Vinterhvid genetik
Vinterhvid genetik
Jeg prøver stadig at sætte mig ind i det med genetik, både med de vinterhvide og guldhamsterne..
Derfor vil jeg lige høre om dette: I må meget gerne fortælle hvordan i kommer frem til resultatet, så jeg også lærer noget.. :)
En Saphir han (Forældre: Agouti og Pearl Agouti)
+
En Saphir hun (Forældre: Kun Saphir, mange generationer tilbage)
- Hvad gir det?
Derfor vil jeg lige høre om dette: I må meget gerne fortælle hvordan i kommer frem til resultatet, så jeg også lærer noget.. :)
En Saphir han (Forældre: Agouti og Pearl Agouti)
+
En Saphir hun (Forældre: Kun Saphir, mange generationer tilbage)
- Hvad gir det?
Det er rigtigt at agouti "slår" safir. Men det betyder at når din han er safir, så har den IKKE agouti i sig, for så ville den netop blive agouti, og ikke safir. For at få den safir han må begge forældre have været split for safir.Sabina1003 skrev:Jamen inde på din side står der jo at "normal farven" slår saphir.
Men nu er han jo kun split for agouti, så der gælder det ikke?
Når de to får unger, så tager jeg en saphir derfra, og sætter sammen med en Agouti han, hvad vil de så få?
Og den kan altså derfor heller ikke være split for agouti, da det så vil komme til udtryk. Man kan kun være "split for" et recessivt eller skjult gen.
Med andre ord, begge dine dyr er helt ens, de har kun safir gener, intet andet. Og dermed vil alle deres unger også kun have safir gener.
Så hvis du parrer med agouti, så vil de alle blive agouti split for safir. Med mindre den agouti i forvejen er split for safir, så kommer der agouti og safir unger, halvt af hver.
Kenneth Worm
Hvis du parrer en saphir med en pearl agouti så kommer det an på om det pågældende dyr har et eller to gener for pearl og om den er split for saphir.
Hvis den er DF (to gener) pearl og agouti, så kommer der kun pearl agouti unger, som alle vil være split for saphir.
Hvis den er DF pearl, og split for saphir, så kommer der pearl agouti og pearl saphir.
Hvis den er EF pearl og ren agouti, så kommer der pearl agouti og agouti.
Hvis den er EF pearl og split for saphir, så kommer der pearl agouti, pearl saphir, agouti og saphir.
Hvis den er DF (to gener) pearl og agouti, så kommer der kun pearl agouti unger, som alle vil være split for saphir.
Hvis den er DF pearl, og split for saphir, så kommer der pearl agouti og pearl saphir.
Hvis den er EF pearl og ren agouti, så kommer der pearl agouti og agouti.
Hvis den er EF pearl og split for saphir, så kommer der pearl agouti, pearl saphir, agouti og saphir.
Mvh. Pia
Alle dyr har to eksemplarer af alle deres typer af gener. Et eksemplar har de fået fra deres far og et eksemplar fra deres mor. Disse to gener behøver dog ikke at være ens.Julie skrev:
Hvad helt præcis er enkeltfaktor og dobbeltfaktor?
Kan det ses? Eller hvordan kan man regne det ud?
Hvis vi bruger hårlængde som et eksempel, så kan hamsteren jo have fået et gen for kort hår fra den ene forælder og et gen for langt hår fra den anden. Men den kan også have fået samme gen fra begge forældre. Under alle omstændigheder vil den have to gener for hårlængden.
Om generne er ens eller ej, kan fortælles på flere måder:
1) Enten siger man, at hvis generne er ens (enten to gener for kort hår eller to gener for langt hår) så er hamsteren homozygot (homo betyder ens). Hvis de to gener er forskellige, så er den heterozygot (hetero betyder forskellig).
2) Når vi snakker om dominante gener, så kan man også sige at hamsteren er enkeltfaktor hvis den har ét gen for egenskaben, og dobbeltfaktor når den har to gener.
Så i dette tilfælde med pearl, så menes altså om den har et eller to gener for pearl. Her kan man ikke med sikkerhed se forskel på de to typer. Det kan man dog i andre tilfælde (f.eks. sølvgrå guldhamstere).
Kenneth Worm
eller for at sige det på en anden måde end kenneth en Enkeltfaktor Sølvgrå er lysere og en Dobbeltfaktor Sølvgrå er mørkere.Sabina1003 skrev:Hvordan kan man se forskellen på en sølvgrå?
Du kan se det på billederne på Pias side: http://hobbydyrene.dk/Guldhamster-farver-graa.htm
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil