Jeg har en hvidbåndet dominant spot sort, tror jeg det var Pia kaldte den. Der er billede af den under en 'hvad er mine hamstre- tråd jeg lavede tidligere. Den har flere pletter der ikke er sorte men cremefarvede, synes jeg de ser ud til. Er den tortie, eller er der et andet navn for det hvis pletterne er creme? Følgespørgsmål: Hvordan ser man forskel på creme og tortie (hvis det kan være creme altså) ? hverken dens mor eller far havde noget synligt 'gulligt' såvidt jeg kunne se (far: lys grå uden kindtegn., sølvdove??? Mor: dominant spot sort)
Jeg har nemlig en creme han og en hvidbåndet creme han, og dem må man ikke parre med hunnen hvis hun er tortie, vel?
mvh Desiree
Er alle gullige pletter tortie?
Hvis en hamster sammen med farven sort også har creme/gullige pletter, så er den tortie. Creme som mutation kan ikke findes sammen med andre farver på samme tid.
Der hvor det bliver svært er hvis hamsteren BÅDE er creme OG gul/tortie, så kan du ikke skelne farverne fra hinanden, og hamsteren vil bare se creme ud, men lave unger i overraskende farver.
Ofte ser man hos dominant spot at de faktisk er tortie, så dens mor har sikkert været tortie. Det skyldes at den hvide farve dækker over de gule pletter, der ellers ville ha været der.
Creme virker i øvrigt på den måde, at den maskerer aa. Dvs at hvis du har en genetisk sort hamster (aa), og det kan være både i form af sort, chokolade, dove mm. Med det samme den så får ee, så bliver den creme. (En chokolade bliver brunøret creme og en dove bliver rødøjet creme)
Og du har helt ret... det er ikke en god idé at bruge de creme hanner på hende. Jeg ville finde en god ensfarvet sort, og så i øvrigt kun avle videre på unger, der helt klart kun er dominant spot eller hvidbåndet. Ikke begge dele.
Der hvor det bliver svært er hvis hamsteren BÅDE er creme OG gul/tortie, så kan du ikke skelne farverne fra hinanden, og hamsteren vil bare se creme ud, men lave unger i overraskende farver.
Ofte ser man hos dominant spot at de faktisk er tortie, så dens mor har sikkert været tortie. Det skyldes at den hvide farve dækker over de gule pletter, der ellers ville ha været der.
Creme virker i øvrigt på den måde, at den maskerer aa. Dvs at hvis du har en genetisk sort hamster (aa), og det kan være både i form af sort, chokolade, dove mm. Med det samme den så får ee, så bliver den creme. (En chokolade bliver brunøret creme og en dove bliver rødøjet creme)
Og du har helt ret... det er ikke en god idé at bruge de creme hanner på hende. Jeg ville finde en god ensfarvet sort, og så i øvrigt kun avle videre på unger, der helt klart kun er dominant spot eller hvidbåndet. Ikke begge dele.
Mvh. Pia