testparring..

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
burrus

testparring..

Indlæg af burrus » 9. okt 2007 23:08

hmm sidder her og laver "test parring" i excel på james og kiks:

kiks: A_ B_ baba Cd_ dsds Ee Ll P_ Rx_ sasa sgsg ToTo uu

james: aa Baba ll  Ee _u

og har en del problemer i at stille det op - tror ikke jeg gør det helt rigtigt :oops: for jeg får lige pludselig noget værre vrøvl ud af det!!!

nogen der har tid/lyst til at prøve at stille det rigtigt op for mig?

vil jo gerne se hvad jeg evt. ku få ud af et kuld

:D

synes gentik er vildt spændende men svært!

hvorfor har vi dog ikke et program der kan gøre den slags!!!
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Spot

Indlæg af Spot » 10. okt 2007 09:02

Forstår bare ikke hvordan du kan få så meget ud af et par farve!!!

Jeg kan slet ikke finde ud af det der :(
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. okt 2007 09:50

Tror det er fordi der er taget de gener med der ikke er til stede hos kiksen, det synes jeg også er lidt forvirrende :oops:  Det kommer nok med tiden. Hvis du tager alle gener med hos en, og kun nogle hos den anden, er det da slet ikke til at finde ud af. Såvidt jeg forstod fra mit lynkursus hos pipvig, er det ret vigtigt at du sørger for at generne 'matcher hos de to hamser, dvs, hvis e er til stede i den ene kode, skal det også være til stede i den anden, enten som værende til stede i hamsteren, eller som ikke værende til stede
A_ B_ baba Cd_dsdsEe Ll P_ Rx_ sasa sgsg ToTo uu
aa Baba ll  Ee _u
De samme bogstaver skal altså stå ved begge hamstre, og de bogstaver man ikke mener er til stede i nogle af hamstrene, behøver ikke være der, det forvirrer (mig) mere end det gavner.
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 10. okt 2007 09:54

hmm ja og så selvom jeg kun prøver at matche de koder de har "tilfældes" synes jeg stadig det blir volapyk det resultat.. :cry:

prøvede også først med den korte af kiks' kode men så har de kun 2 koder tilfældes... og det kan jeg jo altså ikke rigtig finde ud af noget på?

og har jo kun den superkorte på james...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. okt 2007 10:00

Alle de koder kiks har skal spejles i james, dvs du skal skrive at han ikke har dem. Jamses er nok så kort fordi der kun står det han har. Der er nogle ting jeg først har fundet ud af at mine har efter en parring, f. eks at en af mine gyldne var split creme. Men det ser ud som om du har en fuldstændig liste på kiksen (elsker det navn :D ).
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 10. okt 2007 10:03

Desiree skrev:Alle de koder kiks har skal spejles i james, dvs du skal skrive at han ikke har dem. Jamses er nok så kort fordi der kun står det han har. Der er nogle ting jeg først har fundet ud af at mine har efter en parring, f. eks at en af mine gyldne var split creme. Men det ser ud som om du har en fuldstændig liste på kiksen (elsker det navn :D ).
hm men når nu de skal skrives som han ikke har dem - hvordan skal de så skrives ? jeg er vildt lost i det, fordi nogle skal have store og nogle små bogstaver for ikke at have dem... :?

umiddelbart hvis de "bare" skal spejles:

james: aa B_ Baba Cd_ dsds  Ee ll P_ RX_ sasa sgsg  _u

for ToY skal vel ikke på hvis han ikke er gul/tortie?

(kiks: A_ B_ baba Cd_ dsds Ee Ll P_ Rx_ sasa sgsg ToTo uu)
Senest rettet af burrus 10. okt 2007 10:05, rettet i alt 1 gang.
Pia B

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. okt 2007 10:05

Det kender jeg :roll:
Mit råd er at se på listen over gener på f.eks hobbydyrene og se om et gen har store eller små bogstaver på listen. Hvis det står omvendt hos kiks, har hun dem ikke. tror jeg :oops:
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 10. okt 2007 10:07

Desiree skrev:Det kender jeg :roll:
Mit råd er at se på listen over gener på f.eks hobbydyrene og se om et gen har store eller små bogstaver på listen. Hvis det står omvendt hos kiks, har hun dem ikke. tror jeg :oops:
TAK!  :D  jeg tror nok jeg er ved at have liiiiiidt styr på det, men den der med hvad der er dominant og recessiv, hvad der skal være hvad - GOSH det er ski lidt svært!
Pia B

burrus

Indlæg af burrus » 10. okt 2007 10:17

øhm men stiller man de to Ee op mod hinanden får man jo 2*Ee, ee OG EE

hva er EE????
Pia B

kwo

Re: testparring..

