dominant spot + hvidbåndet

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
sinepigen

dominant spot + hvidbåndet

Indlæg af sinepigen » 17. dec 2006 23:48

kan man parre disse to aftegninger sammen uden problemer? og hvilke aftegn giver det i så fald?
Jeg har læst om hvidbuget som kan skjules af de to andre aftegninger, men udover den (åbenbart ret sjældne) detalje, er der så andre ting man skal tænke over?

kwo

Indlæg af kwo » 18. dec 2006 06:55

Det eneste problem er at det er svært at se hvad dyrene præcist er. Hvis du ikke har problemer med det, så er det jo fint nok. Men den dag du begynder at sælge ungerne til andre, så står de med et problem at de ikke ved præcist hvad deres dyr er.

Og hvis man parrer to dyr der er dominant spot, så kan der komme unger uden øjne, hvilket de fleste helst er fri for.
Kenneth Worm

sinepigen

Indlæg af sinepigen » 18. dec 2006 11:12

hvordan mener du? hvorfor er det svært at se hvad ungerne er?
Jeg vil ikke parre to dominant spot sammen da det jo er lethalt i dobbelt faktor og jeg synes ikke det er så fedt at nogle af ungerne dør selvom det er på foster stadiet

Anna

Indlæg af Anna » 18. dec 2006 11:34

Hvis du parrer en dom. spot med en hvidbåndet, så vil nogle af ungerne være både dom.spot og hvidbåndet, og så kan det være svært at vide hvad de faktisk er.
Samtidig er der stor forskel på hvor meget hvidt individerne har, altså fx en dom.spot har måske et par hvide pletter mens en anden dom. spot har rigtig mange. Det samme gælder for hvidbåndet, nogle har et flot hvidt bånd hele vejen rundt om maven, mens andre har et brudt bånd, så det kan ligne dom. spot. lidt.

Problemet opstår så med de unger du får, hvor du ikke er sikker på om de er hvidbåndet, dom.spot eller begge dele, for der ved du faktisk ikke hvilke der bærer på det lethale gen - og det er jo noget man gerne vil vide, så man undgår at sætte to med lethale gener sammen.

sinepigen

Indlæg af sinepigen » 18. dec 2006 14:54

aha på den måde, så ved de to gener kan man ikke sige hvilket af dem der dominerer over det andet eller hvad?

Anna

Indlæg af Anna » 18. dec 2006 15:56

sinepigen skrev:aha på den måde, så ved de to gener kan man ikke sige hvilket af dem der dominerer over det andet eller hvad?
De to mutationer ligger på hver deres gen, og hamsteren kan derfor være begge dele, så det ene udelukker ikke det andet.

Problemet er så at de begge er dominante og hvis du parrer dem sammen så vil nogle af ungerne være BEGGE dele på en gang, mens andre kun vil være hvidbåndet og nogle kun dom. spot. Men som fortalt tidligere kan det være svært at se hvad der er hvad, da kvaliteten af hvide pletter og hvidt bånd svinger meget. Og dermed vil du få unger, hvor du ikke er sikker på om de er det ene eller det andet, og det er mildest talt ikke så godt, da man jo så ikke ved hvem der har det lethale gen.

sinepigen

Indlæg af sinepigen » 18. dec 2006 17:46

super!! tak for forklaringen, så vil jeg da holde mig fra at gøre det, det er rart at blive klogere og hellere spørge en gang for meget end en for lidt inden man gør et eller andet :wink:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 18. dec 2006 18:08

kwo skrev:Og hvis man parrer to dyr der er dominant spot, så kan der komme unger uden øjne, hvilket de fleste helst er fri for.
Må lige rette dig :) Det er Wh genet der giver den type misdannelser. Hos dominant spot dør ungerne i fostertilstanden eller som helt nyfødte.

Men ellers er jeg enig... Hold dig fra at parre dominant spot linier med hvidbåndede. Det ødelægger begge mutationer, og giver ren forvirring.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 18. dec 2006 20:17

Odgaard skrev: Må lige rette dig :) Det er Wh genet der giver den type misdannelser. Hos dominant spot dør ungerne i fostertilstanden eller som helt nyfødte.
Hehe. Det gik vist lidt for stærkt. :oops:
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 18. dec 2006 21:30

Sådan kan det jo gå :wink:

Men den kan jo også beretiges ved at Wh genet kan maskeres af både dominant spot og hvibåndet fordi de i forvejen har hvid bug.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 19. dec 2006 09:53

Odgaard skrev: Men den kan jo også beretiges ved at Wh genet kan maskeres af både dominant spot og hvibåndet fordi de i forvejen har hvid bug.
Sagtens. Jeg læste en artikel om de tre gener, hvor de viste at de forstærker hinanden. Så et dyr med to af generne ville have mere hvidt end den burde. Og også med tre gener. Så det kan være meget svært at se hvor mange og hvilke gener et dyr har.
Kenneth Worm

Låst