Mystisk

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Odgaard

Mystisk

Indlæg af Odgaard » 20. dec 2004 16:19

Er der nogen, der kan komme med en god forklaring til mig????

Jeg er helt på bar bund over nogle ungers farve.

Far er langhåret zobel

Billede

Mor er korthåret zobel tortie

Billede

Ungerne er: 2 sorte hanner, 1 sort tortie hun og 2 lyse hanner, som kan være creme eller måske cremegule.

Men hvordan hulen kan to dyr med cremebaseret farve få sorte unger?

Billede
Mvh. Pia

Anna

Indlæg af Anna » 20. dec 2004 16:23

Kan kun være fordi jeg elsker sorte dyr, så det har Jack & Ebony gjort for at glæde mig :lol:

Hihi, du regnede vel heller ikke med en genetisk forklaring fra mig vel :wink:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 20. dec 2004 16:30

:lol: Det kan da godt være det er grunden..... Men jeg regner nu ikke med at du kommer over og henter en af dem :wink:
Mvh. Pia

Anna

Indlæg af Anna » 20. dec 2004 16:33

Odgaard skrev::lol: Det kan da godt være det er grunden..... Men jeg regner nu ikke med at du kommer over og henter en af dem :wink:
Hihi, nej der er nok en anelse for langt - og har da ikke helt opgivet at få unger med Berlioz og Gigolo endnu :wink:
Men nyder da synet af alle dine dejlige hamsterbabyer.... 8)

Jane

Indlæg af Jane » 20. dec 2004 18:00

Nu er det jo sådan, at det er dig der har ekspertise og erfaging på det område.

Jeg tror slet ikke de er sorte, på billedet ser de brunlige ud :wink:

Er mystikken, at creme dominerer sort, eller hvordan er det nu det er ?

Anna

Indlæg af Anna » 20. dec 2004 19:13

De ser faktisk sådan lige mørk gylden agouti agtige ud, minder lidt om mit ene marsvin i farven

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 20. dec 2004 20:52

Ren teoretisk set burde der jo komme zobler af parringen, og de er også meget mørke, men de har altid en meget tydelig øjenring, som jeg ikke synes de her har... Zoblerne er desuden mere grålige i farven som små, så jeg er ret sikker på at disse er sorte.

Og til Jane: Når et dyr er aa ee, altså genetisk både sort og creme, så vil cremen dække over det sorte. Det er ihvertfald, hvad jeg altid har fået at vide.
Mvh. Pia

amaih

Indlæg af amaih » 20. dec 2004 21:46

det hænder vel ind imellem, at der sker en eller anden form for mutation på et gen :wink:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 20. dec 2004 21:51

Det kan du ha ret i, men disse gener (A og E) er jo muterede én gang, og burde jo så følge de spilleregler, der nu engang er...
Mvh. Pia

amaih

Indlæg af amaih » 20. dec 2004 22:10

det kan måske skyldes rekombination pga "crossing over" af generne, hvor stykker af kromosomerne bytter plads ( i løbet af meiosen). Jeg har et eksempel i en af mine fagbøger, på nogle hundehvalpe der ikke ligner deres forældre eller resten af kuldet, selvom de har samme forældre. Dette skyles det ovennævnte fænomen.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 21. dec 2004 07:58

Overkrydsning (crossing-over) sker mellem de gener der sidder på samme kromosom, og det er ikke tilfældet her.

Ellers dejligt med nogle input :D
Mvh. Pia

amaih

Indlæg af amaih » 21. dec 2004 10:44

ja okay...det var mit bedste bud på stående fod :wink:

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 21. dec 2004 13:36

Antingen luras en av föräldrarna och är en annan färg (vet inte vad dom har bakom sig, om det bara är creme och sobel) eller så är ungarna inte svarta.

En aaee är en creme med bra cremefärg. Det svarta gör att cremfärgen blir mer intensiv, ibland kan de som små även ha lite antydan till tippning.

Hur gamla är ungarna? Ibland kan det ju ta lite längre tid innan ögonringarna kommer. Förutsatt nu att båda föräldrarna är sobel så är det ju 25% chans till dubbel umborous och då blir de mörkare så det kan vara därför du tycker de ser svarta ut. Är den ljusa längst till höger mink? Ser ut lite som cinnamon, men det kan den ju inte bli om båda är sobel.

Vet faktiskt inte hur en black yellow creme, aaeeToY, skulle se ut...får nog studera deras stamtavlor lite och se om jag kan luska ut nåt mer. :)

/ Cecilia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 17. jan 2005 08:17

For lige at følge op på denne tråd, så er her nogle billeder af ungerne, som altså var sorte og sort tortie:

Sort hun:
Billede

Sort han (han er yngre på dette billede end hunnen er på det første):
Billede

Sort tortie hun:
Billede

Derudover var der disse to hanner, som er hhv. cinnamon og creme:
Billede

Billede

Et andet kuld med samme far og igen en zobel mor, har vist sig at indeholde sort, sort tortie og zobel

Her er tortie hunnen:
Billede

Så derfor går jeg udfra at den gule farve ligger hos hannen (Jack) og han ikke er zobel men derimod gul umbrous. Jeg har derfor hans mor (Mithlin) mistænkt for at være tortie.

Det er hende her:
Billede

Far Jack har i øvrigt fået en helbror, som jeg også mistænker for at have gul i sig.

Det er ham her (Imperio):

Billede

Han har en tydelig lys gul underpels, som dog er mere tydelig i virkeligheden end på billedet. Og han er klart umbrous med de lyse ringe om øjnene.

Jeg gætter på en genotype, der ser sådan ud:
pp ToY Uu

Hvad mener I? Kunne han bare være en rødøjet zobel? (ee pp Uu)

Jeg har planer om at prøve at parre Mithlin med en sort han og se, hvad der kommer ud af det.
Mvh. Pia

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 17. jan 2005 11:09

Eftersom nu samma pappa fått icke sobelfärgade ungar med två olika honor som troligen är sobel så skulle jag nog med gissa på att han inte är sobel. Vad han istället är e lite mer mystiskt. :-) Gul umbourus eller black yellow umbourus skulle jag nog gissa på, men ändå inte helt säker.

Rödögd sobel är ju mink precis som hans mamma är och brorsan ser ju inte lika varmt brun ut i pälsen som sin mamma så han är nog inte det. ppToYUu = honey umborous, vet inte riktigt hur den ser ut, men tycker han är lite för ljus, men mycket möjligt att cinnamon bleker umborousen så pass mycket.

En enda röra. :D Nog säkrast att du försöker prova dig fram med parningar för att få ut olika kombinationer som utesluter vissa gener. :)

/ Cecilia

Låst