Hvilke farver får man ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
sadako

Hvilke farver får man ?

Indlæg af sadako » 17. jan 2007 10:37

Hvilke farver får man hvis man parre en beige og motteled agouti campbell ?

Altså jeg kan godt regne ud at man kan få både beige og motteled agouti unger, men kan man også få motteled beige ?

Hvorfor må man ikke eller helst ikke parre to mottled campbell ?

Ulla
Se unger på: www.hamsterhulen.dk

kwo

Indlæg af kwo » 17. jan 2007 12:12

Forudsat den agouti ikke bærer på nogen skjulte gener, så bliver alle ungerne agouti. Halvdelen mottled og halvdelen normale.

For at få beige unger vil det kræve at den agouti bærer på både argente og sortøjet argente, og det er nok ikke så sandsynligt.

Det med de mottlede skyldes at med den ene slags mottled, ruby-eyed mottled, der vil unger der får et mottled gen fra begge forældre blive født uden øjne og tænder og de overlever derfor kun et par uger.
Kenneth Worm

sadako

Indlæg af sadako » 17. jan 2007 12:41

kwo skrev:Forudsat den agouti ikke bærer på nogen skjulte gener, så bliver alle ungerne agouti. Halvdelen mottled og halvdelen normale.
Den mottled agouti har forældre der er mottled sort og agouti.
Så da det giver en mottled agouti, må farven agouti blive kodet af et dominerende gen ?

Det jeg ikke helt forstår er; hvorfor kan nogle af de kommende unger ikke arve alle gener fra en forældre og derved blive beige ?

Ulla

Wampi

Indlæg af Wampi » 17. jan 2007 14:26

heh det tror jeg at jeg kan svare på :D det er ren og skær biologi..

mor bærer et lille æg, fader sender en lille haletudse afsted og når de to mødes bliver der en unge ud af det... og derved bliver generne blandet og derved vil den ikke kunne få kun fra den ene forældrene :)
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

sadako

Indlæg af sadako » 17. jan 2007 14:44

Wampi skrev:heh det tror jeg at jeg kan svare på :D det er ren og skær biologi..

mor bærer et lille æg, fader sender en lille haletudse afsted og når de to mødes bliver der en unge ud af det... og derved bliver generne blandet og derved vil den ikke kunne få kun fra den ene forældrene :)
Jep det er jeg helt med på - er selv biolog :D
Derfor vil jeg mene at det ville overhovedet ikke være umuligt at ungerne (eller bare en :) ) ville kunne blive beige. Hverken i mitosen eller i meiosen behøver der at ske "udveksling" mellem gener - hvis jeg husker rigtigt :roll:

kwo

Indlæg af kwo » 17. jan 2007 15:10

sadako skrev: Jep det er jeg helt med på - er selv biolog :D
Så har du vist ikke hørt ordentligt efter i de timer, der handlede om genetik. ;-)

Den beige har genotypen AA bb pp (hvis vi forudsætter at den ikke også bærer på sort). Når cellerne så deler sig, kan den altså kun lave celler der indeholder A b p.

Den agouti har genotypen Aa BB PP (forudsat den altså ikke bærer på argente og sortøjet argente) og kan altså kun lave celler med A B P eller a B P.

Når de så møder en celle fra den beige, kan det kun give to muligheder, AA Bb Pp eller Aa Bb Pp. Med andre ord, alle unger bliver agouti, men vil være bærere af argente og sortøjet argente (og måske også sort). Så i anden generation kan der komme hele farveladen, hvis man parrer de unger indbyrdes, men altså ikke i første generation.
Den mottled agouti har forældre der er mottled sort og agouti.
Så da det giver en mottled agouti, må farven agouti blive kodet af et dominerende gen ?
Ja, agouti er A og sort er a. Så ungerne er Aa, og det giver agouti.
Kenneth Worm

salem

Indlæg af salem » 17. jan 2007 15:50

godt det fattede jeg så ikke en brik af... godt jeg ikke er biolog :roll:

sadako

Indlæg af sadako » 17. jan 2007 16:36

kwo skrev:Den beige har genotypen AA bb pp (hvis vi forudsætter at den ikke også bærer på sort). Når cellerne så deler sig, kan den altså kun lave celler der indeholder A b p.

