Og det er utroligt rart som dyrlæge at kunne være med i en gruppe, hvor man kan snakke om sin hobby uden hele tiden at skulle forklare hvorfor man ikke vil gøre noget, som ikke er fagligt ansvarligt;
hvor man kan lægge dyrlægehatten fra sig og bare være hamsterelsker. Tak for det.


Til pjevs Mht stambøger:
der er ikke billeder i hundestambøger. Der kan og bliver også fusket med hundestambøger. Der kan fuskes med alt.
Men i hamsterverdenen er stambøger fra DHF altså det bedste redskab vi har til at prøve at sikre os mod at avle på hybrider, med de deraf følgende uheldige resultater for både individerne (større risiko for sygdom mv) og for populationen som helhed. Hybridavl vil i sidste ende være med til at udrydde begge de involverede arter og det er om ikke andet så et etisk problem, som der heldigvis er en gruppe mennesker, der tager alvorligt.

Som så mange andre blander du begreberne art og race sammen. Læs lidt biologi, (google kan hjælpe) og så kan vi genoptage snakken om arter og hybridavl, når du ved hvad der er hvad.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af Colour Point » 1. jul 2014 11:21

Hej Christina.

Sidder lidt mundlam over dit flotte indlæg, og synes faktisk bare jeg ville sige tak fordi du kan formulere dig som jeg gerne ville have gjort, men ikke magtede igår da jeg - ligesom dig - blev super ked af, sur og lidt rystet over det voldsomme udbrud der kom af at vi prøvede at hjælpe TS bedst muligt :(
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Låst