gyldne

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Pipvig

gyldne

Indlæg af Pipvig » 12. maj 2007 21:21

Freja og Odin (gæt selv hvilket navnetema jeg er begyndt at følge ;-) ) er gyldne... Men, de ligner ikke hinanden ret meget, hun er split creme og så vidt jeg har forstået maskerer det det sorte men hvad betyder det?
Det ser ud som om at ovenpå hendes pels ligger der en ekstra farve (det lyder nok skørt men det gør det), hendes underpels er mørk men ikke sådan sort. Hendes kindtegninger er heller ikke så tydelige igen som Odins er. Hendes hætte ej heller.
Jeg prøvede at tage billeder af hende men hun har haft krudt i kanalen efter hun er blevet parret så det lykkedes ikke ret godt.
Odin derimod (der er blevet opdraget godt hjemmefra) satte sig pænt op på sit hus så jeg kunne tage billeder af ham. :lol:
Er det på grund af hun er split creme hun ser sådan ud eller er han gylden umbrous? måske begge dele?

(jeg prøver at tage et bedre billede imorgen af freja hvis hun er mere rolig der)
Vedhæftede filer
Billede 018.jpg
Freja oppefra
Billede 018.jpg (51.57 KiB) Vist 2517 gange
Billede 011.jpg
Odin
Billede 011.jpg (48.12 KiB) Vist 2517 gange
02.jpg
Frejas hovede
02.jpg (42.24 KiB) Vist 2517 gange
Har opgivet at holde tal på mine hamser :lol:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 13. maj 2007 07:59

Det er ikke split-creme, men creme, der maskerer sort. Dvs at et dyr med aa ee, som man ville forvente var BÅDE creme og sort, kun bliver creme. Altså at den er genetisk sort, men ikke viser det på nogen måde.

Umbrous kan du kende på bugfarven, som er mørkere.

Men det ses ofte at dyr viser spor efter hvad de er split for, og hendes mørkere farve kan måske godt skyldes at hun er split for sort.
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 13. maj 2007 15:04

Det lyder jo fantastik.
Så den "ekstra farve" der ligger hen over Freja og gør hende lysere kan godt være den farve hun er split for? (creme)

Betyder det at hvis Sigurd også er split creme og de får en aa ee så bliver den til creme? Har jeg forstået det ret?

Jeg har lige luret Odin... Han er helt sikkert mørk på maven, det går lige en hvid stribe hen over maven, men resten er mørk. Det gør ham til Umbrous ik? Det er dem der kan lave zobel ik?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 14. maj 2007 09:01

Fandt lige dette indlæg ang. umbrous, som du kan prøve at kigge på:
http://forum.ddhe.dk/viewtopic.php?t=33 ... ht=umbrous

Jeg mener ikke det kan ses om de split for creme, og det er heller ikke sikkert med det sorte. Jeg synes bare at når jeg har haft sort inde over mine gyldne, så har det ødelagt farven.

Men ja, en aa ee er fænotypisk creme. Der kan man ikke se det sorte overhovedet.

Umbrous kan lave zobel, hvis det er kombineret med creme.
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 14. maj 2007 11:32

Oki... så minus sort til gylden... ;-)

Låst