gæt et resultat

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Jeanholm

gæt et resultat

Indlæg af Jeanholm » 7. apr 2007 18:57

vi har overvejet at få hamsterunger, men vi har jo altså to hunner i den rigtige alder. Er der nogen der har et gæt på mulige resultater.

HAN: langhåret, sølvdove satin (er fra hamsterhygges tarzan og minnie)

HUN(mille): sort hvidbåndet tortie

HUN(Nuser): hvid med nogle sorte prikker (antager at det er sådan en spot, men synes bare ikke hun har helt så mange "spots" som de andre jeg har set på billeder) røde øjne
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser

Wampi

Indlæg af Wampi » 7. apr 2007 20:43

du har ikke nogen billeder af nogen af dem? ved at der sikkert vil blive spurgte efter det :D
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Jeanholm

joooooo

Indlæg af Jeanholm » 7. apr 2007 21:20

jeg kæmper med at få min nye hamster side uploadet, men smider da gerne et par hurtige :o)
Vedhæftede filer
P4021280.JPG
P4021280.JPG (135.05 KiB) Vist 5716 gange

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 7. apr 2007 21:21

nullermand
Vedhæftede filer
nuller5.jpg
nuller5.jpg (205.71 KiB) Vist 5715 gange

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 7. apr 2007 21:21

nuser
Vedhæftede filer
P4021263.JPG
P4021263.JPG (153.69 KiB) Vist 5714 gange

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 7. apr 2007 21:52

Ok, bær over med mig, for jeg er jo helt grøn til det genetik hejs.

men hvis den sort, hvidbåndet tortie får unger, så er der følgende chancer:

eller rettere, det er som jeg TROR det hænger sammen, ret mig gerne

Satin: hun har det ikke og han er EF satin og satin er dominant, hvilket giver en chance for at 50% af afkommet er satin

Langhåret: han er DF langhår og hvis hun er Ll så er der statistisk halvdelen der bliver langhårede og resten split for langhår. Hvis hun er LL, så bliver alle unger split for langhår, men fænotypisk korthårede.

Hvidt bånd: hun er enten DF eller EF båndet, han er ikke. Hvis hun er DF ville alle unger have bånd og hvis hun er EF vil halvdelen have bånd og resten er IKKE bærere af genet.

øj, så kommer de svære...tortie og farve *gulp*

Farve: altså hun er sort (aa) ikke ?? og han er sort og cinnamon ?? (aapp)
jeg synes sgisme den her er svær, men cinnamon genet hører vel til "på siden" og har "blot" en indvirkning på sort farve ?

altså så de burde få halvt sorte unger da begge har aa og kan kun give sort videre og han har i tilgift pp som vil give dove til den anden halvdel ?

Tortie
: Det er hun og det kan han jo per definition ikke være. hvilket jeg får til at hun kan viderebringe tortiegenet til halvdelen af hendes afkom af hunkøn. på hankønsafkom vil halvdelen blive gule og resten ikke bærere.

Hvordan reagerer den gule farve med de andre (sort og cinnamon) i dette tilfælde ?

Er jeg way ude i skoven her ?

altså mit gæt er

50%satin
muligvis 50% langhårede (da jeg har set en hamster fra hendes familie være langhår) ellers 100% split for langhår
50% hvidbåndet (gæt)
50% sorte, 50% dove ?? eller hvad ?
tortie: 1:2:1 (tortie, normal, gul)

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 8. apr 2007 16:55

Langhåret sølvdove satin x korthåret hvidbåndet sort tortie

Hvis der ikke ligger andre farver gemt hos nogen af dem er det =

sort tortie og sorte hunner
gule og sorte hanner

Halvdelen hvidbåndede
Halvdelen satin

Da hvidbåndet og satin jo er uafhængige af hinanden kan der jo så godt komme nogen der er begge dele.

Alle bærer på cinnamon.

Langhåret sølvdove satin x dominant spot sort (har hun virkelig røde øjne? for så er hun jo ikke sort)

Hvis hun er sort så giver det sorte og dominant spot sorte unger. Halvdelen satin.

