Defekt på ører

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Defekt på ører

Indlæg af chlin » 7. jul 2015 20:32

Jeg synes lige at I skal se skønne Masi fra mit nuværende kuld, som har vidst sig at have mærkelige ører.

Her er skønheden:
Billede

Her ses de forfra:
Billede

Her er det normale øre:
Billede

Her er det "forkerte" øre:
Billede

Begge ører er umiddelbart fuldt udviklede, det venstre er bare væsentlig mindre.
Et forslag går på at hun kan være kimær (chimera), en genetisk fejl, hvor for mange kønsceller smelter sammen, hvilket formodentlig er det der sker ved odd eyed.
Men mon andre har set noget lignende og/eller har nogle forslag til, hvad årsagen kan være? Bud modtages gerne
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Defekt på ører

Indlæg af LiseJuul » 8. jul 2015 14:23

Odd-eyed ser man primært på hvide aftegninger fordi der simpelthen er fjernet pigment bag det ene øje, altså det ikke har noget med chimera at gøre. Det er kun ved fx katte hvor et øje er blå og det andet grøn (eller lignende), at det er chimera (så vidt jeg har hørt). :)
Billede

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Defekt på ører

Indlæg af chlin » 8. jul 2015 16:10

LiseJuul skrev:Odd-eyed ser man primært på hvide aftegninger fordi der simpelthen er fjernet pigment bag det ene øje, altså det ikke har noget med chimera at gøre. Det er kun ved fx katte hvor et øje er blå og det andet grøn (eller lignende), at det er chimera (så vidt jeg har hørt). :)
Jeg husker nu den første odd eyed jeg så. Det var Linda og Maya Meisel der havde den og den var rust eller gylden, så vidt jeg husker. Ligeledes siger denne artikel i wikipedia (som så selvfølgelig ikke er den bedste kilde) at mus med to forskellige farver øjne er chimera: https://en.wikipedia.org/wiki/Chimera_(genetics)
Derfor min formodning om at odd eyed kan være chimera.
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Defekt på ører

Indlæg af PiaH » 8. jul 2015 22:07

Christina, min lille Nutling har ingen "forkerte" øre, det ene er bare i mini udgaven :wink:
Fra mig og Zoo

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Defekt på ører

Indlæg af burrus » 10. jul 2015 21:37

Kimær tror jeg ikke det er - ikke når det kun påvirke øret. Kimærer hos de fleste dyrearter er jo ikke fejl-udviklet, men ses typisk ved at de ganske enkelt har to forskellige farver - f.eks. At en sort hamster har et gyldent bagben og hofte i den ene side. Kimærer sker ikke nær så ofte som Odd eyed sker - i hvert fald ikke hvor de er tydeligt kimær. Jeg har personligt ikke set Odd eyed på andre hamstere end de rødøjede og de med hvide aftegn - og så begge dele. I hvert fald ikke hvor man kunne se Odd eyed-øjet uden blitz/skarpt lys. (Og er det skjult uden særligt skarpt lys tvivler jeg på de er rigtig Odd eyed, men nok nærmere dårligt pigmenteret i øjet)

Det er nok nærmere bare en 'underudvikling' eller fejludvikling - en lille bitte fejl i en af de mange millioner strenge af dna som skal lykkes, for at skabe en perfekt fungerende hamster :)
Det ligner jo sådan set, at øret aldrig rigtigt har foldet sig helt ud og udviklet sig. Hvad der har stoppet den i den udvikling kan være alt fra medfødt til miljø - og begge dele og alt derimellem :)
Det er jo lidt det samme som nogle hundes stritører aldrig kommer op at stå - hvorfor? Ja mægtigt godt spørgsmål, men noget har forhindret brusken i øret i, at videreudvikle sig og blive stiv nok til at folde øret ud. :)
så mon ikke også bare denne lille fyrs ører pludselig er stoppet i udvikling af brusk og størrelse på et for tidligt tidspunkt - af en eller anden pudsig årsag :) nuttet er han da lidt med det hængeøre :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Defekt på ører

Indlæg af PiaH » 10. jul 2015 21:42

Han er en hun og det ser nuttet ud :-)
Fra mig og Zoo

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Defekt på ører

Indlæg af burrus » 10. jul 2015 21:44

PiaH skrev:Han er en hun og det ser nuttet ud :-)
Ah - sorry :) det gør hende heldigvis ikke mindre nuttet :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Defekt på ører

Indlæg af PiaH » 10. jul 2015 21:49

Nej det gør det ikke og jeg glæder mig til at få hende hjem :-)
Jeg kalder hende Nutling :-)
Fra mig og Zoo

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Defekt på ører

Indlæg af chlin » 12. jul 2015 02:52

Ja nuttet er hun i al fald og det er interessant hvad årsagen mon kan være, for det er jo ikke hver dag man ser sådan noget hos hamstere.

Men som kæledyr er hun i al fald tip top, så mon ikke Pia vil nyde at have denne specielle Nutling boende
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Defekt på ører

Indlæg af PiaH » 12. jul 2015 10:11

Det tror jeg helt sikkert jeg vil :-)
Fra mig og Zoo

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Defekt på ører

Indlæg af darkangel87 » 21. jul 2015 13:40

Kimære er jo ikke kun farve der påvirkes, da det jo er to embryos som er smeltet sammen og har dannet et individ. derfor kan det jo komme til udtryk på mange forskellige måder. tydelige kimære er sjældent, men det kan sagtens bare påvirke ørerne jo
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Catta
Indlæg: 260
Tilmeldt: 7. maj 2015 10:20

Re: Defekt på ører

Indlæg af Catta » 16. aug 2015 01:37

Aww, hun var i alle fall kjempesøt :D
Med vennlig hilsen
Cathrine
www.vinterhiet.weebly.com

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Defekt på ører

Indlæg af PiaH » 16. aug 2015 09:05

Catta skrev:Aww, hun var i alle fall kjempesøt :D
Og hun ikke bare ser nuttet ud, hun er den skønneste hamster og nemmeste hamster jeg nogen sinde har haft, ja hun er bare lækker :love4:
Fra mig og Zoo

Låst