en masse spørgsmål til de kloge

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Jeanholm

en masse spørgsmål til de kloge

Indlæg af Jeanholm » 2. jul 2007 05:22

Nu sidder jeg her på nattevagt og har god tid til at forfatte alle mine dummernik spørgsmål..

1: ZOBEL, er det en decideret farve eller betyder det blot at de har en ring om øjet.. hvis det er en farve, er der så nogen der kan smide et billede af en typisk zobel

2: REX.. så vidt jeg har forstået er det noget med krøllede knurhår ? eller er der mere i det ?

3: Jeg har været på familiebesøg og set vores skønne Milles helsøskende og forældre. Ret sejt kuld så nu har jeg stor lyst til at finde ud af hvad hun evt kan indeholde (vi får jo nok desværre ikke et kuld på hende, men af ren interesse for genetikken vil jeg forsøge at udrede farverne for henholdsvis forældre og hende. Flere af hendes søskende havde "bugtet" pels på nakken, sådan lidt fætte højben-agtigt - hvad er det ? og er det recesivt ?

4: kan en Toto pp Baba have større gule områder end cinnamon områderne eller har jeg fået byttet helt om på de gule kulører ? Milles mor er nemlig den der beigefarve (som jeg mener er den gule) og har pletter af noget mere orange (som jeg så mener er cinnamonfarve)

5: er der nogen der vha billeder kan demonstrere en typisk choko i forhold til en typisk brun/rust ?

6: Vores nullermand er aappllSasa, men det siges at han også er sølvgrå. Jeg læste på en side at dove+sølvgrå giver det der hedder "blonde".. har jeg så en langhåret blonde ? eller er jeg gal på den igen ?

7: mest til seriøse avlere: Når i parrer dyr, vil i så helst have et ens kuld eller kan i godt lide et kuld med forskellige dyr ? altså foretrækker i f.eks at parre rene BaBa med BaBa for igen at få ens unger eller kan i godt lide at tage dyr der er bærer af gener og håbe på 1:3 ?? jeg er jo ganske amatør, men jeg synes da det er sjovt at se flere slags i et kuld...
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser

Odgaard

Re: en masse spørgsmål til de kloge

Indlæg af Odgaard » 2. jul 2007 08:26

Jeanholm skrev:1: ZOBEL, er det en decideret farve eller betyder det blot at de har en ring om øjet.. hvis det er en farve, er der så nogen der kan smide et billede af en typisk zobel
En zobel er en creme med umbrous genet.

En typisk zobel uden andre gener indblandet ser sådan ud (ee U_)
Billede

Dette er en zobel med sølvgrå genet og desuden hvidbåndet. Altså en hvidbåndet sølvzobel. (Ba_ ee Sg_ U_)
Billede

Dette er en mink, som i princippet er en rødøjet zobel (ee pp U_)
Billede

Der findes også fx chokoladezobel som er bb ee U_

Jeanholm skrev:2: REX.. så vidt jeg har forstået er det noget med krøllede knurhår ? eller er der mere i det ?
Rex'er har større eller mindre grad af krøllet pels også, men der er meget stor forskel på kvaliteten, så derfor er de krøllede knurhår det sikreste kendetegn.

Hende her er en korthåret rex. De har bare generelt stritpels, ikke så meget krøllet.
Billede

En langhåret rex kan se helt alm. ud i pelsen, men kan også ha de smukkeste bølger.

Her er en langhåret rex hun
Billede

En langhåret rex han:
Billede

Her er 3 unger, hvor man tydeligt kan se bølgerne i pelsen. Oftest bliver det mindre synligt hos de voksne (især hos langhårede dyr).
Billede

Jeanholm skrev:3: Jeg har været på familiebesøg og set vores skønne Milles helsøskende og forældre. Ret sejt kuld så nu har jeg stor lyst til at finde ud af hvad hun evt kan indeholde (vi får jo nok desværre ikke et kuld på hende, men af ren interesse for genetikken vil jeg forsøge at udrede farverne for henholdsvis forældre og hende. Flere af hendes søskende havde "bugtet" pels på nakken, sådan lidt fætte højben-agtigt - hvad er det ? og er det recesivt ?
Det kan måske være rex, men du må lige ta et kig på knurhårene. Ellers er der ikke andre mutationer der påvirker pelsen på den måde. Rex er recessivt.

Jeanholm skrev:4: kan en Toto pp Baba have større gule områder end cinnamon områderne eller har jeg fået byttet helt om på de gule kulører ? Milles mor er nemlig den der beigefarve (som jeg mener er den gule) og har pletter af noget mere orange (som jeg så mener er cinnamonfarve)
Det kan meget vel være tilfældet. Mængden af gult kan variere fra næsten ingenting til at fylde mere "end grundfarven".

