Sølvgrå genetik..
-
Sabina1003
Sølvgrå genetik..
Nu har jeg læst en hel del inde på odgaards side..
Faktisk 35 sider.. Om ren genetik og om sølvgrå..
Jeg har lige nogle spørgsmål:
Jeg har fået afvide at min hamster er Sgsg - altså heterozygotisk. Men det betyder jo at den har to forskellige gener, men hvorfor det? Hvad er det for nogle gener?
Inde under sølvgrå (på odgaards side) står der "andre muligheder" mht. kombinationer - der står f.eks.
Kombineret med sort og tortie = sort sølv tortie (aa SgSg Toto)
Men hvorfor bliver ungen en SgSg, min er jo en Sgsg..?
De muligheder der står inde på odgaards side, kan jeg få alle dem? Med en Sgsg?
Faktisk 35 sider.. Om ren genetik og om sølvgrå..
Jeg har lige nogle spørgsmål:
Jeg har fået afvide at min hamster er Sgsg - altså heterozygotisk. Men det betyder jo at den har to forskellige gener, men hvorfor det? Hvad er det for nogle gener?
Inde under sølvgrå (på odgaards side) står der "andre muligheder" mht. kombinationer - der står f.eks.
Okay mit gæt:
SgSg alene er sølvgrå
aa er sort og sammen med SgSg er det sortsølv + så Toto som jo er tortie
Har jeg ret
Men det kræver, vist at din er spilt for sort (a).
Den sorte torties kode må så være aa Toto
SgSg alene er sølvgrå
aa er sort og sammen med SgSg er det sortsølv + så Toto som jo er tortie
Har jeg ret
Men det kræver, vist at din er spilt for sort (a).
Den sorte torties kode må så være aa Toto
Senest rettet af Hopiw 31. jan 2008 22:01, rettet i alt 1 gang.
-
Sabina1003
Jamen det er det jeg ikke helt forstår, for når man læser de der kombinations muligheder, må man vel gå ud fra at det er en ren Sgsg der bliver omtalt?
Ellers ville der vel stå - kan kun lade dig gøre med split for sort f.eks.?
Hvilke ting kan man så gå ud fra, hvis alt skal være split for et eller andet.. :?
Ellers ville der vel stå - kan kun lade dig gøre med split for sort f.eks.?
Hvilke ting kan man så gå ud fra, hvis alt skal være split for et eller andet.. :?
Re: Sølvgrå genetik..
Tja et ad gangen:Sabina1003 skrev: Jeg har fået afvide at min hamster er Sgsg - altså heterozygotisk. Men det betyder jo at den har to forskellige gener, men hvorfor det? Hvad er det for nogle gener?
Din hamster er Sgsg fordi den modtager et gen fra mor og et gen fra far.
lad os antage at mor er SgSg og far er sgsg
Så har din hamster modtaget Sg fra mor og sg fra faren
Dermed har din hasmter "to gener" - den har anlæg ti lat lave sølvgrå unger men også agouti unger (ikke-sølvgrå)
SgSg kommer af at hamsteren har modtaget et Sg fra BÅDE mor og far
din hamster har "kun" modtaget Sg fra en af forældrene...
I princippet kan du få dem alle - HVIS! din hamster er split for alle de forskellige farver og/eller at den du parre med er de farver eller er split for de farver (alt efter om det er recessive eller dominante gener vi snakker om)
f.eks. en sølv sort tortie -
en sølv sort tortie er aa SgSg Toto
Da din hamster "kun" er sølvgrå så vil du for at få sølv sort tortie skulle have fat i en hamster der har gener for alle tre gener
a Sg og To genet
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
det er det ogsåHopiw skrev:Troede bare små a'er var resistive. som i blodtyper (: (gav det nogen mening? okay glem det)
ihh troede lige jeg havde den -.-
a viger for A
så en gylden er både AA og Aa - men Aa er gylden med split for sort men en aa ToTo/ToY er sort gul, hvor aa Toto er sort tortie
Pia B
YAY! Jeg fattede lidt genetik :shock:burrus skrev:a Sg og To genetog din hamster SKAL så også have a
(tag jer ikke af mig jeg jubler bare)
-
Sabina1003
Jamen når hamsterens forældre begge er sølvgrå, hvordan kan man så vide hvad den har arvet?
Går ud fra man kan se det på farven? Altså om den er EF eller DF?
