Fatter minus af gentikken .... lidt hjælp!

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Sansemus

Fatter minus af gentikken .... lidt hjælp!

Indlæg af Sansemus » 18. mar 2008 18:40

Ja jeg fatter ikke så meget af al den genetik.. :oops:

Så nogen der kan oplyse mig lidt  :)

F.eks. har jeg en stamtavle, hvor der står:  _a ee _p Whwh.
Hvad står det for?????

Benjamin

Re: Fatter minus af gentikken .... lidt hjælp!

Indlæg af Benjamin » 18. mar 2008 18:56

Sansemus skrev:Ja jeg fatter ikke så meget af al den genetik.. :oops:

Hvad står det for?????
_a betyder at din hamster har mindst et gen for sort fra den ene af sine forældre men man ved ikke om hamsteren også har et sort gen fra dens anden forælder...

Altså ifølge din genkode må din hamster være Creme Skimmel med et gen for sort og et muligt gen for Cinnamon...
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Sansemus

Re: Fatter minus af gentikken .... lidt hjælp!

Indlæg af Sansemus » 18. mar 2008 19:08

Benjamin skrev:
Sansemus skrev:Ja jeg fatter ikke så meget af al den genetik.. :oops:

Hvad står det for?????
_a betyder at din hamster har mindst et gen for sort fra den ene af sine forældre men man ved ikke om hamsteren også har et sort gen fra dens anden forælder...

Altså ifølge din genkode må din hamster være Creme Skimmel med et gen for sort og et muligt gen for Cinnamon...
Okay, taak  :)
Ja jeg har vist meget at lære, indenfor genetikken...  :lol:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 18. mar 2008 19:14

Synes egentlig ikke der burde være noget der hedder _p. Det er jo ret tydeligt om den er pp eller Pp. Hvis der endelig skulle være noget man kan være i tvivl om ift p-genet, så kan det være P_. Altså en mørkøjet, hvor man ikke ved om den er split for cinnamon eller ej.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 18. mar 2008 19:20

Odgaard skrev:Synes egentlig ikke der burde være noget der hedder _p. Det er jo ret tydeligt om den er pp eller Pp. Hvis der endelig skulle være noget man kan være i tvivl om ift p-genet, så kan det være P_. Altså en mørkøjet, hvor man ikke ved om den er split for cinnamon eller ej.
Ja jeg skulle også lige se et par gange på den der _p og jeg fik samme tanke som dig Pia den er mere forvirrende end forståelig. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

burrus

Indlæg af burrus » 18. mar 2008 19:40

ellers er det en MEGET mørk rødøjet :lol:

men igen - de røde øjne mørknes jo nogen gange ;MEGET! men det burde man nu kunne se alligevel..
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Desiree

Indlæg af Desiree » 22. mar 2008 18:36

Det må være sweetheart. Hun er ganske rigtigt creme skimmel. Jeg tror hun er p-, men kan ikke lige finde papirerne. Ria er split cinnamon og Bjarne er det vist også. Derfor skrev jeg vist nok p-, men har ikke helt styr på papirerne så... Nej, vent, for at få rødøjede unger skal begge forældre være split, ikke? Så er Sweetheart også split. Sweetheart er sortøjet.
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 22. mar 2008 18:38

hvis begge forældre er Pp - så kan hun være Pp eller PP hvis hu ner sortøjet :wink:  ergo er hun P_ :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst