Bestemmer man selv ??

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Jeanne

Bestemmer man selv ??

Indlæg af Jeanne » 26. jan 2007 22:54

Håber ikke, I er ved at være trætte af alle mine gen-spørgsmål,
véd godt, jeg spørger meget, men jeg VIL bare lære det :wink:

Bestemmer man selv, hvor mange gen-koder, man vil nedskrive på det eneklte dyr ? Dét jeg mener er, at Pia skrev genkoderne for dom.spot -
og deri indgår også alt dét, dom.spot ikke er.

Vil det være forkert, hvis jeg f.eks bare skriver aa Dsds om min dom. spot sorte ? Eller er det rigtigste, at nævne alle genkoderne - altså
aa B_ baba Cd_ Dsds E_ L_ P_ RX_ sasa _sg toY ?
Mange hilsner fra Jeanne.

Anna

Indlæg af Anna » 26. jan 2007 23:19

Personligt ville jeg vælge at skrive hele genkoden, primært fordi, jeg indfører de gener jeg ved ligger der, men som ikke lige indgår i den pågældende hamster. Da jeg synes det er rart at vide om dyrene er split for noget (eller de forældredyr man påtænker at købe unger fra).
Fx hvis man avler sort og ikke ønsker creme-genet skal gå ind og dække over det (en aa ee er cremefarvet selvom den har generne for sort), så er det rart at vide at faren til et kuld fx er aa Ee (altså sort men split creme).

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 27. jan 2007 02:38

Hej Anna.
Det ville jeg så også påføre, hvis jeg vidste et dyr var split for noget - men i dette tilfælde med min dom. spot sorte, hvor jeg ikke kender forældre-dyrene, synes jeg egentlig ikke, der er grund til at nævne alle de gener, han ikke har. Jeg kan jo altid påføre dem, når jeg ser, om afkom fra ham viser, han er split for noget. Giver det den samme mening, som hvis jeg skriver hele rækken, at jeg kun skriver aa Dsds, som jo er de eneste gener, jeg p.t ved, han bærer på ?
Mange hilsner fra Jeanne.

Anna

Indlæg af Anna » 27. jan 2007 10:11

Han har jo stadigvæk alle generne, de er bare ikke muteret :wink:

Tror nogle vil synes det er nemmere de alle står der, højt og klart, og andre vil sagtens kunne lure hvad du mener. Som sagt skriver jeg selv hele rækken, også selvom mutationen kun er i få gener.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 27. jan 2007 10:39

Jeg synes også det mest overskuelige er at skrive dem alle. Men det kan man jo gøre som man selv synes.

Når ikke alle skrives, så kan man vel også gætte sig til at resten er ukendte.
Mvh. Pia

Låst