Alle bærer på cinnamon.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 8. apr 2007 19:00

Halvdelen hvidbåndede
men hvis hun er DF Ba, så er det vel alle der får bånd ?

Alle bærer på cinnamon.
vil det sige at der ikke vil blive nogen dove ud af det ?

Langhåret sølvdove satin x dominant spot sort (har hun virkelig røde øjne? for så er hun jo ikke sort)
hun havde røde øjne da vi fik hende. hun er født den 28 januar og da var hun cirka 5-6 uger. Nu ser hun ud som på billedet, altså med sorte øjne så vidt jeg kan se.

Kan jeg få lidt mere at vide om dominant spot sort.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 8. apr 2007 19:36

Jeanholm skrev:Halvdelen hvidbåndede
men hvis hun er DF Ba, så er det vel alle der får bånd ?
Det er korrekt :-)
Jeanholm skrev:Alle bærer på cinnamon.
Kun hvis hunnen bærer på cinnamon (Pp).
Jeanholm skrev:Langhåret sølvdove satin x dominant spot sort (har hun virkelig røde øjne? for så er hun jo ikke sort)
hun havde røde øjne da vi fik hende. hun er født den 28 januar og da var hun cirka 5-6 uger. Nu ser hun ud som på billedet, altså med sorte øjne så vidt jeg kan se.
Kan ikke rigtig greje hendes farve så, for hvis hun er pp (hvilket hun må være, når hun har røde øjne) så burde hendes kropsfarve (de mørke pletter) være lysere. Men hun er muligvis dove så, og så giver det dove og sølvdove afkom.

Glemte jo forresten også i den første parring at hannen sølv vil gives videre til halvdelen af afkommet, hvis han er EF sølvgrå.
Jeanholm skrev:Kan jeg få lidt mere at vide om dominant spot sort.
Det er ikke så længe siden der blev skrevet en masse om dom. spot herinde. Prøv at bruge søgefunktionen. Hvis du ikke finder noget brugbart, så bare spørg igen.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 8. apr 2007 19:43

b]Alle bærer på cinnamon.[/b]

Kun hvis hunnen bærer på cinnamon (Pp).
og kan det afvises blot ved at se på hendes fænotype eller kan hun bære det skjult ?

Kan ikke rigtig greje hendes farve så, for hvis hun er pp (hvilket hun må være, når hun har røde øjne) så burde hendes kropsfarve (de mørke pletter) være lysere. Men hun er muligvis dove så, og så giver det dove og sølvdove afkom.
hun har sorte øjne nu OGSÅ i skarpt lys.

Glemte jo forresten også i den første parring at hannen sølv vil gives videre til halvdelen af afkommet, hvis han er EF sølvgrå.
kun i første parring ? og hvad hvis han er DF ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 8. apr 2007 20:24

Jeanholm skrev: Kun hvis hunnen bærer på cinnamon (Pp).
og kan det afvises blot ved at se på hendes fænotype eller kan hun bære det skjult ?
Når jeg skriver "bærer på" så er det = at det bæres skjult. Dvs at det ikke kan ses på hendes fænotype. I det hele taget gælder det med guldhamstere, at der kan ligge rigtig mange ting skjulte, som først dukker frem hvis modparten i en parring bærer på samme recessive gen.
Jeanholm skrev:Kan ikke rigtig greje hendes farve så, for hvis hun er pp (hvilket hun må være, når hun har røde øjne) så burde hendes kropsfarve (de mørke pletter) være lysere. Men hun er muligvis dove så, og så giver det dove og sølvdove afkom.
hun har sorte øjne nu OGSÅ i skarpt lys.
Hmmm.... den er svær... for godt nok bliver røde øjne mørkere med alderen, men de burde ikke blive helt sorte.
Jeanholm skrev:Glemte jo forresten også i den første parring at hannen sølv vil gives videre til halvdelen af afkommet, hvis han er EF sølvgrå.
kun i første parring ? og hvad hvis han er DF ?
Også i anden parring. Sølv er dominant så den vil altid "skinne igennem", undtaget hos sorte dyr, som kan maskere sølvgrå i EF.

