Tortie

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Lul

Tortie

Indlæg af Lul » 17. feb 2007 16:55

Hej.

Jeg har lige et par spørgesmål.

1. Hvilke farver unger kommer der hvis man parre en gul og en zobel?
2. Og hvilke kommer der hvis man parre en gul hvidbåndet og en zobel?
3. Og er det kun hunner der kan blive torti? Hvorfor?
På forhånd tak!
Mange hilsner fra Louise ;D

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 17. feb 2007 17:13

For det første er det ikke nogen god idé at parre gul/tortie med zobel, da denne er cremebaseret. Creme og gul er vanskelige at skelne fra hinanden rent visuelt, så de bør holdes skarpt adskilt i avlen.

Men for at svare på dit spm. så kommer det an på om de gule er hanner eller hunner.

Forudsat at der ikke ligger skjulte recessive gener, så giver:
Gul han x zobel hun = gyldne hanner og gylden tortie hunner
Gul hun x zobel han = gule hanner og gylden tortie hunner

Det er akkurat det samme med den hvidbåndede, bortset fra at der også kommer hvidbåndede unger i de samme farver.

Problemet ligger i at de alle kommer til at bære på creme-genet, og det vil komme til at drille meget i de efterfølgende generationer.

Grunden til at det kun er hunner, der kan være tortier, er at genet for gult ligger på X-kromosomet. Hanner har kun ét X-kromosom, og når genet for gult er muteret på det, så bliver han gul.

Hunner har to X-kromosomer, og bliver kun gule hvis de har genet på begge X'er. Hvis de kun har genet på det ene X, så bliver de kun delvist gule, altså tortier.
Mvh. Pia

Lul

Indlæg af Lul » 18. feb 2007 10:21

Tak for svaret :D Hvilke farver kan man så parre gul med ?

Spot

Indlæg af Spot » 18. feb 2007 10:24

feks sort...
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 18. feb 2007 10:43

Jeps, sort er godt, eller andre farver baseret på sort, som fx dove eller chokolade. Jeg synes de smukkeste tortier er i sort, dove og chokolade, og jeg er også vild med sortgule, som er en gul med sorte gener (aa ToTo eller aa ToY).

Man skal bare holde sig fra creme og cinnamon sammen med gul/tortie, da de nemt kan forveksles.
Mvh. Pia

Lul

Indlæg af Lul » 18. feb 2007 10:47

Odgaard skrev:Jeps, sort er godt, eller andre farver baseret på sort, som fx dove eller chokolade. Jeg synes de smukkeste tortier er i sort, dove og chokolade, og jeg er også vild med sortgule, som er en gul med sorte gener (aa ToTo eller aa ToY).
Har du billeder af sådan nogle dyr?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 18. feb 2007 10:50

Jeps ;-)

Sort tortie
Billede

Chokolade tortie
Billede

Hvidbåndet dove tortie
Billede

Sortgul
Billede
Mvh. Pia

Lul

Indlæg af Lul » 18. feb 2007 10:57

Tak :D Hvordan ser chokolade og dove så ud? (Undskyld alle mine spørgsmål)

Anna

Indlæg af Anna » 18. feb 2007 10:59

Lul skrev:Tak :D Hvordan ser chokolade og dove så ud? (Undskyld alle mine spørgsmål)
Prøv at gå ind på Odgaards hjemmeside, hun har billeder af rigtig mange af farverne. www.hobbydyrene.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 18. feb 2007 11:02

Du skal bestemt ikke undskylde for dine spørgsmål... man skal jo spørge for at lære ;-)

Chokolade er ensfarvet med den "brune" farve. Det er en sort med rust genet, som afbleger den sorte farve til chokolade (aa bb).
Billede

Dove er ensfarvet "grå". Det er en sort med cinnamon genet, som afbleger sort til grå og giver røde øjne. Ham på billedet her er desuden langhåret og satin.
Billede
Mvh. Pia

Lul

Indlæg af Lul » 18. feb 2007 11:08

:shock: Hvor er den chokolade bare flot!

Hvis man så parrede en chokolade og en gul hvad ville man så få?
Ville man få andre farver hvis man parrede en chokolade med en hvidbåndet gul?

Sidder lige og læser på Pias hjemmeside om gennetik, er nået til Mendels 2. lov. Det er faktisk ikke så svært som det lyder, men jeg tror man skal tage det en bid af gangen og ikke læse det hele på en gang.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 18. feb 2007 11:42

Lul skrev: Hvis man så parrede en chokolade og en gul hvad ville man så få?
Ville man få andre farver hvis man parrede en chokolade med en hvidbåndet gul?
Igen kommer det an på hvilken part der er hun og han, da den gule jo er kønsbunden.

En gul han x en chokolade hun = gyldne hanner og gylden tortie hunner. Det er kun hvis den gule har gener for sort og rust, at der kan komme sorte og chokolade.

En gul hun x en chokolade han = gylden tortie hunner og gule hanner. Igen kan der kun komme sort tortie og chokolade tortie, hvis den gule bærer på sort og rust gener.
Lul skrev: Sidder lige og læser på Pias hjemmeside om gennetik, er nået til Mendels 2. lov. Det er faktisk ikke så svært som det lyder, men jeg tror man skal tage det en bid af gangen og ikke læse det hele på en gang.
Nemlig, det er faktisk rimelig simpelt at gå til, når først man får basisgenetikken på plads, og forstår til bunds hvordan alt det med dominant, recessiv og kønsbunden hænger sammen.

Det er en god idé at starte med at regne på simple parringer, hvor der kun indgår ét muteret gen. Når man så har det på plads, så kan man begynde med parringer, hvor der indgår flere muterede gener.

Desværre er det jo sådan i praksis, at der ofte er mange gener involverede, når man avler på dyr som ikke er rentavlede. Det kan gøre det lidt svært i starten.
Mvh. Pia

Spot

Indlæg af Spot » 18. feb 2007 15:48

Jeg får snart chokolade unger hvis det var noget :wink:
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Lul

Indlæg af Lul » 18. feb 2007 15:49

Okay . :P Hvornår ?

Spot

Indlæg af Spot » 18. feb 2007 15:55

Cooki og Snebold bliver sat sammen ca 1. marts.. nok lidt før... du kan se billeder af dem å¨min hp :D
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Låst