Hele tre ting hos en guldhamster....kan det lade sig gøre ?
Hele tre ting hos en guldhamster....kan det lade sig gøre ?
Kan man få en guldhamster som er dominant spot, satin og den har tre farver: sort, hvid og gul/orange ?
Som i kan se er jeg ikke inde i guldhamster genertik så jeg håber at i ikke :roll:
Hvis der er nogen der har et billede vil jeg meget gerne se det :D Sådan en hamster kunne jeg godt tænke med :P
Ulla
Som i kan se er jeg ikke inde i guldhamster genertik så jeg håber at i ikke :roll:
Hvis der er nogen der har et billede vil jeg meget gerne se det :D Sådan en hamster kunne jeg godt tænke med :P
Ulla
Se unger på: www.hamsterhulen.dk
Jeg har haft en hamster der var: hvidbåndet sort dominant spot tortie. Så det kan i hvert fald lade sig gøre. Så snart der er dominant spot eller hvidbåndet inde i billedet er der jo hvid + grundfarven, f.eks sort. Når der så kommer tortie ind også har man alle tre farver. Jeg tror da sagtens den kan være satin samtidigt, pels typen må jo sidde på andre loci, eller hvad???
Det gule/orange du taler om, må være tortie. Creme pletter kommer vist kun hvis hamsteren er dominant spot creme, og det kan den ikke være hvis den er dominant spot sort. Ds er kun en farve, så gule pletter må være tortie.
Sætter lige billede ind af min Tykke Tina, hun blev bedømt til at være hb ds sort tortie her på forum.
Det gule/orange du taler om, må være tortie. Creme pletter kommer vist kun hvis hamsteren er dominant spot creme, og det kan den ikke være hvis den er dominant spot sort. Ds er kun en farve, så gule pletter må være tortie.
Sætter lige billede ind af min Tykke Tina, hun blev bedømt til at være hb ds sort tortie her på forum.
- Vedhæftede filer
-
- Tina med brormand Åge, har ikke normalt hamstre ude og løbe sammen, men da havde jeg lige fået dem og de gik sammen hos de tidligere ejere, de blev skilt her.
- S1050476.JPG (131.44 KiB) Vist 5366 gange
mvh Desiree
Guldhamstere kan sagtens være alle mutationer på samme tid. Det kan bare ikke rigtig påvises, da man altid bare ender op med en hvid/lys hamster, når der er mange mutationer blandet ind, og så kan man ha meget svært ved at se lige netop hvilke mutationer, der er til stede.Desiree skrev:Jeg tror da sagtens den kan være satin samtidigt, pels typen må jo sidde på andre loci, eller hvad???
Der er vist kun fundet et sæt koblede gener hos guldhamstere, og det er langhåret og hvidbåndet. Men der er sket overkrydsninger mange gange, så man kan ikke helt regne med at de altid nedarves sammen alligevel.
Mvh. Pia
tja en dom sport sort tortie sku jo være til at "lave" 

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
også satin ?burrus skrev:tja en dom sport sort tortie sku jo være til at "lave"
Mest sort i farve
ja det burde somend ikke være en umulighed i hvert faldsadako skrev:også satin ?burrus skrev:tja en dom sport sort tortie sku jo være til at "lave"
Mest sort i farve

Pia B
Så må jeg bare venteburrus skrev:ja det burde somend ikke være en umulighed i hvert faldsadako skrev:også satin ?burrus skrev:tja en dom sport sort tortie sku jo være til at "lave"
Mest sort i farvespørgsmålet er nok at finde en opdrætter der lige laver satin dom sport sort tortie... :?