Hvis han er DF, så vil alle unger indholde sølvgrå, men det kan som sagt ikke ses hos de sorte.

Tror i øvrigt jeg er for træt til at tænke i genetik baner i aften LOL Eftersom begge forældre i første parring er aa, så bliver alle unger genetisk sorte. Dvs. at de hanner som får det gule gen bliver gulsorte. Hvordan de ser ud med sølvgrå ved jeg ikke.

Og så må jeg hellere lukke ned før jeg skriver noget rent vrøvl :wink:
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 16. apr 2007 16:24

og så til koderne

et gæt og jeg vil meget gerne have hjælp her også

Mille

korthåret sort hvidbåndet tortie.

aa for det sorte, Baba eller BaBa for båndet, L_ for det korte hår, måske er hun bærer og sasa for ikke at være satin og Toto da hun er tortie, men ikke gul. Har jeg ret so far ? og hvad kan mere sættes på hende

aa Ba_a L_ sasa Toto

Nullermand

aa pp ll Sasa baba toY ?

og Nuser kan jeg slet ikke regne ud.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 16. apr 2007 17:09

Jeanholm skrev: Mille

korthåret sort hvidbåndet tortie.

aa for det sorte, Baba eller BaBa for båndet, L_ for det korte hår, måske er hun bærer og sasa for ikke at være satin og Toto da hun er tortie, men ikke gul. Har jeg ret so far ? og hvad kan mere sættes på hende

aa Ba_a L_ sasa Toto
Hvis du vil ha det hele med, for der er jo mange ting, som hun i teorien kunne være bærer af, så er det:

aa B_ Ba_ Cd_ dsds E_ L_ P_ Rx_ sasa _sg Toto __ (for U'erne)
Men det er ganske rigeligt at ha de ting med, som du selv nævner. Man tager som regel kun de relevante ting med, når man regner parringer ud.

Jeanholm skrev: Nullermand

aa pp ll Sasa baba toY ?
aa B_ baba Cd_ dsds E_ ll pp Rx_ Sasa Sg_ toY uu

Jeanholm skrev:og Nuser kan jeg slet ikke regne ud.
Det kan jeg sådan set heller ikke, sålænge vi ikke ved helt sikker hvilken farve hun er. Det eneste jeg er ret sikker på er:

Dsds
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 16. apr 2007 18:42

ai tal pia... du er skisme skrap

aa B_ Ba_ Cd_ dsds E_ L_ P_ Rx_ sasa _sg Toto __ (for U'erne)

der er dog nogen jeg ikke fatter

feks B.. altså en normal farvet hamster har BB (eller Bb) men hvorfor influerer det ikke på den sorte farve ?

Cd betyder det så at den så at sige har gen for at have "fuld" farve i den farve den så er ? og at det kun er hvis den er cdcd at den mister sin farve.. uagtet hvilken farve den har ?

Hvorfor kan man ikke sige noget om "U" hos mille, men at det kan ses hos nuller at han er uu ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 16. apr 2007 19:39

Jeanholm skrev: feks B.. altså en normal farvet hamster har BB (eller Bb) men hvorfor influerer det ikke på den sorte farve ?
Det er kun hvis den har bb, at det har indflydelse. Så bliver en sort hamster til chokolade (aa bb).
Jeanholm skrev:Cd betyder det så at den så at sige har gen for at have "fuld" farve i den farve den så er ? og at det kun er hvis den er cdcd at den mister sin farve.. uagtet hvilken farve den har ?
Jeps :-)
Jeanholm skrev:Hvorfor kan man ikke sige noget om "U" hos mille, men at det kan ses hos nuller at han er uu ?
Man kan ikke se umbrous på sort fordi de er så mørke i forvejen.
Mvh. Pia

Låst