Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
Solva
Nu prøver jeg at få styr på alle farverne

Jeg kan forstå at Tortie har noget med gult at gøre?? Men hvordan helt præcis??
Altså hvis en hamster har gult på sig overhovedet bare et eller andet sted så er den tortie eller?
Hvad hvis den er helt gul? Eller næsten helt gul?
-
Solva
Nu hvor vi er ved gul har jeg endnu flere spørgsmål *gg*
Jeg har en han der er hvidbåndet creme/gul..
Hvordan skriver man creme som genkode? Og hvordan skal jeg skrive gul? Er det Toy fordi det er en han?
Og hvordan skriver jeg det når det skal sættes sammen det hele?
Prøve : Baba ee Toy . Og så er der ikke mere eller??
Jeg tror endelig det der med genkoder er kommet ind

Nu forstår jeg også hvorfor at Charlie hedder ll pp Sg_
Men ifølge min stamtavle på Indy så er genkoderne LAAAAANNNGGGEEE..
Hvad er resten? :s Og hvor får man det fra?
-
Benjamin
En Tortie er en To farvet hamster hvor den ene af farverne består af gul så er ALLE Tortier ALTID hunner da der skal at gen til for at lave Tortie som kun hunner kan bærer på en hvidbåndet gul hamster er derfor ikke en Tortie der skal altså en anden farve til end hvid til for at hamsteren er Tortie og så skal den selvfølgelig også have gult på sig men selvom at en hamster for eksempel er Sort Tortie altså Sort med gule pletter så kan den godt være hvidbåndet aligevel så hedder det bare en Hvidbåndet Sort Tortie.
Så må vi se om det nu er til at forstå.

Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
-
Solva
Benjamin skrev:En Tortie er en To farvet hamster hvor den ene af farverne består af gul så er ALLE Tortier ALTID hunner da der skal at gen til for at lave Tortie som kun hunner kan bærer på en hvidbåndet gul hamster er derfor ikke en Tortie der skal altså en anden farve til end hvid til for at hamsteren er Tortie og så skal den selvfølgelig også have gult på sig men selvom at en hamster for eksempel er Sort Tortie altså Sort med gule pletter så kan den godt være hvidbåndet aligevel så hedder det bare en Hvidbåndet Sort Tortie.
Så må vi se om det nu er til at forstå.

Jamen ham her er hvidbåndet crem/gul.. Han er altså ikke kun hvidbåndet gul

-
Odgaard
Jeg er desværre for træt til at komme med et længere svar lige nu. Men jeg synes du skal prøve at kigge lidt tilbage i indlæggene her i kategorien. Jeg har uddybet det med gul/tortie en del gange på det sidste.
Mvh. Pia
-
Benjamin
Han kan ikke være både Cream og gul grunden til at han er blevet kaldt Cream/gul er sikkert fordi at man er i tvivl om han er Cream eller gul da de to farver godt kan ligne hinanden.
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

-
Odgaard
Han kan godt være både creme og gul

Mvh. Pia
-
Benjamin
Okay det havde jeg bare fået forståelse for at de ikke kunne det må du lige forklare en dag når du er udhvilet så.

-
Solva
Benjamin skrev:Han kan ikke være både Cream og gul grunden til at han er blevet kaldt Cream/gul er sikkert fordi at man er i tvivl om han er Cream eller gul da de to farver godt kan ligne hinanden.
Nej det er tydelige aftegnninger på hvor han er gul og hvor han er creme...
På dette billede kan du fx. se hvordan de skiller sig ud...
Hmm,. Er MEGET forvirret i det her?? Hvilken farve er det så hvis det ikke er gul?
En han kan jo åbenbart ikke være gul? :s
Og hvordan skal jeg skrive genkoden?
-
Vedhæftede filer
-

- DSC05446.JPG (126.16 KiB) Vist 4489 gange
-
Benjamin
Jo han kan godt være Cream og Gul på samme tid siger pia jo det havde jeg bare fået forståelse for at han ikke kunne men jeg skal jo heller ikke kunne vide alt vel
Desuden kan jeg jo også se meget tydeligt på billedet at han både er Cream og gul men det havde jeg bare fået forståelse for at de ikke kunne være medmindre med at de var Tortier og dermed hunner men det var så ikke helt rigtigt aligevel.

-
Solva
Benjamin skrev:Jo han kan godt være Cream og Gul på samme tid siger pia jo det havde jeg bare fået forståelse for at han ikke kunne men jeg skal jo heller ikke kunne vide alt vel
Desuden kan jeg jo også se meget tydeligt på billedet at han både er Cream og gul men det havde jeg bare fået forståelse for at de ikke kunne være medmindre med at de var Tortier og dermed hunner men det var så ikke helt rigtigt aligevel.

Jamen den forståelse har jeg også.. :lol: Derfor jeg ikke forstår hvorfor han har sådan en farve *gg*
Men hvad pokker er han så ?? Er han det der hedder Toy??
-
Benjamin
Altså genkoden for gult på hanner hedder ToY ja men hvordan den præcise genkode skal se ud vil jeg ikke blandes ind i.

-
kwo
Hanner kan godt være creme og gul samtidig. Og de hedder ganske rigtigt ToY så. Det skyldes at To-genet sidder på X-kromosomet, og da hunner har to X-kromosomer kan de blive både gule og tortie, men hanner har kun ét X-kromosom og kan derfor kun være enten gule eller normale (altså ikke-gule). Y-kromosomet er meget lille og indeholder kun få gener. Men man skriver det med for forståelsens skyld. Ellers kunne man skrive To-, men det bruger vi jo om når det andet gen er ukendt, og det er ikke tilfældet her.
Hvad farve han har vil jeg undlade at udtale mig om, da min skærm er elendig og farverne derfor højst sandsynligt ikke er som i virkeligheden.

Kenneth Worm
-
Benjamin
Findes der så andre varianter af to farvede hanner eller er Cream og Gul den eneste variant ? :lol:

-
kwo
Benjamin skrev:Findes der så andre varianter af to farvede hanner eller er Cream og Gul den eneste variant ? :lol:
Creme og gule hanner er jo ikke tofarvede, de er bare gullige over det hele. Så de eneste tofarvede er når der er et hvidtegnet gen inde i billedet.
Kenneth Worm