Jeg har lige "lånt" dette billede fra SHF for at vise hvad jeg mener angående farverne, men det ser ikke ud til at denne er satin eller korthåret ?
- Vedhæftede filer
-
- skoldpadd_vit.jpg (9.72 KiB) Vist 5330 gange
altså genetisk er det mugligt at lave den.. men om det kan ses... tjooo det burte det kunne.
domspot sort kan ses
tortie kan ses
satin kan ses
så jo det er meget muligt at du kan lave sådan en og at det kan ses på den... igen et tilfældigt plettet mønster af hvidt overn på tilfældigt placeret gule pletter... ikke helt til at regne med men du kan være hældig at de gule pletter ikke sættersig der hvor dom. spot pletterne sætter sig og så vil det ku ses på hamien at den er beggedele... altså dom spot sort tortie.
og da sitin bare er en hår type/modifider/mutation bliver den ikke påvirket af de andre gener og du vil derfor ku se den hvis hammien er satin.
domspot sort kan ses
tortie kan ses
satin kan ses
så jo det er meget muligt at du kan lave sådan en og at det kan ses på den... igen et tilfældigt plettet mønster af hvidt overn på tilfældigt placeret gule pletter... ikke helt til at regne med men du kan være hældig at de gule pletter ikke sættersig der hvor dom. spot pletterne sætter sig og så vil det ku ses på hamien at den er beggedele... altså dom spot sort tortie.
og da sitin bare er en hår type/modifider/mutation bliver den ikke påvirket af de andre gener og du vil derfor ku se den hvis hammien er satin.
de venligste hilsner amanda
tja spørgsmålet er jo så bare hvordan det går når man laver en kombi mellem alle gener
Det er åbenbart set før at hamstere bliver helt lyse af alt for mange variationer oven i hinanden...
dog må det også afhænge af hvad det er for gener..
f.eks.
en kombi mellem dom spot og skimmel kan jo nok ikke være ret god fænotypisk - det er begge to hvid-"tegnende" mutationer - mutationer der lysner/gør håret hvidt...
en kombi mellem sådan to må vel logisk nok give et meget lyst hamster
men "gen-forvirring" kan der vel altid ske med for mange gener i hamsteren
spørgsmålet må så være om der sker denne ekstreme lysning af hamsteren hvis man kombinere dom spot, tortie og satin - og om det kan lysne den så meget man ikke kan se den sorte farve.. :lol:

Det er åbenbart set før at hamstere bliver helt lyse af alt for mange variationer oven i hinanden...
dog må det også afhænge af hvad det er for gener..
f.eks.
en kombi mellem dom spot og skimmel kan jo nok ikke være ret god fænotypisk - det er begge to hvid-"tegnende" mutationer - mutationer der lysner/gør håret hvidt...
en kombi mellem sådan to må vel logisk nok give et meget lyst hamster

men "gen-forvirring" kan der vel altid ske med for mange gener i hamsteren

spørgsmålet må så være om der sker denne ekstreme lysning af hamsteren hvis man kombinere dom spot, tortie og satin - og om det kan lysne den så meget man ikke kan se den sorte farve.. :lol:
Pia B
det vil jeg ikke mene de burte gøre pia.
som du selv nævner så vil en kombi af to hvid-gener (dom. spot og skimmel) give meget lyse dyr (sommetider hvide)
altså de er ju set at et dyr ku blive creme+RØ+Sg+U_ uden problemer så hvorfor skulle sort+Toto+Sasa+Dsds ikke ku lade sig gøre.
tror faktisk at spørgsmålet nok mere er om dom.spot kan være satin? for kan de de ja så er det min mening at man ved selektiv avl faktisk godt kan få denne kombi.
men uanset hvad så er det vel vær at forsøge at avle sig hæn imod?
som du selv nævner så vil en kombi af to hvid-gener (dom. spot og skimmel) give meget lyse dyr (sommetider hvide)
altså de er ju set at et dyr ku blive creme+RØ+Sg+U_ uden problemer så hvorfor skulle sort+Toto+Sasa+Dsds ikke ku lade sig gøre.
tror faktisk at spørgsmålet nok mere er om dom.spot kan være satin? for kan de de ja så er det min mening at man ved selektiv avl faktisk godt kan få denne kombi.
men uanset hvad så er det vel vær at forsøge at avle sig hæn imod?
de venligste hilsner amanda
Lige nøjagtig ds sort tortie satin bliver ikke lysnet. Det kan sagtens ses alle varianterne, lidt afhængig af hvor mørk hamsteren er (som kan skjule satin) eller hvor meget hvidt den har (som kan skjule at den er tortie).
Det med at de lysner er mere generelt for når man blander for mange varianter sammen.
Det med at de lysner er mere generelt for når man blander for mange varianter sammen.
Mvh. Pia