Vinterhvid genetik

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Sabina1003

Vinterhvid genetik

Indlæg af Sabina1003 » 3. mar 2008 17:35

Jeg prøver stadig at sætte mig ind i det med genetik, både med de vinterhvide og guldhamsterne..

Derfor vil jeg lige høre om dette: I må meget gerne fortælle hvordan i kommer frem til resultatet, så jeg også lærer noget..  :)

En Saphir han (Forældre: Agouti og Pearl Agouti)
+
En Saphir hun (Forældre: Kun Saphir, mange generationer tilbage)

- Hvad gir det?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 3. mar 2008 19:27

Saphir x saphir giver altid saphir, da den er recessiv.
Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 3. mar 2008 19:42

Jamen inde på din side står der jo at "normal farven" slår saphir.

Men nu er han jo kun split for agouti, så der gælder det ikke?

Når de to får unger, så tager jeg en saphir derfra, og sætter sammen med en Agouti han, hvad vil de så få?

kwo

Indlæg af kwo » 4. mar 2008 09:31

Sabina1003 skrev:Jamen inde på din side står der jo at "normal farven" slår saphir.

Men nu er han jo kun split for agouti, så der gælder det ikke?

Når de to får unger, så tager jeg en saphir derfra, og sætter sammen med en Agouti han, hvad vil de så få?
Det er rigtigt at agouti "slår" safir. Men det betyder at når din han er safir, så har den IKKE agouti i sig, for så ville den netop blive agouti, og ikke safir. For at få den safir han må begge forældre have været split for safir.

Og den kan altså derfor heller ikke være split for agouti, da det så vil komme til udtryk. Man kan kun være "split for" et recessivt eller skjult gen.

Med andre ord, begge dine dyr er helt ens, de har kun safir gener, intet andet. Og dermed vil alle deres unger også kun have safir gener.

Så hvis du parrer med agouti, så vil de alle blive agouti split for safir. Med mindre den agouti i forvejen er split for safir, så kommer der agouti og safir unger, halvt af hver.
Kenneth Worm

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 4. mar 2008 10:40

Okay, nå ja, nu er jeg med.. Man kan kun være split for et recessivt gen!
Det vidste jeg egentlig godt  :shock:

Men hvad skal safirungen så parres med for både at få pearl og agouti?

Vil det være en pearl Agouti?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. mar 2008 10:53

Hvis du parrer en saphir med en pearl agouti så kommer det an på om det pågældende dyr har et eller to gener for pearl og om den er split for saphir.

Hvis den er DF (to gener) pearl og agouti, så kommer der kun pearl agouti unger, som alle vil være split for saphir.

Hvis den er DF pearl, og split for saphir, så kommer der pearl agouti og pearl saphir.

Hvis den er EF pearl og ren agouti, så kommer der pearl agouti og agouti.

Hvis den er EF pearl og split for saphir, så kommer der pearl agouti, pearl saphir, agouti og saphir.
Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 4. mar 2008 18:28

Hvad skal forældrene have været, hvis ungen er EF?

kwo

Indlæg af kwo » 4. mar 2008 18:54

Sabina1003 skrev:Hvad skal forældrene have været, hvis ungen er EF?
Der er flere muligheder:

DF x agouti
EF x agouti
EF x EF
DF x EF

Alle disse parringer vil kunne give en EF. Så det eneste man kan sige er at mindst den ene af forældrene har været pearl.
Kenneth Worm

Julie

Indlæg af Julie » 19. mar 2008 23:33

Må lige tage det her op igen da jeg forsøger at sætte mig ind i genetikken.

Hvad helt præcis er enkeltfaktor og dobbeltfaktor?
Kan det ses? Eller hvordan kan man regne det ud?

Fortæl fortæl, alle jer der er kloge på dette ;)

kwo

Indlæg af kwo » 20. mar 2008 08:10

Julie skrev:
Hvad helt præcis er enkeltfaktor og dobbeltfaktor?
Kan det ses? Eller hvordan kan man regne det ud?
Alle dyr har to eksemplarer af alle deres typer af gener. Et eksemplar har de fået fra deres far og et eksemplar fra deres mor. Disse to gener behøver dog ikke at være ens.

Hvis vi bruger hårlængde som et eksempel, så kan hamsteren jo have fået et gen for kort hår fra den ene forælder og et gen for langt hår fra den anden. Men den kan også have fået samme gen fra begge forældre. Under alle omstændigheder vil den have to gener for hårlængden.

Om generne er ens eller ej, kan fortælles på flere måder:
1) Enten siger man, at hvis generne er ens (enten to gener for kort hår eller to gener for langt hår) så er hamsteren homozygot (homo betyder ens). Hvis de to gener er forskellige, så er den heterozygot (hetero betyder forskellig).
2) Når vi snakker om dominante gener, så kan man også sige at hamsteren er enkeltfaktor hvis den har ét gen for egenskaben, og dobbeltfaktor når den har to gener.

Så i dette tilfælde med pearl, så menes altså om den har et eller to gener for pearl. Her kan man ikke med sikkerhed se forskel på de to typer. Det kan man dog i andre tilfælde (f.eks. sølvgrå guldhamstere).
Kenneth Worm

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 20. mar 2008 10:19

Hvordan kan man se forskellen på en sølvgrå?

kwo

Indlæg af kwo » 20. mar 2008 11:01

Sabina1003 skrev:Hvordan kan man se forskellen på en sølvgrå?
En homozygot (dobbeltfaktor) sølvgrå, SgSg, er den 'rigtige' sølvgrå farve, mens en heterozygot (enkeltfaktor) har et cremefarvet skær (som om genet ikke slår rigtigt igennem og får fjernet al den gulbrune farve).
Kenneth Worm

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 20. mar 2008 11:06

Sabina1003 skrev:Hvordan kan man se forskellen på en sølvgrå?
eller for at sige det på en anden måde end kenneth en Enkeltfaktor Sølvgrå er lysere og en Dobbeltfaktor Sølvgrå er mørkere.

Du kan se det på billederne på Pias side: http://hobbydyrene.dk/Guldhamster-farver-graa.htm
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 20. mar 2008 11:27

Nå ja, selvfølgelig..

Skulle bare have det fortalt lidt mere firkantet.. :)

Det er derfor at min er en Sgsg, fordi hun er enkeltfaktor..

Låst