Vinterhvid og vægt

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Vinterhvid og vægt

Indlæg af Rasholm » 1. nov 2014 18:06

Nogle snakker om, at de gerne vil have deres hunner op i en vis vægt før de lader dem parre - i hvert fald med guldhamsterne.
Har "vi" en favorit-vægt somvi gerne vil have de Vinterhvide op på, inden man lader den parre ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: Vinterhvid og vægt

Indlæg af louisekold » 1. nov 2014 19:29

Jeg synes at de mindst må veje 35g. Men man skal også passe på at de ikke er fortykke når de skal have unger
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Re: Vinterhvid og vægt

Indlæg af Freja » 2. nov 2014 07:35

Vi plejer at stile mod 40....så er der lidt at stå imod med til diegivningen. Vi har ikke oplevet, at en hun har virket afpillet og træt, når ungerne er taget fra.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Vinterhvid og vægt

Indlæg af Hamsterguf9000 » 2. nov 2014 07:46

Hvad så med min hun der nu er 5 måneder, men kun vejer 32, skal hun så bare tages ud af avlen? Hun skal ikke veje mere hvis hun skal være en sund vinterhvid dværghamster!
Jeg vil sige at hunnen skal have den vægt der passer til hende og så skal den gerne være nogenlunde stabil inden man sætter hende sammen med en han. Så ved man at hun er fuldt udvokset. Derudover vil jeg mene at "teenage"-adfærden skal være nogenlunde ovre. Det vil sige at man skal have en hamster der er rolig og hviler i sig selv.

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Vinterhvid og vægt

Indlæg af Luna » 2. nov 2014 09:37

30gram som min. Der ér bare nogle vinterhvide som er mindre end andre, og jeg har haft to på omkring de 30gram som har passet 7 unger uden problemer. Det er jo meget en vurderingssag om man mener at hamsteren er klar til et kuld
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Vinterhvid og vægt

Indlæg af Rasholm » 2. nov 2014 09:50

Okay. Det er bare fordi Devine har ligget jævnt på de 30 gram længe, også selv om jeg synes jeg fodre godt på hende. Hun skal dog ikke forsøges parret før tidligst om en måned +, der er hun 4 mdr. Vil gerne lære hende lidt bedre at kende inden, også så hun har fuld tillid til mig - ikke at jeg ikke tror hun har det nu - når jeg roder rundt i hendes bur når og hvis det lykkedes, at hun skulle få et kuld unger.
Så hun kan selvfølgelig nå - måske - at tage lidt på endnu, men altså hun er en lille svirrevip :D :heart:
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Vinterhvid og vægt

Indlæg af taysha » 2. nov 2014 12:36

Der er stor forskel på individerne, synes jeg.
Mine er i topform ved hhv 34g (Fenella) og 36g (Duseren).

Kommer de op på 40 gram ville de være bolletykke. Som eksempel vejede Duseren 38 g til sidste udstilling og der kom (fuldstændigt korrekt) en kommentar fra dommeren om, at der skulle passes lidt på med godbidderne.

På en ung hun vil jeg kigge mere på at vægten har været stabil over længere tid,
og at hun ser "færdig" ud - har mistet det der "ungdyrspræg" - som jeg ikke helt kan sætte ord på, men som man let kan genkende når man ser det, synes jeg. I ved: Hovedet er lidt stort i forhold til kroppen, pelsen er anderledes osv ved ungdyret.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Vinterhvid og vægt

Indlæg af Rasholm » 2. nov 2014 13:44

Tror jeg har en ide om hvad du mener taysha/Christina med ungdyrspræg :)
Tænker jeg vil tage hende med til hamstertræf nu her i november, måske der er en af du erfarne som kan kigge med på hende.
Hun skal helt sikkert være fit før der skal ske noget.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst