Genkoder.

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Jeanne

Genkoder.

Indlæg af Jeanne » 5. sep 2007 18:24

Jeg toede ellers, jeg havde fået riemligt godt styr på gen-koder -  men nu er jeg helt forvirret.....

Jeg mente, at hvis man skriver Pp, så lader man cinnamon være dominant (hvad det jo ikke er). pp er cinnamon, når dyret rent faktisk ER cinnamon. Hvis et dyr bærer på genet fra én forælder, ville jeg skrive p_
men kan forstå, at det ikke er korrekt ?? Det forstår jeg ikke.....

Skriver man så Ee, når dyret bærer på creme fra én forælder, og ikke e_ ?? Så skal jeg vist starte forfra på genetikken  :(
Mange hilsner fra Jeanne.

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 5. sep 2007 18:38

Jeps. Hvis man skriver Ee så er dyret split creme, dvs at den kun bærer skjult på creme, eller som du skriver at den kun har genet fra den ene forælder.
Og det er kun recessive gener de kan bære skjult.
Det er det samme med Pp og de andre recessive gener.

Dominante gener skrives med småt når de ikke har dem hvis de medtages når genkoden skrives, hvorimod recessive skrives med stort.
Hvis man fx skriver P_ så er det fordi at man ikke ved om dyret er bærer af cinnamon men afventer senere kuld.

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det, så ret mig meget gerne hvis jeg tager fejl :-)

Hilsener

Stine :-)
Har opgivet at holde tal på mine hamser :lol:

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 5. sep 2007 19:15

Okay - tak, så er jeg med alligevel. Så har jeg bare lavet nogle forkerte afstamnings-oplysninger - for jeg har f.eks. skrevet p_ ved unger efter Cirkeline (som er cinnamon), og det er jo forkert så  :?

Skriver man også pp i genkoderne for rødøjede dyr ?

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 5. sep 2007 19:18

Ja for det er cinnamon der giver rødøjet. :-)

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 5. sep 2007 20:31

Pipvig skrev:Ja for det er cinnamon der giver rødøjet. :-)
eller rubin ikke ?? (ruru)
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 5. sep 2007 20:36

Men rødøjet kan jo komme ud af meget andet end lige cinnamon - men er det så cinnamon-genet, der går videre i så mange generationer ?

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 5. sep 2007 21:06

Det er cinnamon der går igennem generationerne.

Rubinøjet er noget helt andet og er sjældent så vidt jeg har forstået.

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 6. sep 2007 10:03

Pipvig skrev:Det er cinnamon der går igennem generationerne.

Rubinøjet er noget helt andet og er sjældent så vidt jeg har forstået.
Ja selvom pp nok er det er OFTEST giver røde øjne, så ville jeg bare gøre opmærksom  på at det ikke er det eneste.

en ruru har også en anden slags røde øjne end end en cinnamon. Vores hun (der er rubinøjet) er næsten mørkøjet nu, men det har sådan en meget kraftig mørkrød undertone og ikke den mørk kanelrøde som cinnamon giver når de er ældre.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. sep 2007 20:07

Rubinøjet er meget sjældent. Det er kun pp og cdcd der ellers giver røde øjne. Og hos cdcd der går det ud over al farven på hamsteren undtagen på ørerne. Man kan godt regne med at alle farvede hamstere med røde øjne (og kødfarvede ører) er pp.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 6. sep 2007 20:33

Vi kom da frem til at vores Nuser var en ruru ikke ? (men hun er også fra sverige)

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 7. sep 2007 14:35

Jo det mener jeg vi gjorde. Tror også nok de avler dem i Sverige, og de findes sikkert også rundt omkring herhjemme, men folk ved ikke lige at det er det, de har, fordi de er svære at genkende.
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 7. sep 2007 14:42

Hvordan genkender man en ruru?

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 7. sep 2007 16:18

tjo... på det røde skær i øjnene ??

altså det var det Pia vanligst hjalp mig med genkoderne på mine at vi kom frem til at det var en rubinøjet vi havde og det harmonerer jo også fint med at den er fra sverige.

hun er dom spot sort og så var det jo udelukket at hun også kunne være pp, da sort og cinnamon ville give dove.

og cdcd som er den anden mulighed ville jo heller ikke levne sort på hende

så sidste udvej er og bliver ruru.

hvis du så hende nu ville du nok slet ikke bemærke det røde i hendes øjne. Vi VED at de er røde og der ses et dybt rødt skær når lyset falder rigtigt...

kwo

Indlæg af kwo » 8. sep 2007 11:19

Nu husker jeg ikke den nævnte tråd, så jeg vil undlade at snakke om den, men kun holde mig til ruby-eye.

Som Pia nævner så er den meget sjælden, hvis den da overhovedet stadig findes.

I følge den oprindelige beskrivelse af genet fra 1955, så har genet den virkning at det tydeligt bleger både det gule og det sorte pigment. Sort bliver til blåligt og gult til creme. Farven på ører er tydeligt blegere og udvikles senere i livet end normalt. Nyfødte unger har pigment i øjnene (kan tydeligt ses gennem øjenlågene). Når de åbner øjnene er øjnene rubinrøde, og dette kan ses i de fleste belysninger. Som voksne er ørerne kun svagt pigmenterede, og testiklerne uden farve.

Men udover de nævnte ting, så har genet også indflydelse på størrelse, vækst, levedygtigehd og reproduktion. Voksne dyr er tydeligt mindre end normalt og hanner er ofte sterile.

I forhold til et normalt recessivt gen (x), hvor en parring mellem to normale dyr der begge bærer på genet (Xx), vil give en fordeling på 75%-25% mellem normale dyr (XX og Xx) og dyr med den recessive farve (xx), så er de tilsvarende tal hos ruby-eye på 87%-13%, så mange dyr dør undervejs. Det kan skyldes flere faktorer: 1) at sædceller med ru-genet er dårligere på en eller anden måde, 2) at flere fostre end normalt dør i livmoderen, 3) at flere dør under fødslen, eller 4) at der er større chance for kannibalisme efter fødslen. Kun punkt 4 blev undersøgt og kunne ikke påvises. Størst chance er der for at det er punkt 2, der er skylden i de færre ru-unger.

Men ud fra disse oplysninger kan man jo starte med at udelukke at din hamster er ruby-eye, da en sort ruby-eye ikke eksisterer, idet sort ændres til blålig. Så det må være noget andet.
Kenneth Worm

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 8. sep 2007 13:32

hej kwo

jeg vedhæfter lige et billede af den ovennævnte hamster..
Vedhæftede filer
nuser.jpg
nuser.jpg (153.69 KiB) Vist 4812 gange

Låst