Fodring af unger.

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Fodring af unger.

Indlæg af Belle » 30. aug 2014 19:21

Jeg er endnu ikke nået til at lave kuld, så har lidt jeg lige skal ha styr på først:
Altså det jeg ved er at en guldhamster går drægtig i 16 dage, ungerne skal være 28 dage minimum når de fjernes fra moren og skal så kønsopdeles hvis de selvfølgelig ikke er solgt :D
Spørgsmål:
Hvor mange ting har i i buret når hunnen skal føde?
Hvor lang tid FØR fødsel renser i buret?
Og hvor lang tid EFTER fødsel renser i buret?
Skal ungernes fodres med noget specielt når moren vænner dem fra at die?

Det var det, der kommer nok flere spørgsmål, jeg er jo lidt ny. Selvom jeg synes, jeg er ved at være godt med :hop:
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Fodring af unger.

Indlæg af Rasholm » 30. aug 2014 21:19

En ting som jeg ved ikke er godt at have i buret, er et hjul. Hunnen vil bruge for meget energi på at løbe i hjulet, og den energi kan bedre bruges på produktion af mælk til ungerne.

Et godt forslag er, at lave et hus (hjemme-sløjd ) hvor du kan løfte taget af, så du kan kigge ned til de små bebser uden at skulle flytte hele huset.

Læser lige med mht fodring :D
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Fodring af unger.

Indlæg af darkangel87 » 30. aug 2014 21:57

jeg renser buret ca en uge før planlagt fødsel og så igen når ungerne er 2-3 uger

mht. fodring er det vigtigt det er et foder med godt med protein også animalsk protein og så ikke alt for store stykker, f.eks er gnaverpiller for store til ungerne. ungerne begynder at spise almindeligt foder inden de får øjne hvor mor slæber mad ind i reden til dem. jeg holder mig derfor til at give mr. johnson som er et rigtigt godt blandingsfoder til hunner med unger. når de får øjne kan man give dem katte vådfoder for ekstra protein
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Fodring af unger.

Indlæg af Colour Point » 31. aug 2014 01:26

Jeg renser buret (alt efter hvor meget hunnerne sviner) 3-5 dage før hunnen føder, det kommer også an på om jeg ved hun stresser eller ej. :)

Jeg fjerner på det tidspunkt hjul, og andet som ungerne kan komme i klemme i , da jeg ikke ønsker mor skal lave rede i f.eks hjulet, og så lige "glemme" at børnene ligger der, og løber sig en tur. :)

Jeg fodre med Mr. Johnsons hele vejen igennem, dog er det vigtigt at ungerne får en masse forskelligt at smage på, så de er rustet til lidt af hvert når de kommer ud. :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Fodring af unger.

Indlæg af Luna » 31. aug 2014 08:15

Jeg sælger først mine guldhamsterunger når de er 5 uger. De har godt af at gå sammen med deres søskende, uden mor en ugea tid inden de flytter i nye hjem :).
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Fodring af unger.

Indlæg af LiseJuul » 31. aug 2014 09:33

Hejsa :)
Når jeg har unger så fjerner jeg diverse ting hvor de kan komme til skade, fx hjulet som nævnes. Jeg har typisk ikke så meget udover et hus og så eventuelt en af de store træ-trapper fra zooplus og en hængekøje så mor kan flygte lidt fra de små :)
Jeg skifter en uge inden fødsel ca, så mor kan nå at lave en perfekt rede som lugter af hende. Giver selvfølgelig masser af toiletpapir.
Jeg skifter dem når ungerne er 2 uger og kan se. Det er vigtigt at vente dertil, da de jo bruger deres lugtesans mens de er blinde!
Jeg fodrer med Mr. Johnsons og Hamster Complete mens ungerne er små, men når de bliver 3 uger får de også gnaverpiller. Fra de er helt små får de kattevådfoder (paté) og fuglefrø, især hirse da de kan spise det og faktisk nedbryde det i maven fra de næsten er helt nye :)
Jeg har, som Luna også nævnte, også ofte mine til at gå sammen en uge mere. Det er sjældent at mine flytter på dagen :)
Billede

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Fodring af unger.

