nom spot og hb?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
burrus

nom spot og hb?

Indlæg af burrus » 21. feb 2008 09:51

ja nu nævnte spot lige nom spot ifm. min ene unge som har sjove øjne - sorte med en rød ring/plet i...

men mor og far er hb!

kom så i tanke om at benjamin havde nævnt at han nogen gange havde set det på nogle af hans også - og zita er jo altså fra benjamin!

MEN hb og nom spot hænger da ikek sådan lige sammen - elelr hvordan? kan en hb bære nom spot - og så det kun kan ses på øjet?  :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 21. feb 2008 09:58

Jeg kan ikke forestille mig, at hb kan bære på nom. spot, og slet ikke, at det kun vil give sig til udtryk ved en lille prik i øjet.
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 21. feb 2008 12:41

Jeg mindes ikke jeg skulle have sagt at jeg har set nogle nom. spot dyr i mine kuld. :wink:
Jeg har kun lavet 3 unger der er Dom. Spot. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 21. feb 2008 13:02

Benjamin, jeg tror, Burrus mener, at du har haft dyr med en rød plet/ring i øjet  :D
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 21. feb 2008 13:22

Jeanne skrev:Benjamin, jeg tror, Burrus mener, at du har haft dyr med en rød plet/ring i øjet  :D
Nååårh ja det er rigtigt nok blandt andet den Dom. Spot sorte hun jeg har nu hun har et rubin skær i øjet. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 21. feb 2008 22:09

svenskerne har dom.spot + HB på deres standard, men der står ikke noget om røde pletter
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

burrus

Indlæg af burrus » 22. feb 2008 07:35

tja altså der er jo dom spot bag BÅDE james og zita i 2.-3. generation...

men at det lige sku ramle sammen at de begge har været nom spot...  :?  må ind og høre svenskerne ad - måske de er længere mht til nom spot?  :?:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

kwo

Indlæg af kwo » 22. feb 2008 08:09

burrus skrev:tja altså der er jo dom spot bag BÅDE james og zita i 2.-3. generation...

men at det lige sku ramle sammen at de begge har været nom spot...  :?  må ind og høre svenskerne ad - måske de er længere mht til nom spot?  :?:
Jeg tror slet ikke svenskerne kender til nom spot. ;-)

Du skal skrive en pb til Riky her fra forum (på engelsk). Det er jo hende der har "opdaget" den, og hun er den der ved mest om den.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 22. feb 2008 08:47

takker - det tror jeg, at jeg vil gøre så :D
Pia B

burrus

Indlæg af burrus » 22. feb 2008 09:17

hmm nu fik jeg også kigget hendes hjemmeside - og en self kan være nom spot! ! :shock:  

hm nu ka jeg bare vente på riky svare...  :lol:
Pia B

Riky

Indlæg af Riky » 22. feb 2008 11:59

kwo skrev:Du skal skrive en pb til Riky her fra forum (på engelsk). Det er jo hende der har "opdaget" den, og hun er den der ved mest om den.
Ja, du kan :wink:  men kan du også skrive dansk  :wink: . Men engelsk er stadig bedre til mig  :lol:

Hej Jana

burrus

Indlæg af burrus » 22. feb 2008 12:00

Riky skrev:
kwo skrev:Du skal skrive en pb til Riky her fra forum (på engelsk). Det er jo hende der har "opdaget" den, og hun er den der ved mest om den.
Ja, du kan :wink:  men kan du også skrive dansk  :wink: . Men engelsk er stadig bedre til mig  :lol:

Hej Jana
har skrevet dig en pb :wink:
Pia B

Riky

Indlæg af Riky » 22. feb 2008 12:20

burrus skrev:har skrevet dig en pb :wink:
Har skrevet dig mit svar  :wink:. Du kan oversætte det her for andre mand.
Jana