Men nu kender jeg ikke forældrenes genetik andet end at de begge er sølvgrå, alle ungerne var samme farve, altså sølvgrå - så går ud fra der ingen skjulte gener er.
Men for at få flere farver, skal jeg jo så have fat i nogle af de dominante gener? som er?
Men nu kender jeg ikke forældrenes genetik andet end at de begge er sølvgrå, alle ungerne var samme farve, altså sølvgrå - så går ud fra der ingen skjulte gener er.
Men for at få flere farver, skal jeg jo så have fat i nogle af de dominante gener? som er?
En hamster har to gener for hver egenskab. Eller rettere sagt to steder på DNA strengen hvor genet, der koder for en bestemt egenskab sidder. Hvis vi fx tager genet for sølvgrå, så skal man ikke så meget kigge på at genet giver farven sølvgrå, men mere at den i muteret form fjerner noget farve, nemlig al det rødbrune pigment, så hamsteren fremstår som sølvgrå. De fleste mutationer fjerner pigment i større eller mindre grad, eller ændrer pigmentets nuance.Sabina1003 skrev:Jeg har fået afvide at min hamster er Sgsg - altså heterozygotisk. Men det betyder jo at den har to forskellige gener, men hvorfor det? Hvad er det for nogle gener?
Men altså når to hamstere parrer sig, så mødes der en ægcelle og en sædcelle. De har hver halvdelen af DNA strengene, og de skal passe sammen så de steder der koder for samme egenskab mødes. Så hamsterungen får halvdelen af strengen fra far og halvdelen fra mor. Hvis ungen får sg fra hver forælder, så bliver den gylden. Det er normalfarven. Hvis den derimod får Sg fra den ene forælder, så bliver den EF sølvgrå (som din hamster). Hvis den får Sg fra begge forældre bliver den DF sølvgrå.
Dette gælder kun fordi Sg dominerer over sg. Hvis det er en recessiv variant, så "vinder" normalfarven, og hamsteren vil bære det recessive gen skjult (split).
En længere forklaring, men jeg håber det besvarede dit spm.
Grunden til at en sortsølv skal være SgSg er at hvis den kun var Sgsg så bliver den alm. sort. aa maskerer nemlig EF sølvgrå.Sabina1003 skrev:Inde under sølvgrå (på odgaards side) står der "andre muligheder" mht. kombinationer - der står f.eks.
De fleste af dem kræver at din hun bærer på nogle skjulte gener. Hvis du fx gerne vil lave rødøjede sølvgrå (pp Sg_) så er det ikke nok at parre en cinnamon med en sølvgrå. Cinnamon nedarves recessivt, så i første omgang vil du kun få sølvgrå og gyldne unger.Sabina1003 skrev:De muligheder der står inde på odgaards side, kan jeg få alle dem? Med en Sgsg?
Din hun: PP Sgsg
En cinnamon han: pp sgsg
= 50% Pp Sgsg (gylden split for cinnamon)
50% Pp sgsg (sølvgrå split for cinnamon)
Men hvis du så parrer to Pp Sgsg:
= PP SgSg (DF sølvgrå)
Pp SgSg (DF sølvgrå split for cinnamon)
pp SgSg (rødøjet DF sølvgrå)
PP Sgsg (EF sølvgrå)
Pp Sgsg (EF sølvgrå split for cinnamon)
pp Sgsg (rødøjet EF sølvgrå)
Spørg endelig igen, hvis der er noget, du er i tvivl om!
Mvh. Pia
hehe ja...Hopiw skrev:YAY! Jeg fattede lidt genetik :shock:burrus skrev:a Sg og To genetog din hamster SKAL så også have a
(tag jer ikke af mig jeg jubler bare)
Pia B
Normalt kan man ikke se forskel på EF og DF dyr, men hos sølvgrå er der en undtagelse. DF dyr er markant lysere.Sabina1003 skrev:Jamen når hamsterens forældre begge er sølvgrå, hvordan kan man så vide hvad den har arvet?
Skjulte gener kan ligge skjult i hundredevis af generationer, og dukker kun op hos ungerne hvis dyret bliver parret med en hamster med tilsvarende skjulte gener. (Det er det med at de skal være kompatible).
De fleste mutationer er recessive. Det er mest tegningsmutationerne, der er dominante.
Mvh. Pia
-
Sabina1003
-
Sabina1003