Jeanholm skrev:5: er der nogen der vha billeder kan demonstrere en typisk choko i forhold til en typisk brun/rust ?
Langhåret chokolade
Billede

Korthåret chokolade
Billede

Her kan du se en rust: http://www.petwebsite.com/hamsters/rust ... amster.htm

Jeanholm skrev:6: Vores nullermand er aappllSasa, men det siges at han også er sølvgrå. Jeg læste på en side at dove+sølvgrå giver det der hedder "blonde".. har jeg så en langhåret blonde ? eller er jeg gal på den igen ?
Dove + sølvgrå er sølvdove, så han må være langhåret sølvdove satin.

Jeanholm skrev:7: mest til seriøse avlere: Når i parrer dyr, vil i så helst have et ens kuld eller kan i godt lide et kuld med forskellige dyr ? altså foretrækker i f.eks at parre rene BaBa med BaBa for igen at få ens unger eller kan i godt lide at tage dyr der er bærer af gener og håbe på 1:3 ?? jeg er jo ganske amatør, men jeg synes da det er sjovt at se flere slags i et kuld...
Jeg foretrækker generelt at lave ens kuld, for på den måde kan man bedre sortere ungerne og vælge ud efter en god type. Nu avler jeg så ikke længere, men da jeg gjorde, så var det for konstant at forbedre farve og type, og det er svært hvis man konstant blander farverne.

For det første er der flere farver der ødelægger hinandens kvalitet, og for det andet bliver det ofte noget miskmask med 117 gener der indvirker på mystiske måder.

Fx hvis du gerne vil lave gode creme. Så hjælper det jo ikke at der kommer et kuld på 10 stk, hvor der måske kun er 4 creme imellem og så en masse andre farver. Hvis nu du har 10 creme unger, så kan du bedre vælge de bedste ud, både mht til perfekte farvenuance og den bedste type.

Dog er det ikke alle mutationer, der kan avles på den måde. Fx tortier skal jo blandes med grundfarven for ikke at få ene gule dyr. Og dominant spot må jo ikke parres med hinanden, de skal parres med ensfarvede dyr.

Hvis man gerne vil lave kombimutationer, så er det heller ikke altid muligt at finde egnede partnere i starten, og så må man jo også parre med noget andet.

Men jeg vil næsten sige at hver enkelt farve/tegning skal arbejdes med på dens egen måde for at få det optimale ud af det. Så det er svært at sige noget generelt om.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 2. jul 2007 10:12

Skal det være rigtigt seriøst, så har man kun dyr i én farve. Eller hvis man har god plads, kan man måske udvide til to farver.

Sådan foregår det bl.a. i England, og for at vinde udstillingerne hvor der kan være mange konkurrenter, der skal dyrene virkelig have god form og farve.

Men netop som Pia siger, hvis man skal vælge efter bedste type type og farve, så skal der dels være så mange at vælge mellem som muligt og dels skal alle de generende gener avles ud af bestanden.
Kenneth Worm

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 2. jul 2007 11:27

Først tusind tak fordi i endnu engang gide bruge jeres tid på alle mine spørgsmål :o)

Er det så ee eller U_ der giver ringen eller kombinationen ?
Nå vent lidt jeg kan se at næste svar giver svar på det første..
Dette er en zobel med sølvgrå genet og desuden hvidbåndet. Altså en hvidbåndet sølvzobel. (Ba_ ee Sg_ U_)
Altså det må være U_ der gør det… og U_ arbejder så altid sammen med en anden farve ???? hvordan ville en hamster med ku mutaionen U_ se ud ??? gylden med ringe ?

Dette er en mink, som i princippet er en rødøjet zobel (ee pp U_)
Hvis U_ ikke var med her, så ville den være rødøjet creme ikke ??

Ad 3+4 rex og krøllet pels… jamen deraf netop mit spørgsmål, for et par af dem havde den der krøllede pels, og jeg kiggede netop efter knurhårene der dog i mine øjne så helt normale ud.

Ad 5.. så chokoladen er altså mørkere og mere ”brun” end den brune/rust ?

Dove + sølvgrå er sølvdove, så han må være langhåret sølvdove satin.
Det var så også på en engelsk sprogside jeg fandt ”blonde” typen… er sølvdove så det samme som den engelske blonde ?

Skal det være rigtigt seriøst, så har man kun dyr i én farve. Eller hvis man har god plads, kan man måske udvide til to farver.
Jeg tænkte bare at man måske havde bedre mulighed for at få sine dyr solgt når der var lidt flere farver at vælge imellem…

kwo

Indlæg af kwo » 2. jul 2007 11:52

Jeanholm skrev:

