Genetik... Igen igen igen

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Pipvig

Genetik... Igen igen igen

Indlæg af Pipvig » 3. feb 2007 02:54

hehe... ja jeg måtte jo finde herind.. nybegynder (og nysgerrig) som jeg jo er... *host host*
Ikke at det har gjort at jeg har mindre spørgsmål... For jeg tror ikke at jeg fatter det helt... :oops: :oops: :oops:

Jeg har kigget på odgaards hjemmeside og prøvet at finde ud af Sigurd og Maries genkoder.

Står de i en bestemt rækkefølge eller er de bare sat ind som de er blevet opdaget, alfabetisk, eller hvordan?

Marie er korthåret hvidbåndet sort og Sigurd er langhåret dove.

Marie må så være Baba/BaBa,L_ ik?
jeg ved jo ikke rigtig mere om hende endnu og hendes unger er ikke så store endnu at man kan se andet end de bliver mørke alle sammen.

Og da Sigurd er langhåret og dove må hans så være ll,pp,aa ik?

Eller er jeg helt tabt bag en vogn?

Når Sigurd så engang skal have unger kan han få cinnamon, sorte eller som Sigurd? Altså hvis han fik dem selv uden en anden part taget i betragtning (ved godt at det er sådan lidt men hypotetisk ik')

Hvis vi så parrer Sigurd og Marie... ????
Er det for tidligt at sige når jeg ikke ved mere om Marie eller er det i det hele taget ude i skoven før de har fået unger en gang?

håber i gider at hjælpe en der i det hele taget er "lidt" lost i alt det her genetik noget. Jeg vil meget gerne forstå det men jeg synes at når jeg har forstået det, så læser jeg noget andet som gør at det jeg har forstået ikke passer sammen. Og så bliver jeg rundtosset... Yikes...

kwo

Re: Genetik... Igen igen igen

Indlæg af kwo » 3. feb 2007 08:12

Pipvig skrev: Står de i en bestemt rækkefølge eller er de bare sat ind som de er blevet opdaget, alfabetisk, eller hvordan?
Alfabetisk.
Marie er korthåret hvidbåndet sort og Sigurd er langhåret dove.

Marie må så være Baba/BaBa,L_ ik?
Da hun er sort kan man sætte lidt mere på, nemlig aa. Så aa Ba_ L_
Og da Sigurd er langhåret og dove må hans så være ll,pp,aa ik?
Ja.
Når Sigurd så engang skal have unger kan han få cinnamon, sorte eller som Sigurd? Altså hvis han fik dem selv uden en anden part taget i betragtning (ved godt at det er sådan lidt men hypotetisk ik')
Det er de farver han har anlæg for i hvert fald.
Hvis vi så parrer Sigurd og Marie... ????
De er begge aa, så ungerne vil blive sorte. Og halvdelen hvidbåndede (måske alle hvis Marie er BaBa).
håber i gider at hjælpe en der i det hele taget er "lidt" lost i alt det her genetik noget. Jeg vil meget gerne forstå det men jeg synes at når jeg har forstået det, så læser jeg noget andet som gør at det jeg har forstået ikke passer sammen. Og så bliver jeg rundtosset... Yikes...
Sådan kan man godt føle det en gang imellem. Men i stedet for en følelse af at det hele er forkert hvad man har læst og så starte forfra, så bare skriv herind med problemet.

Der er mange hjemmesider om hamstere, og flere og flere der også synes de vil have et genetik-afsnit med, men uden at de måske helt har forstået hvad det egentlig går ud på. Derfor kan der nemt opstå fejl hist og her. :-)
Kenneth Worm

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 3. feb 2007 15:29

Tak for svaret.
Det var rart lige at få sat på plads. :-)

Marie har lige fået unger, ikke med Sigurd det er bonusunger fra en af dyrehandlerens andre korthårede hvidbåndede sorte.
og ungerne ser ud til at blive mørke.
når begge forældre er kort/hvid/sort vil ungerne så ikke blive aa,BaBa,L_?

