Vinterhvid og parring

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Vinterhvid og parring

Indlæg af Rasholm » 29. sep 2014 22:06

Jeg mener at have hørt, at Vinterhvide ikke er så parringslystne om vinteren, eller at de ikke rigtig vil blive drægtige ?

Har I nogen erfaring for hvornår den periode starter og hvornår den slutter - bare sådan cirka.

Jeg har jo fået Devine, som jeg gerne ville lave et kuld unger på i den periode hvor det er bedst at få det første kuld, men jeg vil heller ikke sætte et kuld i gang lige så snart hun er gammel nok som 3-måneder - hun må gerne være bare lidt ældre og mere voksen.

Hvad siger Jeres erfaringer på dette område ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Re: Vinterhvid og parring

Indlæg af Freja » 30. sep 2014 07:48

Hejsa.

Vi har prøvet i flere år, før det lykkedes at få rigtigt gang i avlen. I første omgang havde vi nogle skønne dyr, som dog ikke indbyrdes fandt melodien, og så blev ungerne væk. Sidste vinter prøvede vi efter råd fra andre opdrættere at have lys tændt for at forlænge dagen om vinteren - det eneste, der ikke blev større, var hamsterpigernes maver. Elregningen voksede fint :idea:

Jeg tror, det er svært at påvirke dyrene imod deres instinkter. Hvis de ikke gider parre sig om vinteren, så gider de ikke! Men du kan jo sagtens sætte et par sammen og lade dem hygge sig vinteren igennem. Pludselig sker der nok noget.

Derimod mener jeg absolut ikke, at du behøver at være bekymret for at lade Divine parre, når hun er tre måneder gammel - der er hun helt bestemt klar. Se på hendes trivsel, hendes vægt og hendes adfærd i stedet for kun at hænge dig i hendes alder. Du risikerer at vente for længe, og så pludselig er hun for gammel til det første kuld, fordi hun har "ligget på lager" for længe henover vinteren. Bare kom i gang :)

I naturen spørger hamsterne jo heller hinanden om at se fødselsattesten, før de parrer sig - og det er med garanti væsentlig før de tre måneder. Jeg tror, vi skal passe på med ikke at overføre menneskeartens tankemønstre på dyrene. Mennesket skaber kæmpe problemer for sig selv ved at vente med at få børn, til fertiliteten er i stærkt aftagende. Den bedste alder for en kvinde at gennemgå graviditet og fødsel er, fra hun er fuldt udvokset til ca. 25 - alligevel er der mange, der venter til de er 35-40 år eller ældre! Det er ikke synd for hamsteren at følge sin natur - slet ikke i et miljø, hvor maden bliver serveret, og der ingen rovdyr er - men måske synd for den, hvis vi påfører dem for mange af vores egne (unaturlige) tankemønstre....

Håber ovenstående giver mening.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Vinterhvid og parring

Indlæg af chlin » 30. sep 2014 13:51

Jeg havde to kuld sidste vinter.
Chip fik et kuld sidst i november. Hun havde gået med hannen 14 dage inden hun blev drægtig.
Drude fik et kuld 1. januar. Hun blev drægtig første gang hun var i brunst.

I det tidlige forår:
Perle fik et kuld dødfødte unger i februar. Hun fik derefter et nyt kuld midt i marts. (det var hos Anja)
Chip fik et kuld unger først i marts. Hun blev også drægtig første gang hun var i brunst
Året før fik Diva et kuld 1. marts.

Det er de 5 kuld jeg har forsøgt mig med i vinterhalvåret og jeg har ingen problemet oplevet. Jeg har ikke ændret spor ift. lys eller lignende, de har haft det som de plejer. Jeg ved at Nikoline også har haft vinterhvide unger sidste vinter.

Det kan altså sagtens lykkes at få de vinterhvide til at avle om vinteren. Om du vil have held med det eller ej kan kun tiden vise.

Og: det er muligt at hamstere i naturen ikke kigger på hinandens dåbsattest. Men hamstere i naturen har sørme også en højere dødelighed end i fangenskab, hvor vi kan tilbyde dem nogen meget bedre forhold. Jeg synes bestemt ikke at en hamster under 3 måneder er moden, hverken fysisk eller psykisk, til at skulle have et kuld unger. Det svarer til at en pige på 12 år kan blive mor, men det er sørme ikke ensbetydende med at det er en god ide! Jeg mener, at det er er at drive rovdrift på dyrene, både at parre dem ganske unge men også at give dem flere kuld oveni hinanden uden at give dem en ordentlig pause imellem ungerne. Der var måske et desperat behov for flere vinterhvide på et tidspunkt, men nu er der så mange opdrættere og dyr, at man bør kunne have dyrene primært som kæledyr.
Så er det et kæledyr man har, så giver man den lov til at være ung og venter, til den er 3 måneder og sætter den så sammen med en han. Og går det ligeså let hos dig som det har gjort hos mig så har du knap en måned efter en redefuld dejlige unger
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Vinterhvid og parring

Indlæg af Rasholm » 30. sep 2014 14:36

Jeg vil IKKE parre hende på 3-måneders dagen, jeg gerne vil have hende lidt ældre - hen af 4 (+ måske) måned.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Re: Vinterhvid og parring

Indlæg af Freja » 30. sep 2014 14:42

Freja skrev:Derimod mener jeg absolut ikke, at du behøver at være bekymret for at lade Divine parre, når hun er tre måneder gammel - der er hun helt bestemt klar. Se på hendes trivsel, hendes vægt og hendes adfærd i stedet for kun at hænge dig i hendes alder.
Nej, sådan læste jeg det heller ikke :wink:
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Vinterhvid og parring

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 1. okt 2014 19:56

Jeg parrer heller aldrig en hun før hun er 3 måneder. For mig er det etisk forkert. Men den dag de fylder 3 måneder kan jeg godt finde på at sammenføre dem.

Jeg har også prøvet at have kuld om vinteren og har også oplevet de ikke ville.
Jeg plejer i mit hovede tænke at fra april-oktober er det større sandsynligt. Men jeg har ingenting at bunde det i og sætter stadig kuld sammen uden for det. Når jeg sætter to sammen forventer jeg aldrig de bliver drægtig med det samme :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Vinterhvid og parring

Indlæg af Rasholm » 1. okt 2014 20:12

Så må jeg jo bare forsøge mig frem, når jeg synes hun er klar og se om det lykkedes :D
Det havde jeg nu også alligevel tænkt mig, men hvis de gik lidt i dvale på det punkt om vinteren, er der jo ingen grund til at jeg bliver alt for skuffet hvis der ikke sker noget. Nu ved jeg, at jeg bare skal være tålmodig.
Jeg tænkte også på, at de jo går i vinterpelse - mange af dem gør vist - og det kunne måske godt have indflydelse på deres formeringslyst/evne.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Re: Vinterhvid og parring

Indlæg af Freja » 2. okt 2014 12:29

Vores Laura har været drægtig i vinterfrakken. Hun fødte i starten af april.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Låst