sadako skrev:Jeg har lige købt to campbells en agouti og en broget agouti. Men nu da jeg har kigget lidt nærmere på den broget agouti så er øjnene mørkerøde når lyset falder specielt på øjnene - kan det passe at jeg har en rødøjet broget agouti
Der er to slags brogede, eller mottlede som de hedder. Den "normale" med sorte øjne og så ruby-eyed mottled, som netop har mørkerøde øjne, der ofte kun kan ses i bestemt lys. Det er højst sandsynligt kun den sidstnævnte vi har i Danmark, da den anden er meget sjælden.
Hvad er den genetiske kode for en rødøjet broget agouti
Det er et dominant gen Mi, så den hedder Mimi (hvis vi nøjes med at kigge på dette gen). Du snakker også om sorte, så hvis vi tager det gene med, så er de Aa Mimi (Aa fordi den ene af forældrene er sort, og Mimi fordi det gen er letalt, så MiMi dør).
De to førnævnet campbells er søskene og der skulle gerne komme unger ud af det

agouti'en har "alm" sorte øjne. Og forældrene er broget sort og agouti.
Ved en sådan krydsning (altså krydsning af søskene) vil der så stadigvæk kunne komme unger der er agouti, sort, broget sort og broget agouti
Begge unger er Aa, så 25% af deres unger skulle blive sorte. Og halvdelen af ungerne bliver ruby-eyed mottled. Så ja, alle de fire slags kan der komme.
Vil de broget sort og broget agouti arve de mørkerøde øjne

eller vil alle

eller
Som nævnt hører de røde øjne sammen med det brogede, så alle brogede vil have røde øjne. Dem der ikke er brogede vil have sorte øjne, dog skal man være opmærksom på at nogle mottlede kan have meget lidt hvidt så man måske ikke opdager det.
Og en sidste ting med ruby-eyed mottled. Som nævnt er det er letalgen, men ungerne dør ikke i livmoderen som med andre af den slags gener. De bliver født og lever op til nogle uger, men de bliver født uden øjne og tænder, så de dør enten af deres skavanker eller af sult når de ikke dier mere. Derfor skal man ikke parre to ruby-eyed mottled med hinanden. Og som sagt kan et dyr have meget lidt hvidt, så man skal være ekstra opmærksom inden en parring, især når man ved at den ikke-mottlede har mottlede forældre, så den potentielt kunne være mottled.