Hilsener

Stine

Spot

Indlæg af Spot » 3. feb 2007 16:01

det er du sørme god til :shock: jeg forstår ikke en lyd og har haft hamster i ca 1 år og prøvet at sætte mig ind i det, men kan stadig ikke det med koderne :roll:
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

kwo

Indlæg af kwo » 3. feb 2007 16:23

Pipvig skrev:Tak for svaret.
Det var rart lige at få sat på plads. :-)

Marie har lige fået unger, ikke med Sigurd det er bonusunger fra en af dyrehandlerens andre korthårede hvidbåndede sorte.
og ungerne ser ud til at blive mørke.
når begge forældre er kort/hvid/sort vil ungerne så ikke blive aa,BaBa,L_?
Helt så meget kan du ikke være sikker på.

aa den er god nok når begge er sorte.

At begge er korthårede er ikke garanti for at alle unger bliver det, men det er dog sandsynligt. Bærer de begge på genet for langt hår, så vil 25% blive langhårede.

Hvis alle unger i kuldet hos dyrehandleren var hvidbåndede, så kunne det godt tyde på at begge forældre var BaBa og alle unger også er det (og dermed også alle dine unger). Men ellers kunne de også begge være Baba og så bliver 25% unger uden bånd.
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 3. feb 2007 16:32

Lille tilføjelse ;-)

De 25% er jo kun teoretisk. Du skal lave min. 100 unger med samme forældre for at det kommer til at passe nogenlunde i praksis. Du kan sagtens "risikere" at der kun kommer hvidbåndende selvom de begge er Baba. Men hvis der kommer bare én eneste uden bånd, så kan du være sikker på, at begge er Baba.

Men du kan jo allerede nu se om de er hb.
Mvh. Pia

Spot

Indlæg af Spot » 3. feb 2007 16:53

hmm... da Snebold have 5 unger var der 3 korthårede, 1 langhåret og 1 med lidt længere pels end normalt... så det varierer vist meget :)
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 3. feb 2007 18:00

En med længere pels end normalt er stadig langhåret. Det er bare ikke alle langhårede, der har lige lang pels. Men de hedder stadig langhårede.
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 3. feb 2007 18:48

Så må hun være Baba for jeg tror at de faktisk alle sammen er helt mørke (jeg kan ikke komme til at kigge lige nu hun er lige gået ind igen).
Det ville så betyde i teorien at 50% skulle blive hb når hende og Sigurd bliver parret ik?

Men hvad så med ungens genkode?
når den er mørk uden bånd... har den vel stadig generne for det ik? er det det som i kalder for split?

Anna

Indlæg af Anna » 3. feb 2007 18:56

Pipvig skrev:Men hvad så med ungens genkode?
når den er mørk uden bånd... har den vel stadig generne for det ik? er det det som i kalder for split?
hvis ungerne ikke har bånd, så har de heller ikke arveegenskaberne for det, da det er et dominant gen, og dem kan man ikke bærer skjult på.

Så ungernes genkode vil være aa baba (sorte uden bånd).

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 3. feb 2007 19:09

Oki... Tak..:-)

Men hvad er så det Split?

Anna

Indlæg af Anna » 3. feb 2007 19:13

Pipvig skrev:Oki... Tak..:-)

Men hvad er så det Split?
Split er hvis de bærer på et recessivt gen, så det har du forstået rigtig nok, så vidt jeg kan tolke ud fra din tidligere kommentar. Den eneste grund til at de ikke kan være split hvidbåndet er at det er et dominant gen.

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 3. feb 2007 19:31

arh... split er så når en unge har et gen fra en forælder men ikke selv viser det?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 3. feb 2007 19:50

Jeps...

En Aa er split for sort, en Pp er split for cinnamon o.s.v. Det er kun de recessive mutationer, som de kan være split for.

Dvs. at sølvgrå, dominant spot, hvidbåndet, umbrous og gul kan de ikke være split for.

(Gul er så lidt speciel idet den ikke er fuldstændig dominant, så et dyr med kun ét gen for gult viser begge farver).
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 3. feb 2007 20:19

Det er sjovt at du lige netop nævner gul... Den er kønsbestemt hvordan den skrives ik?
hunner er tortie mens hanner er gule... eller hvordan? Kan hunner ikke også bare være gule? eller bliver de altid flerfarvede?
Det er nemlig den jeg er nået til nu. Jeg sidder og kigger lidt på forum blandt andet. Der står et sted at ToY = ikke gul men inde på din hjemmeside står der at hannernes hedder ToY???
Er det mig der tager noget ud af en sammenhæng og derfor bliver forvirret?

homozygot og heterozygot er det det samme som enkelt og dobbeltfaktorer?

Låst