Indlæg af Hamsterguf9000 » 31. aug 2014 10:16

Jeg skifter buret en eller to uger før ungerne skal komme alt efter hvor meget hunnen sviner. Jeg har normalt bare et kæmpelag bundstrøelse i buret når ungerne kommer og ikke andet. Maden bliver lagt i en bunke i midten. Jeg er bange for at ungerne kan blive mast/fanget under en evt. madskål så det har de ikke. Jeg sørger for at hunnen får rigtig mange melorme og andet guf op til og efter fødslen. Som tidligere skrevet så tager hamstermor mad med ned til ungerne før de selv dunser ud af reden og til det formål bruger jeg en Mini-mix fra LUX-shoppen. Den indeholder en masse små frø som ungerne kan gumle lidt på. Nårh ja så bruger jeg Mr. Johnsons til hunnen både før graviditet, mens hun er gravid, til ungerne og et godt stykke tid efter ungerne er fravænnet.
De første 2 uger af ungernes liv bor de i et Bernie-bur og når de bliver 14-16 dage så flytter de over i et Big Alex-bur hvor der er fyldt med ting de kan lave og udforske.
Når ungerne er 4 uger tager jeg hos kineserne alle ungerne fra og deler dem i køn, mens hos de vinterhvide tager jeg kun hannerne fra. Mine unger får lov at flytte når jeg føler de er klar til det og det er normalt når de er 5 uger gamle.

Nu tror jeg at jeg har fået det hele med :P

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Fodring af unger.

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 31. aug 2014 19:42

Tager lige spørgsmålene et af gangen og gør det lidt anderledes ved vinterhvide :D
1)Hvor mange ting har i i buret når hunnen skal føde?
Når hunnen føder har jeg fjernet alt i buret. Hun har et godt bundlag af boxo og en bunke toiletpapir så hun kan have lukket eller åben rede alt efter hvad hun vil. Hjulet fjerner jeg den morgen hun kan nedkomme fordi jeg synes hun skal have lov til at nyde det så længe som muligt. Hvis mor virker rastløs så giver jeg hende nogle gange hjulet om aftenen lige til at forbrænde den rastløse energi og tager den fra hende igen 30-60 min senere. Det stopper jeg med når ungerne begynder at gå ud af reden for er bange for en af dem kunne forvilde sig derop. Så giver jeg nogle gange moren den i et andet bur så hun lige får pause. Men så er det så max 15 min imens jeg lige kigger til ungerne og evt. tager billeder.
Tingene begynder jeg at give tilbage når ungerne begynder at få øjne og bliver større.
Grunden til jeg fjerner huset er fordi nogle gange kan mor finde på at løfte huset og er så bange for en lille hamsterunge nakke skulle ligge forkert eller en lille fod der lige brækker.

2)Hvor lang tid FØR fødsel renser i buret?
Jeg gør det 3-5 dage før fødslen.

3)Og hvor lang tid EFTER fødsel renser i buret?
Ungerne skal minimum have fået øjne og moren skal have accepteret de fiser rundt i buret. Hvis det lugter for grumt skifter jeg tissehjørnet. Men det plejer ca. være når ungerne er 3 uger gamle

4)Skal ungernes fodres med noget specielt når moren vænner dem fra at die?
Inden fødsel passer jeg på med for mange godbidder til moren for er bange for om ungerne kan blive for store til at føde. Når moren har født stiller jeg altid killingemad og/eller havregrød til moren og så får mor alt det hun kan spise. Når ungerne så begynder at være klar til at spise giver jeg tit fuglefrø og også gerne ting som majs, agurk, havregrød og killingevådfoder. Når de spiser det normale hamstermad stopper jeg med at give fuglefrø og begynder at give lidt lux gnaverpiller sammen med.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Re: Fodring af unger.

Indlæg af Freja » 1. sep 2014 09:01

Maria, du nævner din frygt for, at der skal komme en unge i klemme i huset. Lige et tip herfra:

Jeg har haft samme rædselsscenarie som dig, det må bare ikke ske. Derfor er vi begyndt at lave midlertidige huse til barselsbrug. Vi bruger en lille skotøjsæske (børnesko), hvor vi bare skærer to huller - vindue og dør. Fordelen er, at vi nemt kan løfte låget og kigge til ungerne. Er der brug for at løfte hele reden op - så er der jo bund i. Efter at ungerne er flyttet hjemmefra, kasseres huset. Det fungerer rigtig fint, og hamsterne trives med det + de har et hus, som de er vant til, også når de passer unger.

Ellers gør vi nogenlunde som I skitserer ovenfor.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Fodring af unger.

Indlæg af Belle » 2. sep 2014 21:09

Tusind tusind tak for alle jeres fantastiske svar, dem er jeg nu ved at skrive ned, så jeg er klar til når jeg engang får mit første kuld under.
Jeg fodre med Mr. Johnson så fodringen bliver ihf ikke noget problem, og jeg har nok ca 10 forskellige godbidder, så de skal nok blive forkælet.
Den ide med skotøjsæsken den er bare super god, den vil jeg huske.
Knus :D
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

Låst