Hvad avler i hen imod?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Belle » 12. okt 2014 11:44

Jeg har tænkt lidt over hvad i opdrættere avler hen imod... Er det specielt farve, pels, eksteriør eller temperament eller ?
Tanker som jeg har gjort mig specielt efter Maria's skønne foredrag fra udstillingen i går i Otterup. :D
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af taysha » 12. okt 2014 16:21

for mig (vinterhvid) er det sundhed, som første kriterie, temperament som det næste og så kigger jeg på de ting, der står i standarden - og vurderer derudfra
Mine to er safir, så farven giver sig selv, men jeg vil gerne have pearl ind også på et tidspunkt.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af LiseJuul » 12. okt 2014 16:27

Temperament, sundhed, farve, type, standard. For mig er temperamentet det aller vigtigste, der er ikke noget ved at opdrætte smukke hamstere hvis det er nogle aggressive sataner.
Billede

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Belle » 12. okt 2014 19:17

For mig selv er det vigtigste sundhed, og så temperament derefter kigger jeg standard og farvesammensætning. Og så skal vi huske at det bestemt ikke er alle hamstre der skal være avlsdyr, de går ikke glip ad noget.
Jeg glæder mig til mit første kuld små hammier :lol:
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Hamsterguf9000 » 12. okt 2014 20:15

Hos de vinterhvide tænker jeg kun på temperament og derfor har jeg nu også en vinterhvid gående som aldrig får unger da jeg ikke synes temperamentet er helt i top. Jeg avler kun på dem hvis de er som de skal være :)

Hos kineserne er temperamentet også det vigtigste men der er nogen ting jeg også avler efter. Hos agoutierne avler jeg efter nogen som ikke bliver "røde" med tiden, hos dom. spot avler jeg efter at de skal have en god farvefordeling og hos de striped laver jeg testparringer for at lære mere om nedarvningen.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 12. okt 2014 21:14

Det vigtigste for mig er helt sikkert temperament. Jeg ønsker ikke at få hamstere der er aggressive.

Lige for tiden arbejder jeg meget på typen og farven på mine hamstere. Når jeg føler jeg er ved at være der så fokusere jeg på noget mere.

Jeg har flere gange valgt ikke at bruge en hamster fordi udseendet bare ikke har været der. Men har det godt med det for alle mine hamstere er jo skønne kæledyr :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Belle » 12. okt 2014 21:21

Lige præcis Maria, det var også der jeg ville hen, alle hamstre ( og andre dyr for den sags skyld) skal ikke nødvendigvis ha unger, min lille dejlige Belle havde jeg nok fået unger på hvis jeg havde været lidt hurtigere, men nu er hun for gammel, men heldigvis verdens dejligste kælehamster :love4:
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 12. okt 2014 21:42

Belle skrev:Lige præcis Maria, det var også der jeg ville hen, alle hamstre ( og andre dyr for den sags skyld) skal ikke nødvendigvis ha unger, min lille dejlige Belle havde jeg nok fået unger på hvis jeg havde været lidt hurtigere, men nu er hun for gammel, men heldigvis verdens dejligste kælehamster :love4:
Hun ser simpelthen så charmerende ud. Uden tvivl en skøn kælehamster (og havde sikkert også være en skøn mor) :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Belle » 12. okt 2014 21:48

Ja det tror jeg også, men jeg var bare ikke klar da hun var det. Så nu er det Elsa's tur om en md. tid vil jeg tro :-)
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Luna » 13. okt 2014 00:04

Temperament er altafgørende, men det er ikke noget jeg behøver at tænke over,for ingen af mine dyr er aggressive. Sundhed og helbred er meget vigtigt for mig. Derudover fokuserer jeg meget på typen, specielt hovedet. Jeg synes jo ikke der er noget skønnere end en hamster med et dejligt bredt hoved;)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Belle » 13. okt 2014 07:39

Luna skrev:Temperament er altafgørende, men det er ikke noget jeg behøver at tænke over,for ingen af mine dyr er aggressive. Sundhed og helbred er meget vigtigt for mig. Derudover fokuserer jeg meget på typen, specielt hovedet. Jeg synes jo ikke der er noget skønnere end en hamster med et dejligt bredt hoved;)
Nikoline du er mit store forbillede ift avl, du er grundig og dygtig og laver fantastiske unger, håber jeg kan leve op til din standart. Så nu venter jeg på dit "GO" til at bruge Elsa, det bliver så spændende :D
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af vonJul » 13. okt 2014 09:59

Jeg er enig i det med temperamentet - det er i første række. Dernæst kommer sundhed, udseende osv :)
Jeg vil ikke skrive en stil for det har de andre allerede gjort :P

Winther
Indlæg: 97
Tilmeldt: 12. jun 2014 18:03

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Winther » 16. okt 2014 16:03

Temperament, helbred, type og farve. Jeg prioriterer meget højt at mine hamstere kan komme ud til kæl, og at de for både opdrættere og børnefamilier er nemme og dejlige at håndtere. Jeg har valgt at holde mit opdræt af guldhamstere cremebaseret, og når jeg har helt styr på det, vover jeg mig måske ud i andre farvevarianter :)
Emily skal være moderen til mit første kuld. Og jeg er meget spændt :D
Venlig hilsen Trine
Billede
Winther's Hamsteropdræt
http://www.winthershamster.dk

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af Belle » 17. okt 2014 15:11

Trine jeg er også meget til creme, zobel og til dels også sort synes de er så smukke. Er også meget spændt på mit/Anne's første kuld mellem Elsa og Cæsar når vi får klar bane fra Nikoline :D
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: Hvad avler i hen imod?

Indlæg af louisekold » 24. okt 2014 18:51

Jeg avler meget hen mod deres temperament og tykkere pels
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Låst