Parring - farver på ungerne??

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
MadamMim

Parring - farver på ungerne??

Indlæg af MadamMim » 4. feb 2008 23:27

Jeg har endelig fundet en dag en af mine hunner ville lade sig parre på (får sjældent testet dem 4 dage i streg), så nu håber jeg på fine små unger om et par ugers tid.

Men er selvfølgelig nysgerrig efter hvad der kan komme ud af en sådan parring.
-Ingen af forældrene har haft unger før, så ved ik hvordan de "avler".
- Jeg kender ikke forældrene til nogen af forældrene her.

Faderen er cinnamon og moderen er hb dove.

Så hvad vil der kunne komme ud af dette, hvis vi ser bort fra at jeg ikke aner hvad der ligger i generne???

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 4. feb 2008 23:43

der vil helt sikkert kunne komme Cinnamon og hvis din Cinnamon han bærer et gen for sort vil der også komme Dove bærer de begge på et gen for creme vil der kunne komme rødøjede creme unger og der er nok også chancer for rødøjede hvide. :wink:

Om der lige er mulighed for andre farver ved jeg ikke og har heller ikke lige tid til at regne det ud lige nu. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 5. feb 2008 00:45

50 % af ungerne vil blive hvidbåndet  :D
Mange hilsner fra Jeanne.

contraria

Indlæg af contraria » 5. feb 2008 10:50

i klåve genetiker må lige rette mig hvis jeg ikkke har ortenligt styr på noget af den neden for her..... :oops:

Forældrene:
Cinnamon = AA pp
Dove = aa pp

det giver unger i:

Aa pp = cinnamon (A agouti bære af sort, pp røde øjne)

er din Cinnamon så split for sort ser det så ledes ud

forældrene:
Cinnamon = Aa bb
Dove = aa pp

det giver unger i:

Aa pp = cinnamon split for sort
aa pp = dove

er cinnamonen ikke split for sort men begge er split er crem:

forældrene:
cinnamon = AA Ee pp
Dove = aa Ee pp

giver det unger i:

Aa EE pp = cinnamon
Aa Ee pp = cinnamon split for creme
Aa ee pp = Rød ojet creme

er cinnamonen split for sor og de begge er split for creme

forældrene:
cinnamon = Aa Ee pp
Dove = aa Ee pp

giver det unger i:

Aa EE pp = cinnamon
Aa Ee pp = cinnamon
Aa ee pp = rød øjet creme
aa EE pp = dove
aa Ee pp = dove
aa ee PP = rød øjet creme
de venligste hilsner amanda

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 5. feb 2008 13:43

Cinnamon er pp - ikke AA pp.

burrus

Indlæg af burrus » 5. feb 2008 13:57

Jeanne skrev:Cinnamon er pp - ikke AA pp.
tja den er jo i princippe både AA pp og pp - for AA er jo "bare" en agouti/gylden og cinnamon er jo altså en gylden med pp...

så AA pp er lige så rigtigt som pp...  :wink: men AA er total unødvendigt at skrive medmindre de f.eks. er Aa pp - split sort...
men ellers er AA ikke nødvendigt at skrive :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 5. feb 2008 15:09

Det er jeg ikke enig i. Det vil være det samme som at sige, at f.eks. sort er aa EE. Den korrekte genkode for cinnamon er pp.

contraria

Indlæg af contraria » 5. feb 2008 15:35

ved godt det intet har med tråden at gøre og vi bevæger os ud på et side spor.

men nu er jeg ny inden for hamster genetik... (har en del viden om katte og mus)

men når jeg farve bedømmer fenotypen kikker jeg først på om den er Agouti eller non-agouti. (miljøskadet) altså om den er A_ eller aa

der nøst kikker jeg på hvad den kan være på di andre bogstaver. og for at ku forstå farvekoderne her i starten og især i forbindelse med paringer vælger jeg og kikke på alle de bogstaver som vides er i den på gældene paring. i dette tilfælle er A_ med fordi doven er aa og p er med fordi de begge har det. og e eryret er aguti med fordi det går ind og fjerne den sorte malanin pikment fra håret.