Indlæg af kwo » 10. okt 2007 10:21

burrus skrev: kiks: A_ B_ baba Cd_ dsds Ee Ll P_ Rx_ sasa sgsg ToTo uu

james: aa Baba ll  Ee _u
Som det er blevet sagt, så kan man fjerne dem der ikke "findes" hos begge hamstere (de findes jo stadig, men er bare af vildttypen, og derfor ikke interessante i denne sammenhæng).

Derfor fjernes B_ Cd_ dsds P_ Rx_ sasa sgsg fra Kiks.
U'erne har jeg også fjernet, da der kun måske er et U hos den ene. (Eventuelt kan laves to skemaer, et hvor man leger at den er Uu, og så det nedenfor).

Så i stedet kommer de til at se sådan ud:
Kiks: A_ baba Ee Ll ToTo
James: aa Baba Ee ll toY

Ingen grund til at tage L'erne og Ba'erne med i skemaet (jo færre gener, jo nemmere). Det kan nemt ses at halvdelen af ungerne bliver langhårede, og halvdelen af ungerne bliver hvidbåndede.

Og To vil jeg også pille ud. Ungerne bliver enten Toto (tortie hunner) eller ToY (gule hanner), oveni de farver der kommer ud af skemaet.

Tilbage står vi med kun et par gener, og så bliver skemaet meget nemmere at lave:
A_ Ee
aa Ee

Da vi ikke ved hvad A_ er på det andet gen, kan også her laves to skemaer, et hvor den hedder AA og et hvor den hedder Aa.

Jeg kan lige vise hvordan det ser ud når den er AA.

AE       Ae
-------------------------
aE         AaEE   AaEe
ae         AaEe   Aaee

Altså 75% gyldne og 25% creme. Og altså sammenholdt med det ovenstående med de gule og tortie.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 10. okt 2007 10:26

:D TAK! hm nu tror jeg jo næsten jeg forstår det lidt  :o  :lol:
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 10. okt 2007 10:31

En anden måde at gribe det an på, er at splitte genkoden op i dele: pels, tegninger og farve.

Altså først pille de gener fra der har med pelsen at gøre, og lave et skema om dem. I dit tilfælde giver det som nævnt 50% korthårede og 50% langhårede. Ingen af dem er satin, derfor kan satin aldrig dukke op hos ungerne. Ingen af dem er rex, men der kan meget langt ude i teorien dukke rex unger op, hvis begge forældre viser sig at være Rxrx. Det er dog meget usandsynligt, så jeg ville bare holde mig til at der kommer korthårede og langhårede. :-)

Og så kan man tage tegningerne. Her er det endnu nemmere, da alle disse gener er dominante. Så igen, 50% hvidbåndede og 50% uden bånd.

Og så sidste gruppe er så farverne. Der ville jeg som nævnt ovenfor nok pille To ud og tage den for sig selv, men det er jo en smagssag. :-)
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 10. okt 2007 10:34

1) men hvordan gul? jeg aner jo ikke om james har gul?

2) hvis man siger hun er Ae vil den jo så hedde:
             AE       ae
aE         AaEE   aaEe
ae         AaEe   aaee

vil det give sorte og gyldne eller hvordan? :?  og hvad er hvad? (går ud fra AaEE og AaEe er gylden?)

bånd og langhåret har jeg helt styr på nu  :D
Pia B

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 10. okt 2007 13:16

James kan ikke ha gult, da det er dominant (kønsbunden).

Så guldhamstere kan ikke være split for gult.

Rent farvemæssigt, så er det korrekt at AaEE og AaEe er gylden.

aaee bliver creme

Så du kan få gyldne, sorte og creme unger.

Når så det gule skal med, så kan du fra en gul hun få gule hanner og tortie hunner.

Dvs:
Hunner i gylden tortie, sort tortie og creme tortie
Hanner i gul, sortgul og cremegul.
Mvh. Pia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 10. okt 2007 13:17

Og så forresten lige et godt råd med i købet ;-)

Drop alle cremefarvede unger til videre avl, for creme og gul bør holdes skarpt adskilt fra hinanden.
Mvh. Pia

Låst