Er det så ee eller U_ der giver ringen eller kombinationen ?
Nå vent lidt jeg kan se at næste svar giver svar på det første..
Altså det må være U_ der gør det… og U_ arbejder så altid sammen med en anden farve ???? hvordan ville en hamster med ku mutaionen U_ se ud ??? gylden med ringe ?
Det er kombinationen, der giver ringen. U alene giver bare en mørk gylden hamster uden ring.
Jeg tænkte bare at man måske havde bedre mulighed for at få sine dyr solgt når der var lidt flere farver at vælge imellem…
Det er sikkert muligt. Men de seriøse avlere tænker jo nok mere på hvordan hamsteren ser ud end på om de kan sælges. Og omvendt er det sikkert også nemmere at få solgt sine hamstere når de kommer fra en linie der vinder masser af præmier (hvis vi stadig tænker på forholdene i England).
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 2. jul 2007 15:03

Jeanholm skrev: Dette er en mink, som i princippet er en rødøjet zobel (ee pp U_)
Hvis U_ ikke var med her, så ville den være rødøjet creme ikke ??
Jeps :-)
Jeanholm skrev: Ad 3+4 rex og krøllet pels… jamen deraf netop mit spørgsmål, for et par af dem havde den der krøllede pels, og jeg kiggede netop efter knurhårene der dog i mine øjne så helt normale ud.

Normale hamstere kan godt ha lidt bølger i pelsen uden at være rex.
Jeanholm skrev:Ad 5.. så chokoladen er altså mørkere og mere ”brun” end den brune/rust ?
Chokoladen er ensfarvet pga aa generne. Rust er en agoutivariant med kindtegning, lys bug mm
Jeanholm skrev:Dove + sølvgrå er sølvdove, så han må være langhåret sølvdove satin.
Det var så også på en engelsk sprogside jeg fandt ”blonde” typen… er sølvdove så det samme som den engelske blonde ?
Den engelske "blonde" er en rødøjet letal grå, og bruges også enkelte steder om rødøjet sølvgrå.

Prøv evt at tage et kig på denne side: http://www.hobbydyrene.dk/Hamster-gener.htm
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 2. jul 2007 15:25

Chokoladen er ensfarvet pga aa generne. Rust er en agoutivariant med kindtegning, lys bug mm

ohhh.. så agouti betyder at den i en eller anden farvevariant har "flere farver" altså ligesom normal hamstren bare i andre kulører... og "self" colored (det læste jeg om på en amr site) er når den er helt ensfarvet ???

Så altså en cinnamon er simpelthen en agouti variant fordi pp har bleget normalfarven til noget orange stads ?

jeg tror sgi tiøren faldt

og tak for linket.. har ellers surfet godt rundt på din side, men den har jeg altså ikke set.. den giver et godt overblik

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 3. jul 2007 05:17

Jeg faldt lige over denne..
En aa ToTo bliver sortgul, men hvorfor har aa så ikke indflydelse på den gule farve nar der er tale om en tortie ??

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 3. jul 2007 20:06

Jeanholm skrev: ohhh.. så agouti betyder at den i en eller anden farvevariant har "flere farver" altså ligesom normal hamstren bare i andre kulører... og "self" colored (det læste jeg om på en amr site) er når den er helt ensfarvet ???

Så altså en cinnamon er simpelthen en agouti variant fordi pp har bleget normalfarven til noget orange stads ?

jeg tror sgi tiøren faldt
Jeps :-) Helt korrekt!
Jeanholm skrev:og tak for linket.. har ellers surfet godt rundt på din side, men den har jeg altså ikke set.. den giver et godt overblik
Der ligger heller ikke et direkte link fra hjemmesiden, så den kan ikke findes derigennem ;-)
Mvh. Pia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 3. jul 2007 20:07

Jeanholm skrev:Jeg faldt lige over denne..
En aa ToTo bliver sortgul, men hvorfor har aa så ikke indflydelse på den gule farve nar der er tale om en tortie ??
Rigtig godt spørgsmål... nok bare en af de ting, hvor vi må konstatere at "sådan er det bare" :lol:
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 12. jul 2007 15:20

her er et billede mht til den bugtede pels...

hvad er farven iøvrigt. faren er dom spot sort og moren er Ba cinnamon tortie
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (133.13 KiB) Vist 5272 gange

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 12. jul 2007 15:22

et billlede af moren... er det ikke den gule der er mest af ?
Vedhæftede filer
2.jpg
2.jpg (150.43 KiB) Vist 5271 gange

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 12. jul 2007 16:34

Jeanholm skrev:her er et billede mht til den bugtede pels...

hvad er farven iøvrigt. faren er dom spot sort og moren er Ba cinnamon tortie
Jeg tror han er dove, men han er godt nok lidt mere gullig end normalt.
Mvh. Pia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 12. jul 2007 16:35

Jeanholm skrev:et billlede af moren... er det ikke den gule der er mest af ?
Jeg ville umiddelbart tro hun er dove tortie, men det kan være lidt svært at sige når man kun ser hende ovenfra. Og jeg synes det er dove-farven der er mest af.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 12. jul 2007 17:26

her som jeg troede jeg var ved at have fat i det...

dove, er den ikke grålig ?? og ikke gul ?

Låst