bb + U_ ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
contraria

bb + U_ ?

Indlæg af contraria » 26. mar 2008 23:39

jeg har kikket og kikket efter om jeg ku finde navnet på den type for kombination af mutationerne, men har intet ku finde.

jeg vil jo godt arbejde i sort og chokolade. og til det skal jeg bruge rust genet. men som vi jo ved kan sort skjule på umbrous.

så der for vil jeg godt vide føljene:

1. vil en rust hamster også skjule umbrous'en så det ikke kan ses at den er det.?

2. er der på noget tidspungt hvor U- vises på sorte og rust variandter...
f.eks. chokolade+sølv+umbrous?

3. en chokolade med sølv gen (lige meget om det er EF eller DF.. bare den er i den kombi) har disse et navn og hvordan vil de se ud?

4. har disse farver et fagligt navn?

håber der er nogen som kan hjælpemig med at besvar disse spørgsmål.
de venligste hilsner amanda

Odgaard

Re: bb + U_ ?

Indlæg af Odgaard » 27. mar 2008 09:15

contraria skrev: 1. vil en rust hamster også skjule umbrous'en så det ikke kan ses at den er det.?
Rust minder jo meget om gylden i farven, så man må formode at en rust umbrous vil få de samme kendetegn som en gylden umbrous, altså en generel "sodning" af farven og så den grå bug.
contraria skrev: 2. er der på noget tidspungt hvor U- vises på sorte og rust variandter...
f.eks. chokolade+sølv+umbrous?
Sort skjuler kun EF Sg, og man må (igen) formode at det også gælder chokolade. Men når det er DF Sg så lysner det farven.
contraria skrev: 3. en chokolade med sølv gen (lige meget om det er EF eller DF.. bare den er i den kombi) har disse et navn og hvordan vil de se ud?
Alle de navne, vi har været igennem i bestyrelsen ligger her: http://www.hobbydyrene.dk/Hamster-gener.htm Det er dog kun guldhamster varianterne, vi har været igennem. Chokolade med sølv er ikke på listen, men jeg vil men den i DF skulle hedder "sølv chokolade" og i EF bare chokolade, fordi man ikke altid vil vide om den er sølv eller ej. Hvis man ved det med sikkerhed, så kan man skrive "chokolade EF sølv".
contraria skrev: 4. har disse farver et fagligt navn?
Tror jeg nok jeg har svaret på i det ovenstående... ellers spørg igen :)
Mvh. Pia

contraria

Indlæg af contraria » 27. mar 2008 09:29

tak pia.. jo de besvarede mine spørgsmål okay...

jeg kom bare i tvil efter som en sølvgrå som er bb bliver kalt for brunøreret sølgrå... så ku jo godt være at disse kombier jeg gerne vil erbejde i havde nogle mere faglige betegnelser...

men jo det giver nogle pan gode meninger det med EF og DF sølv...

har dov stadig ikke rigtig ku lure den med "aa bb SgSg U_" af inu....

contraria

Indlæg af contraria » 27. mar 2008 10:25

så støtte jeg lige på to kobinationer som der ikke var på listen.... :oops:

bb + pp = ?

aa + bb + pp = ?

burrus

Indlæg af burrus » 27. mar 2008 11:16

bb + pp = ?
her er hvad svenskerne siger om den:
Rost, rödögd   (bbpp)  
Övrigt:  Saknar beskrivning, men är mycket lik cinnamon. Pga sin stora likhet med cinnamon bör inte rödögd rost klassas som en egen färg  

aa + bb + pp = ?
Svenskerne kalder den "Champagne"...
Champagne   (aabbpp)  
    Grundfärg:  Beige  
Ögon:  Röda, mörknar med åldern  
Öron:  Ljust brungrå  
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 27. mar 2008 16:53

contraria skrev: har dov stadig ikke rigtig ku lure den med "aa bb SgSg U_" af inu....
Den må vel hedder en sølv chokolade umbrous. Svært at sige om man ville kunne se umbrous'en på sådan en. Det bliver nok svært.

bb pp bliver sikkert rødøjet rust på dansk. Men jeg tror den bliver umulig at skelne visuelt fra en cinnamon.

aa bb pp er faktisk på listen. Den hedder brunøret dove på dansk, hvilket måske egentlig ikke er særlig logisk eftersom pp afbleger ørernes farve til kødfarvet. Men det er besluttet at kombinationer med bb som hovedregel skal hedde noget med brunøret, da det er den funktion i genet der typisk er mest synlig hos de forskellige kombimutationer.
Mvh. Pia

contraria

Indlæg af contraria » 27. mar 2008 18:53

tusen takker for jeres svar..

odgaard den må jeg hvist have overset så :oops: ...

igen tusen tak forsvarne.. nu ved jeg vad der skal stå på min hjemmeside og de kommende ungers stamtaver (når de har de kombinationer og genkoder :lol: )

Låst