Den agouti har genotypen Aa BB PP (forudsat den altså ikke bærer på argente og sortøjet argente) og kan altså kun lave celler med A B P eller a B P.

Når de så møder en celle fra den beige, kan det kun give to muligheder, AA Bb Pp eller Aa Bb Pp. Med andre ord, alle unger bliver agouti, men vil være bærere af argente og sortøjet argente (og måske også sort). Så i anden generation kan der komme hele farveladen, hvis man parrer de unger indbyrdes, men altså ikke i første generation.
Det kunne du jo bare have sagt :D :wink: nu er 10-øren faldet :lol: :lol: :wink:
Skal vist lige have støvet genetik bøgerne af og kigge lidt i dem :roll: :wink:

Spot

Indlæg af Spot » 17. jan 2007 17:11

Nøj hvor er det indviklet!! Kan slet ikke følge med! :shock:
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Wampi

Indlæg af Wampi » 17. jan 2007 17:34

tihi :D kan jeg faktisk godt sådan lidt i hvert fald :D
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Spot

Indlæg af Spot » 17. jan 2007 17:57

Wampi: det er ret godt gået! heh :lol:
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

sadako

Er det rigtig forstået ?

Indlæg af sadako » 18. jan 2007 22:37

Hvis en Mottled sort (momo aa) bliver paret med en Agouti (AA) vil de få unger som er Mottled agouti (momo Aa) og agouti (Aa)

Hvis du så krydser to af de unger vil det så ikke give unger som er:
Mottled sort (momo aa)
Mottled agouti (momo AA eller momo Aa)
sort (aa)
agouti (Aa eller AA)

Er der helt forkert :oops: ?

sadako

Indlæg af sadako » 18. jan 2007 22:41

kwo skrev:Den agouti har genotypen Aa BB PP (forudsat den altså ikke bærer på argente og sortøjet argente) og kan altså kun lave celler med A B P eller a B P.
Hvis A er agouti og a er sort, hvad er så B, b, P og p ?

Jeg forsøger bare lige at lære lidt :wink:
Ulla

kwo

Indlæg af kwo » 19. jan 2007 07:12

sadako skrev:
kwo skrev:Den agouti har genotypen Aa BB PP (forudsat den altså ikke bærer på argente og sortøjet argente) og kan altså kun lave celler med A B P eller a B P.
Hvis A er agouti og a er sort, hvad er så B, b, P og p ?
Inden vi kommer dertil, må jeg hellere lidt uddybe lidt.

A er nemlig lidt forvirrende. Eller rettere betegnelsen agouti er lidt forvirrende, da den kan bruges om to ting. 1) Farven på den vildtfarvede hamster. 2) Det mønster som den vildtfarvede hamster har på det enkelte hår, med en grå zone nederst, så en gul zone og yderst en smal sort zone.

I tilfældet A=agouti, a=sort, der benyttes den om mønsteret på håret. (Men kan dog også bruges om farven, idet man helst bruger så få gener som muligt, og hvis man kun beskæftiger sig med generne A og a så er det nok med dem).

Så farven agouti er altså ikke kun A, men i det her tilfælde A B P, alle de dominante gener som den vilde hamster har.
a giver så sort, b giver sortøjet argente og p giver argente.
Kenneth Worm

kwo

Re: Er det rigtig forstået ?

Indlæg af kwo » 19. jan 2007 07:21

sadako skrev:Hvis en Mottled sort (momo aa) bliver paret med en Agouti (AA) vil de få unger som er Mottled agouti (momo Aa) og agouti (Aa)

Hvis du så krydser to af de unger vil det så ikke give unger som er:
Mottled sort (momo aa)
Mottled agouti (momo AA eller momo Aa)
sort (aa)
agouti (Aa eller AA)

Er der helt forkert :oops: ?
Nej, det er ikke helt forkert. :-)

Dog bruger du genet for mottled lidt forkert. Genet er dominant så det hedder Mo og den modsvarende ikke-mottlede normalform er mo.

Så mottled sort parret med agouti bliver:
Momo aa x momo AA

Og for at få de unger i næste generation, som du nævner, skal du bruge én mottled unge og én ikke-mottled. Bruger man to mottlede unger, så går det galt, med vanskabte unger uden øjne og tænder.
Kenneth Worm

Låst