Er hun Tortie ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Benjamin

Er hun Tortie ?

Indlæg af Benjamin » 27. jun 2007 14:14

Her er en unge fra Normas kuld så som jeg heletiden har troed er Dom. spot sort men jeg syntes han har et gulligt skær i sine prikker så jeg har heletiden sagt at han var Dom spot fordi han var en han men i går sammen lignede jeg ham med hannerne i kuldet og jeg er faktisk ganske sikker på at han er en hun den er helt hvid på maven det er jeg sikker på men jeg syntes stadig at dens prikker ser gullige ud så spørgsmålet er, er hun Tortie ?

Billede

Billede

Billede

Billede

Tryk på billederne for at se dem støre. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Spot

Indlæg af Spot » 27. jun 2007 18:04

SOrry! er lige nødt til at sige *hva sagde jeg* :lol:

hehe.. ejj.. hun er super fin <3
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 27. jun 2007 20:04

Spot skrev:SOrry! er lige nødt til at sige *hva sagde jeg* :lol:

hehe.. ejj.. hun er super fin <3
Nu troede jeg jo at hun var en han fordi jeg ikke kunne finde nogle direvorter på hende da hun var lille men nu er jeg ganske sikker på at hun er en hun.

Men nu er det jo heller ikke afgjort om hun er Tortie endnu jeg tror faktisk stadig mest på at hun er Dom. spot sort for jeg syntes ikke at hun er meget gul men jeg håber det bliver lettere at se når hun bliver ældre.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. jun 2007 09:38

Her på min skærm ser hun gul ud, men hvis du kunne lave billederne lidt større, så vil det måske hjælpe lidt.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. jun 2007 10:46

Odgaard skrev:Her på min skærm ser hun gul ud, men hvis du kunne lave billederne lidt større, så vil det måske hjælpe lidt.
Har du prøvet at Trykke på billederne så blir de nemlig meget støre jeg måtte nemli sætte dem ind på en anden måde for forummet ville ikke godkende dem. :lol:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. jun 2007 20:15

Nøj hvor smart :-)

Men jeg blev nu ikke meget klogere af at de blev større.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. jun 2007 20:30

Nej jeg syntes også det er meget svært at vurdere for jeg syntes hendes pletter ser gullige ud men jeg er ikke sikker det ville være lettere hvis hendes pletter var lidt støre.

Kan en Dove og en Dominant spot zobel skimmel han og hun godt lave Tortie ?

jeg ved at farens mor var Tortie Så faren har måske et gen for gul der og så ved jeg ikke hvad der ligger i generne på min Dove hun men hvis der ligger Tortie længere tilbage i hendes gener er det vel ikke umuligt at den godt kan være Tortie.

Myrina

Indlæg af Myrina » 28. jun 2007 21:15

Jeg synes også jeg kan se at pletterne ikke er hvide men gule i det.

Min mand siger de er gule :lol:

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 29. jun 2007 05:09

Benjamin skrev: jeg ved at farens mor var Tortie Så faren har måske et gen for gul der og så ved jeg ikke hvad der ligger i generne på min Dove hun men hvis der ligger Tortie længere tilbage i hendes gener er det vel ikke umuligt at den godt kan være Tortie.
Det gule gen kan vel ikke ligge "skjult" hos en han, enten er han gul eller også er han ikke ???
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser

Wampi

Indlæg af Wampi » 29. jun 2007 10:48

nej :) hanner kan ikke være tortie sådan gule... ikke hvad jeg har forstået så er det et kvindeligt gen :P det er kun hunner der kan være tortie men hannerne kan jo bære på tortiegenet fra deres mor af :)
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 29. jun 2007 14:07

Som jeg vist også skrev et andet sted, så kan din han meget vel være cremegul umbrous. Det kan drille noget så forfærdeligt, når man får blandet creme og gul.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jun 2007 17:42

Jamen han har jo intet gult på sig den eneste plet han har den er Zobel farvet.

Men det gule eller cream kan så være skjult under det hvide.

lad mig stille et andet spørgsmål SKAL moren være Tortie for at kunne lave Tortie unger eller er det muligt at hun kan lave Tortie på en anden måde ?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jun 2007 17:43

Wampi skrev:nej :) hanner kan ikke være tortie sådan gule... ikke hvad jeg har forstået så er det et kvindeligt gen :P det er kun hunner der kan være tortie men hannerne kan jo bære på tortiegenet fra deres mor af :)
Jo hanner kan sagtens være Gule men ikke Tortie.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 30. jun 2007 10:32

Benjamin skrev:Jamen han har jo intet gult på sig den eneste plet han har den er Zobel farvet.

Men det gule eller cream kan så være skjult under det hvide.

lad mig stille et andet spørgsmål SKAL moren være Tortie for at kunne lave Tortie unger eller er det muligt at hun kan lave Tortie på en anden måde ?
Hanner er enten gule eller ikke-gule. Dvs. at creme skjuler gult hos hanner.

Ham her fx er genetisk gul:
Billede

Umiddelbart ville man jo tro han var zobel, men afkom efter ham viste at han måtte være gul, og ud fra de unger der kom kunne jeg gætte mig frem til at han var yellowblack umbrous (gul, sort og umbrous).

Din han kan dog ikke være yellowblack, når han parret sammen med en dove har fået gyldne unger, så jeg tror han er cremegul umbrous.

Hunner kan kun lave tortie unger, hvis hun selv er tortie eller gul.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 30. jun 2007 10:55

Så nu mener du ikke at min han er Dominant spot Zobel skimmel mere ?

altså han er jo næsten helt hvis med en zobel plet på halsen og han har lavet skimmel unger så skimmel er han og han laver også dom spot unger så det er han også og nu er jeg overhovedet ikke sikker på at ungen er Tortie endnu jeg syntes nemlig det er meget svært at vurdere.

Men jeg er lidt forvirret hvorfor er det pludselig du mener at min han ikke er Langhåret Dom. spot Zobel skimmel aligevel men en helt anden farve ?

Låst