og så vil jeg da sige at det er da lige så vigtigt om den er A_ pp cinnamon eller bare betegnes som pp. det er jo forståelsen af generne som er det vigtigste at få formidlet hvider.

for i min verden er pp = dyret har røde øjne
hvor imod A_ pp er agouti med røde øjne og det hedder i fagsprog og farve-navn cinnamon
aa er for mig = non-agouti. sort. og når der så kommer pp = røde øjne på... så bliver fagudtrykket og farven kaldt dove.

for i gen-koden ligger forskællen få dove og cinnamon jo i at dove er aa og cinnamonen er A_ på a's plads

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 5. feb 2008 15:41

Helt korrekt er en cinnamon:

A_ B_ baba C_ Dg_ dsds E_ lglg pp sgsg to_ uu (og det er kun når det gælder farven, hvis man skal ha det hele med bliver det meget længere)

Men da det jo er en længere en længere smøre, så derfor vil man til daglig brug kun tage de relevante koder med, og i tilfælde af at man parrer en cinnamon med en dove, så er A-genet lige så relevant som P-genet, så derfor er en cinnamon i denne sammenhæng altså A_ pp.
Mvh. Pia

contraria

Indlæg af contraria » 5. feb 2008 15:50

det der med hvad de hedder om den er AA pp eller om den er pp kun... jeg vil samen lign det med matematik...

lære du det bedst ved at se stykket og fasittet eller lære du det bedst når mellem regningerne også står der.... for jeg ku jo bare have skrevet

pp + aa pp = 100 % pp

og så have vores kære tråd starter sidet og ravet sig i hået og sport... "hvordan det?`forsvinder aa så bare?...." og så skulle i til at forklar at det er fordi at A vinder over a og derfor vinder cinnamon over dove og alle ungerne ville blive cinnamon

contraria

Indlæg af contraria » 5. feb 2008 15:53

pia odgaard... ku ikke sige det bedre selv

MadamMim

Indlæg af MadamMim » 5. feb 2008 18:01

Okay.....det lyder da ganske godt så, da det er nogle af de farver jeg bare syntes ville kunne blive spændede at få.

Så håber jeg bare at alt går godt og at der kommer nogle fine unger.

MEN MEN har lige fået parret hun nr. 2  :roll:  (de må være i forårshumør lige nu.

Hvad siger i så til denne:

Igen kender jeg ikke forældrene til dyrene og ingen af dem har fået unger tidligere.

Far: langhåret sortgul (måske satin)
Mor: tortie sort/gul

Håber da heller ikke at jeg nu har fået lavet en af de der "må-ikke" parringer som laver rav i farverne.

MadamMim

Indlæg af MadamMim » 5. feb 2008 18:07

Nå ja og forresten tak for alle svarene.....det er skønt med nogle som er bedre indenfor genetik end jeg er.  :D

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 5. feb 2008 18:32

Odgaard skrev:Helt korrekt er en cinnamon:

A_ B_ baba C_ Dg_ dsds E_ lglg pp sgsg to_ uu (og det er kun når det gælder farven, hvis man skal ha det hele med bliver det meget længere)

Men da det jo er en længere en længere smøre, så derfor vil man til daglig brug kun tage de relevante koder med, og i tilfælde af at man parrer en cinnamon med en dove, så er A-genet lige så relevant som P-genet, så derfor er en cinnamon i denne sammenhæng altså A_ pp.
Så er vi enige - hvis man siger A_ pp - men at skrive, at AA pp = cinnamon, mener jeg er forkert.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 5. feb 2008 18:36

MadamMim skrev: Far: langhåret sortgul (måske satin)
Mor: tortie sort/gul

Håber da heller ikke at jeg nu har fået lavet en af de der "må-ikke" parringer som laver rav i farverne.
Hvis ikke der er blandet creme ind i, så er det en ganske fin parring. Desværre ligger der creme bag rigtig mange hamstere, men det er jo svært at vide på forhånd, og man skal jo starte et sted.

Parringen vil give sorte og sort tortie hunner samt sorte og sortgule hanner.
Mvh. Pia

Låst