Hamstermor spiser unger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Hamstermor spiser unger

Indlæg af Rasholm » 16. sep 2014 19:32

Dette er et rent teoretisk spørgsmål - en tanke der slog mig.

Jeg spekulerede på, hvorfor er der nogle hamster-mødre der spiser deres unger ?
- er det fordi ungerne er syge ?
- er det fordi hamstermor er stresset ?
- er det fordi hamstermor ikke magter mængden af unger - hvis der er mange ?

Eller - og nu kommer min teori:
- er det fordi hamstermor måske ikke får protein nok imens de er gravide og når de har fået ungerne. Og derved bliver nogle af ungerne en proteinkilde for hamstermor ?

Så vidt jeg har luret, har hamstermor brug for en god proteinrig kost (ret mig hvis jeg tager fejl). Jeg er ikke klar over hvor ofte opdrættere - som har styr på, at give godt nok og rigeligt foder - er ude for at hamstermor spiser ungerne ?
Og dem som bare synes det kunne være hyggeligt at få hamsterunger, ikke er nok inde i, at hamstermor har brug for ekstra i den periode ?
Men sker det jævnligt hos dygtige opdrættere, så holder min teori jo ikke, men så har jeg jo bare lært lidt mere :wink:

Hvad tænker I ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Hamstermor spiser unger

Indlæg af Hamsterguf9000 » 16. sep 2014 19:39

Det kan være alle grundene du remser op. Min opfattelse er at det også jævnligt sker for erfarne opdrættere. Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg har så heller ikke haft så mange kuld :)

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Hamstermor spiser unger

Indlæg af LiseJuul » 16. sep 2014 20:33

Hamsterguf9000 skrev:Det kan være alle grundene du remser op. Min opfattelse er at det også jævnligt sker for erfarne opdrættere. Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg har så heller ikke haft så mange kuld :)
Enig - det kan absolut være alle tingene. Jeg vil jo sige at mine er dækkede ind, men jeg har flere gange oplevet det med guldhamsterne. Det kan være stress, sygdom, etc. Vi gør jo alle alt hvad vi kan for at det ikke sker, men det sker for selv den mest erfarne. Alder er også en faktor. Derudover er der nogle hunner som bare ikke egner sig til at have unger - kender en som åd sine helt op til de blev 4 uger, der røg en inden ejer fjernede de resterende unger.
Billede

Låst