Parring ll Sgsg?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Sabina1003

Parring ll Sgsg?

Indlæg af Sabina1003 » 28. jan 2008 17:17

Halløjsa alle i dejlige mennesker..  :D

Nå, nu kommer hende den uvidende med et spørgsmål..

Jeg så i tråden forinden, at "hamsterhjulet" havde spurgt ang. parringer, hvor odgaard kom med et "genetisk" råd, hvis man bla. gerne ville afsætte til andre opdrættere, og lave nogle gode avls unger, eller hvad det nu hedder..  :?

Det er jeg lige netop interesseret i.. Nogle spændende farver, der evt. også kunne være interessante for andre end bare "mor, far og børn"..

Jeg har været inde på Odgaards side, for at kigge på "de grå varianter".

Jeg er blevet en hel del klogere, men kan stadig ikke finde ud af hvad jeg skal have for en han, til at parre min ll Sgsg hun..??

Håber på et godt råd..

På forhånd tak..  :)

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 28. jan 2008 17:36

Hihi, nu vi må snart lære det!  :lol:  (Gælder også mig selv :oops:  :D )
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 28. jan 2008 18:12

Hvis du vil avler hen imod gode farver, der lever op til standarden, skal du vælge en sølvgrå han. Jeg véd ikke, hvad du synes, er spændende farver - men du kunne jo vælge en zobel han, med dén tanke at lave sølv-zobel (det synes jeg i hvert fald er en flot farve) :D
Mange hilsner fra Jeanne.

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 28. jan 2008 18:34

Hamsterhjulet:

Haha, er helt enig.. Gør også et forsøg hver aften  :D Men fatter åbentbart minus..  :lol:

Jeg er også helt vild med sølv-zobel, men syntes også det kunne være sjovt at få andet end bare 10 unger i "samme farve" :P

Men tror jeg går efter noget satin og hvidbånd.. Kan hvidbåndet ses på en sølv-zobel?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. jan 2008 18:43

Sabina1003 skrev:Hamsterhjulet:

Haha, er helt enig.. Gør også et forsøg hver aften  :D Men fatter åbentbart minus..  :lol:

Jeg er også helt vild med sølv-zobel, men syntes også det kunne være sjovt at få andet end bare 10 unger i "samme farve" :P

Men tror jeg går efter noget satin og hvidbånd.. Kan hvidbåndet ses på en sølv-zobel?
Ja hvidtbånd kan godt ses på en sølvzobel. :wink:

Her er et billed af to unger fra et af mine tidligere kuld den til højre er zobel og den til venstre er sølvzobel og de er begge hvidbåndede. :wink:

Billede

Jeg er lidt i tvivl om du vil kunne få Sølvzobel ud af din hun hvis du parrer den med en Zobel jeg mener det kræver at din hun er Ee altså at hun bærer et gen for creme men jeg er ikke sikker. :wink:

Men HVIS du kan få Sølvzobel ud af at parre hende med en Zobel så bliver alle unger jo ikke Sølvzobel så er der også mulighed for:

Creme
Zobel
Sølvgrå
Sølvzobel
Sølvgrå Umbrous
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 28. jan 2008 18:49

Det lyder godt nok interessant..

Er der nogle der ved om den er nødt til at bære ee eller det med creme? haha.. jeg er godt nok ikke god til genetik..  :lol:

Så vidt vi er kommet frem til er min hun ll Sgsg - og begge forældre ligeså.. Så gemte gener tror jeg ikke der er..

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. jan 2008 18:53

Zobel kræver et lille e fra begge forældre, så din hun skal være Ee for at kunne give zobel unger.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. jan 2008 18:53

Sabina1003 skrev:Det lyder godt nok interessant..

Er der nogle der ved om den er nødt til at bære ee eller det med creme?  
ee er jo genkoden for creme. :lol:

Ee betyder så split for creme. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 28. jan 2008 19:53

Haha, der kan du bare se hvor meget jeg har forstand på det Benjamin..  :wink:

Og det kan man jo ikke vide, når jeg ikke ved noget om forældrenes gener  :?

Jamen hvorfor skal hunnen bære noget, er det ikke nok med at min nye han har nogle forskellige genkoder?

Hvad er der ellers af muligheder..

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. jan 2008 19:59

Sabina1003 skrev: Og det kan man jo ikke vide, når jeg ikke ved noget om forældrenes gener  :?
Nej du kan ikke vide, hvad hamsteren er split for medmindre du kender forældrene farver, og selvom du gør det, så kan den stadig godt vbære på noget ukendt som stammer fra en forfader længere ude.
Sabina1003 skrev: Jamen hvorfor skal hunnen bære noget, er det ikke nok med at min nye han har nogle forskellige genkoder?
Når det gælder de recessive varianter, så skal ungen ha genet fra begge forældre før det kommer til udtryk. Hvis du parrer dyr som ikke har komtatible recessive gener eller er af en dominant variant, så vil du kun få gyldne unger (altså vildfarven).
Sabina1003 skrev: Hvad er der ellers af muligheder..
En anden variant, som man kan lave med sølvgrå er offwhite. Det er kombinationen af sølvgrå og creme.

Men jeg ville nok foretrække at parre hende med en anden sølvgrå og så gå efter at lave dyr med så gode farver og aftegn som muligt. Altså med helt sorte kindtegninger og hvad de nu ellers skal ha ifølge standarden.
Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 28. jan 2008 20:07

Hvad betyder komtatible recessive gener ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. jan 2008 20:23

Det betyder at der fx kun kan komme sorte unger fra ikke-sorte forældre hvis begge forældrene er Aa (bærer på sort/split for sort). Altså de skjulte gener skal "passe sammen" for at kunne gi unger af den farve.

Håber det gav mening :)
Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 28. jan 2008 20:51

Det gjorde det.. Sådan lidt da..  :)

Men hvordan får man gode unger? Ved godt det lyder mærkeligt.. Men når min får unger, tager man så den bedste unge, men de bedste aftegninger og avler videre med?

Men hvor får man så en ny han eller hun til at parre den, hvor man ved den har gode gener..?

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 28. jan 2008 20:59

Det er et større - men også spændende arbejde  :D
Du gemmer selvfølgelig dén unge med bedst farve, kindtegninger, pels o.s.v. - Så må du finde en god (ubeslægtet) sølvgrå han/hun (alt efter hvad du vælger at beholde) - og så parre videre dérfra  :D
Mange hilsner fra Jeanne.

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 28. jan 2008 21:01

Haha, det får jeg aldrig lov til af min forlovede..  :shock:  :lol:

Hvad med tortie, dove, creme eller chokolade?

Kan det lade sig gøre..?

Låst