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 22. feb 2008 19:00

Undrede mig lige over Kenneths indlæg om at svenskerne ikke har nom.spot - for det mente jeg jo i en tidligere tråd.
Det et nu gået op for mig, at jeg har læst tråden som dom.spot og ikke nom.spot - beklager min fejltagelse.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

burrus

Indlæg af burrus » 22. feb 2008 21:25

tja kan da lige sætte mig og oversætte min "indtil nu" samtale med riky :lol:

sendte hende først en pb, hvor jeg forklarede om zitas og james hb, skimmel og spot baggrund, at opdrætter bag zita (red. benjamin) havde set røde cirkler i øjnene på sine spot osv...

dernæst at jeg mellem james og zita havde fået en self unge (altså uden tegning!) med de røde cirkler i øjnene...

det eneste jeg kunne se som mulighed lige umiddelbart var nom spot - hvis det altså var muligt?
for det ville jo kræve at nom. spot'en kunne "gemme" sig - og havde gemt sig i en generation eller to! :lol:  

Fik så dette svar (oversat til dansk) - (>>>=mig og ---=riky):
>>>Efter de har parret har de fået denne self unge som har disse "nom spot røde cirkler" i øjnene  

--- Det lyder mystisk. Jeg så aldrig røde cikler på mine selfs. Men nogle gange er de ganske svære at se på dyr, så jeg tjekker i aften igen. der er en "fare" for at di nself er Hvid buget Whwh

>>> Men Kan nom. spot "gemme" sig sådan på forældrene

--- Måske. Men jeg tror, med mønster vil der altid være røde cirkler, som jeg fik en "underlig" pige fra Kenneth (red. Kwo), og hun ser ud til a være Hb Torti (BaBa Toto) og hun har røde cirkler i hendes øjne også, men hvme kan sige om hun ikke også er hvidbuget... Kun parringer kan vise mere - hun er her:
http://www.rikyhamstery.com/english/bas ... tterj2riky
Med hendes første kuld

>>>Begge forældre kunne muligvis bære dette nom. spot gen - eller hvad?
hannens (red. james) øjne er sorte! og han er hvidbåndet sort.
Men jeg kan ikke se om hunnens (red. zita) øjne har "nom. spot øjne" - da hun er pp

--- Jeg var aldrig i stand ti lat se røde cirkler i røde øjne, jeg tror det kræver mere erfarring

>>>Siden du "opdagede" nom. spot - spørger jeg nu dig

--- LOL. Ja, jeg tænkte meget over det, da jeg så de første lidt sort spottede guldhamstere, fordi vi ved at specielt Sort gør DS meget sort med lidt hvidt. men der er jo også den mulighed at hamstere er Dsds Whwh, men indtil nu vise al avl ikke at det er årsagen.

>>>Kunne denne unge fra disse båndede forældre (med spottet baggrund) være nom. spot - selvom hun er self?

--- Ja. Jeg har også sort nom. spot uden andet end mere hvidt på maven - men de har ikke røde cirkler i øjnene.

Jeg kan ikke vente til jeg får flere resultater i denne forskning, men jeg har lidt plads til at gøre det selv, så det er en MEGET langsom proces...
Selv med hjælp fra lokale opdrættere går det langsomt.
Vi er nødt til at få nom. spot ud til hb, RD (red. recessive dappled) og Hvidtbuget/skimmel også og bevise....
Det kunne være perfekt at få flere flere opdrættere interesseret i dette "program" og bevise det... (derefter en lille fin blinkende smiley :wink: )
og derefter en sætning jeg ikke sådan lige på stående fod kan oversætte:
Everybody credulity is welcome!

om det er slåfejl eller hvad ved jeg ikke..

jeg har så svaret hende med lidt flere spørgsmål og info om at om at zita jo så burde have vist skimmel - hvis ungen sku være skimmel - da zita jo er creme variant...
hun har fået alle genkoder på hamsterne bag zita og james og nu venter jeg spændt :lol: kan nemlig se hun ikke har læst min pb endnu - måske hun er inde og se hendes hamstere dybt i øjnene og spørge dem om de er nom. spot :lol:
Pia B

Låst