ang hamster med stamtavle. (flere spørgsmål :D)

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
N-Lindholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. sep 2015 23:08

ang hamster med stamtavle. (flere spørgsmål :D)

Indlæg af N-Lindholm » 18. sep 2015 20:05

Tror jeg lagde denne tråd under en forkert kategori før :roll:

Jeg har længe gået og overvejet at blive opdrætter, da jeg gerne vil være med i "kampen" mod hybrider i DK.
Jeg synes selv at jeg har sat mig godt ind i sagen, men jeg har lidt spørgsmål, som jeg håber i erfarne kan hjælpe med.

1)
Når jeg køber en han og en hun hamster (med stamtavle), fra to forskellige opdrættere, hvordan kan jeg så være sikker på, at disse to hamstere ikke har relation til hinanden?

2) (Videre på spørgsmål 1)
Hvis hamsterne har relation til hinanden (f.eks at deres "bedstemor" er den samme) må der så avles på disse to hamstere?

3) (Videre på spørgsmål 1+2)
Hvor langt tilbage i "familien" kan man se på en stamtavle? (For at sikre sig at de ikke er i familie)

4)
Hvis man parrer en hamster med stamtavle og en uden, er det så muligt at få stamtavler på ungerne? (det har jeg ikke tænkt mig, men hvis man kan, vil der jo alligevel kunne være hybrider blandt dyrene med stamtavle?)

jeg håber der er nogen der vil svare, og gøre mig lidt klogere :-)
N-Lindholm ❤️ Vinterhvid dværghamster: Buller & Malou ❤️ Guldhamster: Balou ❤️ Deguer: Lulu, Kalle & Loui ❤️

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: ang hamster med stamtavle. (flere spørgsmål :D)

Indlæg af Rasholm » 18. sep 2015 21:30

Som svar på dine spørgsmål

1: Når man køber vinterhvide dværghamster fra opdrættere under DHF, så kan man se på stamtavlen hvem der er forældre, bedsteforældre, oldeforældre., og derved se hvor tæt relateret de er. Så er man interesseret i hamster fra to forskellige opdrættere, så kan man tjekke på medlemsportalen (kræver man er medlem af Dansk Hamster Forening = DHF) hvordan stamtræet ser ud og gå tilbage i tiden. Det er kun ved at der er stamtavle fra DHF man har garanti for, at det er en renarted vinterhvid - uanset hvad andre siger. De vinterhvides stamtavler kan i de fleste tilfælde dokumenteres helt tilbage til en professor som har fanget dem i naturen

2) Man vil støde ind i, at to forskellige hamster fra to forskellige opdrættere et sted i deres stamtavler kan have de samme relationer. Hvor mange tætte relationer der er uskadelige ved jeg ikke - det må nogle der ved mere om det end mig, svare på.

3) På stamtavlen kan man se forældre, bedsteforældre og oldeforældre. Men så kan man jo, som skrevet ovenstående i punkt 1, gå ind på medlemsportalen og se hvem der er oldeforældrenes forfædre. Men det kræver som sagt at man er medlem af DHF.

4) Hvis man parre en hamster med stamtavle med en hamster uden stamtavle, så bliver det en hybrid og man kan ikke få stamtavle på ungerne. Hvorfor? - fordi at der ikke er nogen garanti for at den uden stamtavle er en renarted vinterhvid. Se i øvrigt punkt 1 omkring hvor langt tilbage man kan dokumentere dokumentere den renartede vinterhvide dværghamster.

Hvis du gerne vil opdrætte vinterhvide med stamtavler, skal du som minimum være medlem af Dansk Hamster Forening (DHF), ellers kan man ikke få stamtavle på dem. Man må ikke som opdrætter af vinterhvide (eller campbells) med stamtavle, lave avl på ikke-stamtavle dyr = hybrider, ved siden af.
En af foreningens vigtige mål er, at bevare de renartede vinterhvide - og Campbells, så derfor er avl af hybrider ikke tilladt under foreningen på nogen måder.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

N-Lindholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. sep 2015 23:08

Re: ang hamster med stamtavle. (flere spørgsmål :D)

Indlæg af N-Lindholm » 18. sep 2015 21:34

1000 tak for dit svar, det var meget brugbart :-)
Jeg har forresten sendt dig en mail igår omkring opskrivning til en unge hos dig - vi bor i nabo-byer :lol:

Mvh :)
N-Lindholm ❤️ Vinterhvid dværghamster: Buller & Malou ❤️ Guldhamster: Balou ❤️ Deguer: Lulu, Kalle & Loui ❤️

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: ang hamster med stamtavle. (flere spørgsmål :D)

Indlæg af Rasholm » 18. sep 2015 21:43

Jeg har set mailen og har lige svaret på den :)
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: ang hamster med stamtavle. (flere spørgsmål :D)

Indlæg af vonJul » 21. sep 2015 13:10

1) Ved at kigge på stamtavlen og/eller spørge opdrætteren du køber fra.

2) Ja det må man godt. Der er nogen der har succes med fx søskendeparringer, far/datter parringer, mor/søn parringer osv.
Personligt for mig, så kan jeg ikke lide at gøre det.

3) Hvis du er medlem af foreningen, så har du adgang til databasen med stamtavlerne, og der kan man se længere ud end til 3 generationer. Men på den printede stamtavle kan du se 3 generationer ud.

4) Kommer an på arten. Hvis det er vinterhvid og campbells så kan man ikke få stamtavle på ungerne da man har lavet hybrider, og man vil blive sat i karantæne.

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: ang hamster med stamtavle. (flere spørgsmål :D)

Indlæg af Laeborg » 21. sep 2015 19:56

* Emne sammenlagt *
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Låst